نیروهای امنیتی درهای خود را به روی فردوسی باز کردند

نیروهای امنیتی درهای خود را به روی فردوسی باز کردند

روز جدید : در حالی که سایت های اعلام قیمت ارز و سکه از انتشار قیمت دلار، یورو و درهم امارات منع شده اند. گزارش ها حاکی از آن است که سران سه قوه به بانک مرکزی اختیارات نامحدودی برای کنترل بازار ارز داده اند.

در پی انتشار اخباری که در اوایل هفته منتشر شد، علی صالح آبادی در حاشیه جلسه دولت از راه حل خبر داد و جلسه ای داشتند.

این تنها خبری نیست که در چند روز اخیر بازار ارز را تحت الشعاع قرار داده است. رشد بازار ارز اکنون به نقطه خطرناکی نزدیک شده است.

در حالی که مسئولان دولت سیزدهم وعده داده بودند توده ها را مقید به تحریم و تحریم نکنند، اکنون حرکت بازار ارز دیگر بازارها را به حرکت درآورده و این روند تا حذف عملیات اقتصادی حذف ارز 4200 تومانی ادامه خواهد داشت. دولت دوباره دستور تثبیت دلار را صادر کند. در غیر این صورت باید چشم خود را بر افزایش مداوم قیمت کالاهای اساسی بست و بر ادامه تحریم ها نظارت کرد.

پیش از این کارشناسان هشدار داده بودند که حذف 4200 جلد در بحبوحه تورم می تواند زمینه را برای افزایش نرخ سود و افزایش قیمت دلار فراهم کند، اما حامیان این طرح معتقد بودند که بخش قابل توجهی از تورم و افزایش نرخ دلار ناشی از توزیع دلار 4200 است. تومان.

سردار مهدی حاجیان: پلیس امنیت اقتصادی در راستای تحقق فرمان اخیر سران قوا مبنی بر غیرقانونی بودن معاملات طلا و ارز فردا، تخریب کنندگان بازار آتی طلا و ارز و با هماهنگی قضایی و بانک مرکزی را شناسایی کرد. 16 ناوشکن و شعبه نفوذی در این بازار دستگیر شد

این اولین بار نیست که پلیس به خیابان‌های فردوسی و سبزه میدان که بازار ارز ایران نامیده می‌شود بازمی‌گردد.

بسیاری از تحلیلگران تمایلی به نامیدن بازار ارز ایران به عنوان بازار ارز ندارند و معتقدند بازار جایی است که خرید و فروش بدون محدودیت در آن صورت می گیرد، در حالی که بازار ارز ایران مجموعه ای از محدودیت ها را می پذیرد و در واقع یک ارز است. مرزهای آن را روشن کرد. پیش از آن همواره در دوره های افزایش نرخ ارز، معامله گران شرکت می کردند و نزدیک ترین دیدار از این دست با کسانی که به عنوان تخریب کنندگان بازار ارز و سکه خوانده می شوند، در سال های 1397 و 1399 رخ داد. تخلف در بازار ارز و سکه و در سال 1399 عده ای به دلیل آن به مجازات های طویل محکوم شدند.

اقتصاد ایران اکنون بارها در معرض حضور نیروهای امنیتی است که به دنبال سرکوب دلالان برای آرام کردن بازار سکه و طلا هستند. سخنگوی و معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی در تازه ترین حادثه از دستگیری 16 شعبه عمده و تخریب کننده ارز و طلای فردا خبر داد.

سردار مهدی حاجیان گفت: پلیس امنیت اقتصادی در راستای اجرای مصوبه اخیر سران قوا مبنی بر غیرقانونی بودن معاملات طلا و ارز فردا با توجه به اینکه تخریب کنندگان بازار ارز و طلا با ایجاد نادرست و غیرواقعی اقدام می کنند. جستجو برای افزایش تقاضا و افزایش قیمت طلا و ارز وارد عمل شد، با اشراف اطلاعاتی برای شناسایی تخریب کنندگان بازار ارز فردا و طلا و با هماهنگی قضایی و بانک مرکزی 16 ناوشکن و شعبه نفوذی در این بازار دستگیر شد.

سخنگوی و معاون امور اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس مصوبه اخیر، شناسایی و دستگیری متخلفان بازار در دستور کار پلیس قرار گرفته و قصد ورود به بازار غیرمجاز را دارند و به صورت جدی تحت تعقیب قرار دارند. نظارت پلیس است و در صورت رعایت موارد قانونی اقدام خواهد کرد.

افزایش هفت هزار تنی قیمت در 10 ماه

قیمت دلار در 10 ماه از فعالیت دولت سیزدهم نزدیک به هفت هزار تن افزایش یافت و از کانال 25 هزار تنی به کانال 32 هزار تنی رسید. از این منظر دولت سیزدهم رکورددار افزایش قیمت دلار در ماه های ابتدایی فعالیت خود یا به عبارتی افزایش ناگهانی نرخ ارز است.

به نظر می رسد تجربه آزموده شده بارها در حال آزمایش است و فرض بر این است که برخی دلالان به عنوان عامل رشد قیمت ارز معرفی شوند.

ناامیدی از احیای برجام از یک سو و اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال صدور بیانیه علیه ایران در شورای حکام از سوی دیگر به عنوان مهمترین دلایل قیمت دلار در بازار اعلام شده است. در حال حاضر تحقیقات نشان می دهد که علاوه بر بازار آزاد یا غیررسمی ارز، قیمت دلار در بازار متشکل ارز نیز روند صعودی دارد.

بررسی قیمت دلار در بازار متشکل ارز در 12 ژوئن نشان می دهد که اسکناس آمریکا در اکثر روزها شیب صعودی را دنبال کرد.

نرخ دلار در نخستین روز ماه جاری بیش از 100 جلد افزایش یافت و در محدوده 25 هزار و 598 حجم مبادله شد. روند صعودی دلار در دومین روز خرداد مجددا ادامه یافت و با 109 تن افزایش نسبت به روز گذشته با 25 هزار و 707 تن به فروش رسید. ارز آمریکا در بازار متشکل ارز سومین روز خود را با نوسانات محدود به پایان رساند و نرخ دلار در آن روز با 13 تن افزایش در محدوده 25 هزار و 720 تن قرار گرفت. نگاهی به بازار ساماندهی شده در چهارم خرداد حکایت از کاهش جزئی قیمت دلار دارد. قیمت دلار در روز یاد شده 25 هزار و 693 تن معامله شد که نسبت به روز گذشته 27 تن کاهش نشان می دهد.

اما در روز پنجم قیمت دلار 71 تن بود و در محدوده 25 هزار و 764 تن افزایش یافت. این قیمت نسبت به روز اول خرداد بیش از 160 تن افزایش نشان می دهد.

قیمت دلار ساماندهی شده در هفتمین روز با 33 تن افزایش به 25 هزار و 797 تن و در روزهای هشتم و نهم خرداد به 25 هزار و 810 تن رسید. این قیمت نسبت به روز اول ماه جاری بیش از 200 تن افزایش نشان می دهد. نرخ دلار در دهمین روز این ماه 40 تومان بالاتر از نرخ روز نهم بود و 25 هزار و 850 تومان ارزش گذاری شد. در دو روز گذشته از چهارشنبه و پنجشنبه قیمت دلار به سمت کانال 26 هزار تنی حرکت کرد.

دلار در روز یازدهم به رقم 25 هزار و 910 رسید و در روز دوازدهم به رقم 25 هزار و 944 فروخته شد و ای دلال باید آنها را عامل رشد قیمت ارز معرفی کرد. تجربه آزمایش شده بارها مورد آزمایش قرار می گیرد. باید دید با پایان تعطیلات و آغاز فعالیت های اقتصادی در هفته جاری، اختیارات جدید بانک مرکزی وضعیت بازار را تغییر می دهد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید