نیاز به فرهنگ سازی برای اعتماد به محصولات ایرانی/ نیازمند توجه به تولید داخلی است

ساعت: 12:08
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790557

امروزه ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در غرب آسیا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده لوازم آرایشی جزء لاینفک زندگی زنان و دختران کشورمان است و عمدتاً زنان ایرانی سالانه بین 500 هزار تا یک میلیون تن برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند، اما این برآورد برای زمانی است که لوازم آرایش ارزان‌تر بوده است.
بر اساس آمارهای جهانی، ایران هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان و دومین کشور خاورمیانه پس از عربستان سعودی است. ارزش تجاری سالانه این دستگاه ها در ایران یک میلیارد دلار در قالب واردات و دو میلیارد و 200 میلیون دلار در قالب قاچاق است. البته باز هم لازم به ذکر است که این ارقام مربوط به زمانی است که قیمت ها پایین بود نه امروز ….
حجم بالای مصرف لوازم آرایشی در ایران
به همین دلیل موسی احمدزاده، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، کل مصرف لوازم آرایشی در ایران را 4 میلیارد دلار در سال دانست و گفت: در سال 2017 حدود 400 میلیون یورو لوازم آرایشی در واردات کشور است، اما در سال 1997 با افزایش نرخ ارز، واردات این محصولات به 112 میلیون یورو کاهش یافت.
احمدزاده با بیان اینکه آمارهای جهانی از میزان بالای واردات و مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه حکایت دارد، گفت: حجم کل واردات قانونی، قاچاق و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی یعنی. مجموع مصرف این محصولات در ایران چهار میلیارد دلار است. ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و اولین مصرف کننده برخی از محصولات است.

350bb31f 951e 48de 92d0 8554c8fb6dcb خبر خاکستری

سرانه مصرف لوازم آرایشی در ایران 2.5 برابر میانگین جهانی است
محمدرضا شانه ساز، رئیس سابق سازمان غذا و دارو نیز در پاسخ به سوالی درباره علت مصرف زیاد لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران گفت: این موضوع به فرهنگ مصرف در ایران مربوط است و به هر حال زنان ایرانی مصرف می کنند. لوازم آرایشی «رنگ مو و امثال آن محبوب است و در مهمانی ها استفاده می شود.
وی ادامه داد: در مجموع 4.5 درصد از هزینه خانوارهای ایرانی برای لوازم آرایشی و بهداشتی است در حالی که میانگین جهانی هزینه خانوارها 2.6 درصد لوازم آرایشی است.

ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در غرب آسیا است
بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تقاضا برای لوازم آرایشی و بهداشتی افزایش یافته و همواره یکی از محصولات مورد استفاده مردم بوده است، گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی رشته جذابی برای داروسازی است. با پیشرفت علم در این زمینه، شاهد کاهش مصرف مواد سمی در این محصولات در سراسر جهان هستیم.
وی گفت: آمار واردات لوازم آرایشی کاهش یافته است. اگر فقط به واردات فکر می کردیم هیچ وقت در این صنعت بزرگ نمی شدیم و خوشحالم که این صنف آرایشی به سازمان ارز نمی آید چون سازمان غذا و دارو به خاطر ارز دارو و تجهیزات پزشکی و ارز له شده است. .
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه طبق آمار دومین مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در منطقه غرب آسیا هستیم و باید دید چرا آمار قاچاق رو به رشد است، گفت: برای کاهش مسافت به نیازهای داخلی توجه کنید.
ضرورت خودکفایی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا
وی ادامه داد: اما ما در تولید محصولات خود به خودکفایی رسیده ایم، باید در این زمینه با استفاده از فناوری های روز دنیا و پیشرفته در سایر زمینه ها توسعه پیدا کنیم. ظرفیت با کمک شیمی، داروسازی و محصولات طبیعی. با توجه به مصرف بالای این محصولات در ایران، حدود 400 میلیون دلار واردات رسمی داشتیم.
ما مدافع تولید داخلی هستیم
دارایی گفت: در جنوب کشور در اروند قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت ته در اندازه یک کشتی بزرگ و بسته بندی در اندازه یک کانتینر بزرگ صورت می گیرد. اکثر این محصولات غیراستاندارد و حاوی جیوه، سرب و آلاینده هستند که مشکل ساز است. شما باید راهی برای مراقبت از سلامت مردم بیابید. ما با اولویت دادن به سلامت مردم از تولید داخلی دفاع می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برای کاهش قاچاق در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی علاوه بر شناسایی و تایید صلاحیت محصولات باید به نیازهای بازار داخلی نیز توجه کرد. خوشبختانه بحث آرایشی و بهداشتی به وزارت صمت منتقل شده و بعد از صدور مجوز باید کنترل ها انجام شود. فرآیند تولید در مسیر است و تولیدکنندگان از قوانین پیروی می کنند. حرکت به سمت فناوری های جدید ضروری است، خریداران نیز به دنبال محصولات دارای مجوز بیشتری هستند.

91714a4a c62e 4b00 babe 9858154bfb29 خبر خاکستری

تولید زیرزمینی لوازم آرایشی و بهداشتی همراه با قاچاق
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تولید زیرزمینی در کنار قاچاق یکی از دغدغه های ما در شهرهای دور و حتی روستاها است.
این آمار و بسیاری از آمارهای ارائه شده توسط کارشناسان نشان می دهد که مصرف لوازم آرایشی در کشور بسیار زیاد است. اما در این میان اصل بودن لوازم آرایشی و نبود مواد ممنوعه در آن اهمیت بیشتری دارد. با توجه به وجود کالاهای قاچاق و بی کیفیت با برندها و برندهای شناخته شده در بازار، انتخاب کالای خارجی کمی مشکل است، زیرا این محصول کاملاً مربوط به پوست انسان است. به همین دلیل باید به تولید داخلی روی بیاوریم. سابقه و هدف: تولیدکنندگان ایرانی محصولات خوبی تولید کرده اند که فقط مصرف کنندگان باید به آنها اعتماد کنند.
رشد تولید داخلی لوازم آرایشی در کشور
این در حالی است که محسن صفدری، مدیر اداره صنایع غیرفلزی وزارت صمت درباره قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: از سال 97 که ممنوعیت لوازم آرایشی و بهداشتی اعلام شد، انقلابی در تولیدات این حوزه به وجود آمد. همیشه قاچاق بوده است.اما لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل ارزش بالا و حجم کم می تواند گزینه مناسبی برای قاچاقچیان باشد و در صنعت آرایشی و بهداشتی به حد قابل قبولی برسد که امروزه حرفی برای گفتن دارد.
وی گفت: نمی توان میزان دقیق قاچاق را تخمین زد اما این توقف واردات عامل بسیار مهمی در رشد چشمگیر تولید و ارتقای کیفیت محصولات تولید داخل بود.
صفدری گفت: کیفیت محصولات تولید داخل به میزان قابل توجهی ارتقا یافته است اما متاسفانه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی هنوز به اندازه کافی در بین مصرف کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی جا نیفتاده است.

9b32f5af fff3 46b5 9905 7b973013aee5 خبر خاکستری

برای اعتماد به محصولات ایرانی باید فرهنگ سازی کنیم
مدیر خدمات غیرفلزی وزارت صمت گفت: اعتماد و اطمینان به کالای ایرانی به ویژه کالاهای سلامت محور مانند لوازم آرایشی و بهداشتی نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است. این محصولات ارتباط مستقیمی با پوست و صورت افراد دارند و آسیب دیدن کالاهای تقلبی و قاچاق به مصرف کننده بسیار مهم است. نظارت بر تولید در وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد انجام می شود.
وی افزود: در بسیاری از موارد مبدأ کالاهای ورودی به کشور در محصولات قاچاق مشخص نیست و حتی شرایط حمل و نگهداری نیز مشخص نیست. در بسیاری از موارد ماندگاری کالاهایی که از طریق قاچاق وارد کشور می شوند و گذشته و مصرف آن برای فرد مشکل آفرین می شود. با وجود این ریسک بالا، هزینه پایین قاچاق و دسترسی مردم به این محصولات باعث شده تا خرید این محصولات همچنان در کشور رایج باشد. بسیاری از این محصولات حتی در مترو با قیمت پایین هم موجود است، اما با این قیمت پایین سلامتی خود را از بین می برند.
در هر صورت با توجه به ممنوعیت واردات لوازم آرایشی، هر مصرف کننده ای ممکن است بپرسد که این لوازم آرایشی خارجی از کجا وارد کشور می شود و آیا واقعی است؟ امروز باید به لوازم آرایشی و بهداشتی با برند ایرانی اعتماد کنیم تا بتوانیم در این زمینه خودکفا باشیم و با برندهای خارجی که اصل یا تقلبی نیستند و از چه موادی استفاده می شود سر و کار نداشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید