نیمی از ایران در گرد و غبار است

نیمی از ایران در گرد و غبار است

روز جدید : بیش از نیمی از استان های ایران در اوایل هفته جاری درگیر گرد و غبار هستند/ اخطار نارنجی رنگ امروز برای 4 استان خوزستان، بوشهر، ایلام و کرمانشاه صادر شد/ ریزگردها و ریزگردها تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی روز گذشته 16 استان کشور با پدیده گرد و غبار و ریزگردها مواجه شدند که زنگ خطر نارنجی رنگ را در این استان ها به صدا درآورد. خوزستان، ایلام، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، لرستان، همدان، مرکزی، قم، یزد، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، البرز و تهران روز سه شنبه 27 اردیبهشت ماه شاهد گرد و غبار بودند. امروز (چهارشنبه 28 اردیبهشت) در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام و کرمانشاه هشدار نارنجی رنگ است.

تعطیلی مدارس و ادارات

انبوهی از گرد و غبار که آسمان اکثر استان های کشور را تاریک کرد، یکشنبه هفته جاری (۲۵ اردیبهشت) وارد کشور شد. شرایط بحرانی ناشی از فعالیت این توده و افزایش شاخص آلودگی در بسیاری از شهرها به ویژه غرب و جنوب غرب کشور، کارگروه های اورژانس آلودگی هوا را بر آن داشت تا جلساتی را در استان ها برگزار کنند. با تصمیم کارگروه ها روز گذشته مدارس و ادارات بسیاری از شهرهای کشور به دلیل گرد و غبار تعطیل شدند. در نتیجه مدارس، دانشگاه ها و ادارات در تهران، بوشهر، خوزستان، همدان، لرستان، ایلام، کردستان، البرز، آذربایجان غربی، اصفهان، قم، کرمانشاه و مرکزی تعطیل یا دیر شروع به کار کردند و یا به صورت مجازی مشغول به کار شدند.

با اخطار نارنجی برای 4 استان ادامه دهید

کارشناس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه گرد و خاک همچنان در هوای استان های مرزی و مرکزی وجود دارد از تداوم اخطار نارنجی رنگ در 4 استان خبر داد و به همشهری گفت: امروز گرد و خاک در خوزستان، بوشهر ادامه دارد. ، ایلام و کرمانشاه آلودگی در سراسر کشور ادامه دارد اما کیفیت هوا در استان های مرزی بسیار ناسالم خواهد بود. کبری رفیعی با بیان اینکه روز پنجشنبه با کاهش ریزگردها وضعیت استان های مختلف بهبود می یابد، افزود: با این حال روز پنجشنبه در استان های بوشهر، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، سمنان. ، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و نواحی شرقی کرمان سیگنال زرد صادر شده و شاهد تداوم گرد و خاک خواهیم بود.

گرد و غبار در خوزستان 22 برابر بیش از حد مجاز

خوزستان که به دلیل هم مرزی با عراق و وجود گرد و غبار داخلی روزهای زیادی با این پدیده دست و پنجه نرم می کند، در روزهای اخیر نیز وضعیت بحرانی داشته است. میزان گرد و غبار بامداد سه شنبه در خوزستان به بیش از 22 برابر حد مجاز رسید. شرایطی که امروز در این استان پایدار است و فردا با شدت کمتری ادامه خواهد داشت.

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان میزان گرد و غبار روز گذشته را در شوشتر 3333 امیدیه 3140 بهبهان 2886 هندیجان 2777 اندیمشک 2439 اهواز 2737 42 29 ماهرو امام 12 29 اعلام کرد.

به گفته وی، این میزان در آبادان 1900، گتوند 1680، دشت آزادگان 1658 و حمیدیه 1586 میکروگرم بر متر مکعب ثبت شده است، ضمن اینکه میزان مجاز و استاندارد گرد و غبار 150 میکروگرم بر متر مکعب است.

خوزستان حدود یک میلیون و 240 هزار هکتار بیابان دارد که 350 هزار هکتار آن کانون ریزگردها با پراکندگی 7 نقطه است. 50000 هکتار در هورالعظیم، 28184 هکتار در شمال هرمشهر، 15620 هکتار در شرق اهواز، 112000 هکتار در جنوب و جنوب شرق اهواز، 86000 هکتار در بندر هردیه و امام38 در بندر هیژی38 و در هردیه18 و 38. اثرات نامطلوب بر زندگی انسان این در شرایطی است که گرد و غبار خارجی به این مراکز اضافه شده و ذائقه خوزستانی ها را بیش از پیش تلخ کرده است.

استان از ابتدای سال تا دیروز 40 روز پرخطر، 21 روز بسیار ناسالم و 80 روز ناسالم را در پست‌های دیده‌بانی شهرستان‌های خود به ثبت رسانده است، در حالی که برای مدت مشابه سال گذشته تنها 2 روز خطرناک در دشت ثبت شده است. آزادگان و گتوند . (هر ایستگاه در یک شهر قرار دارد و آب و هوای خطرناک را می توان در چند ایستگاه به طور همزمان در یک روز ثبت کرد.)

اهواز با 7 روز آلودگی خطرناک هوا در بالای جدول بیشترین برخورد ریزگردها را در استان دارد و پس از آن بهبهان و ماهشهر با 6 روز هوای خطرناک در رتبه های بعدی قرار دارند. این در حالی است که هر سه شهر در مدت مشابه سال گذشته آلودگی هوای خطرناکی نداشته اند.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، این وضعیت باعث شد روز گذشته 653 بیمار با علائم تنفسی به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کنند.

حبیب خیبر توضیح می دهد که از این تعداد 591 نفر به صورت سرپایی درمان و 54 نفر در بخش های عادی بیمارستان بستری شده اند. 16 نفر نیز در بخش های ویژه بستری می شوند.

بوشهری ها تا روز پنجشنبه دچار کمبود هوا هستند

بوشهر یکی از استان هایی است که امسال بیش از سال های گذشته در معرض گرد و غبار قرار دارد. با وجود اینکه جنوب استان دارای 16 کانون ریزگرد داخلی است، وزش باد شدید در عراق و هجوم گرد و غبار خارجی از غرب و جنوب کشور بیش از پیش استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه غلظت ریزگردها در بوشهر، گناوه، کنگان و دلم هوای این شهرها را در شرایط خطرناک قرار داده است، می گوید: 2839، دیلم 2006 و کنگان 564. میکروگرم متر مکعب گزارش شده است. همچنین در شهرستان برازجان نیز به دلیل غلظت 366 میکروگرم بر متر مکعب، شرایط جوی این شهرستان بسیار ناسالم گزارش شده است.

علیرضا مصلحیان با بیان اینکه میزان ریزگردهای بوشهر 11، گناوه 19، دیلم 13 و برازجان دو برابر بالاتر از استاندارد جهانی اعلام شده است، افزود: کانون فرامرزی ریزگردها از عراق و عربستان و در استان بوشهر توسط این مرکز گزارش شد. خوزستان.

به گفته وی، گرد و غبار تا بعدازظهر پنجشنبه در استان باقی است و به همین دلیل در آن روز اخطار زرد رنگ صادر شد. کوروش دهگان مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: مدارس، دانشگاه ها و ادارات ستادی ۹ شهرستان روز گذشته تعطیل است. استان کاهش یافته است. بوشهر در سال های گذشته نیز با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می کرد به طوری که به گفته مسئولان استان 70 درصد از دلایل ریزگردهای استان مراکز داخلی و بقیه خوزستان و عراق هستند. کانون های گرد و غبار بوشهر در جنوب، مرکز و شمال این استان قرار دارند که در بحث کانون های گرد و غبار واقع در منطقه حله که شهر بوشهر را تحت تاثیر قرار می دهد، مهمترین و تاثیرگذارترین کانون ها هستند.

کرمانشاه در معرض تهدید مراکز داخلی

کرمانشاه در مرز غربی کشور و در کنار عراق وضعیت بهتری از خوزستان یا بوشهر ندارد. این معضل در حال مبارزه است. روزهای گذشته در استان شرایط خوبی نداشت به همین دلیل هوای 5 شهر بحرانی اعلام شد.

رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت: شاخص کیفیت هوای ساعتی دیروز در ایستگاه های کسرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد گرب، کرمانشاه و کنگاور در وضعیت قهوه ای (بحران خطرناک) ثبت شد. به گفته احد جلیلیان، در همان زمان ایستگاه پاوه شماره 196 به معنای سرخ، بیدار و ناسالم بود.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، روز گذشته بر اثر ورود گرد و غبار به استان 484 بیمار مبتلا به بیماری های تنفسی و قلبی به اورژانس بیمارستان های استان منتقل شدند. مهدی محمدی می گوید: از این تعداد 54 نفر کودکان مراجعه کننده به بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی به دلیل مشکلات تنفسی غیر عفونی هستند.

اگرچه بیشترین خسارت ریزگردهای خارجی به کرمانشاه می رسد اما همین چند روز پیش معاون محیط زیست کرمانشاه با هشداری اعلام کرد که ادامه کشت دوم منجر به راه اندازی کانون داخلی ریزگردها در این استان می شود.

معاون محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه در شرایط فعلی کشت دوم محصولات کشاورزی منطقی به نظر نمی رسد، گفت: ادامه کشت دوم خطر راه اندازی کانون های گرد و غبار را به همراه دارد.

فرشاد فتاحی می افزاید: وقتی زمین های کشور به دلیل استفاده نادرست بایر است و از طرفی منابع آبی را از دست می دهیم و زمین خشک می شود، بادی که خاک را که دیگر به هم متصل نیست می وزد بالا می آید و به شکل وارد هوا می شود. از گرد و غبار ریز

پودر در ایلام رقیق می شود

ایلام در مناطق کرمانشاه و خوزستان و در مرز با عراق دچار گرد و غبار زیادی شده است. با وجود اینکه این استان 420 هزار هکتار اراضی بیابانی مستعد تولید گرد و غبار دارد که بیش از 140 هزار هکتار آن به عنوان کانون شناسایی شده است، تعطیلی مدارس، کاهش دید و اختلال در پروازها در فرودگاه های استان طی چند روز گذشته به دلیل گرد و غبار عراق است.

رئیس گروه پیش بینی هوای استان ایلام با وجود اخطار نارنجی رنگ برای امروز در استان گفت: این گرد و غبار از شب گذشته تا حدودی رقیق شده است.

مجتبی میهن پرست توضیح می دهد: توده فعلی که باعث افت کیفیت هوا و دید افقی شده، توده جدیدی نیست، بلکه بقایای گرد و غبار روز دوشنبه در استان است. به دلیل وزش باد در نوار مرزی، گرد و غبار باقیمانده از روز سه شنبه وارد استان شد و هوا را تحت تاثیر قرار داد و اثرات آن همچنان در آسمان امروز قابل مشاهده است اما نسبت به دیروز کمتر خواهد بود.

گرد و غبار در ایلام دید افقی را در شهرهای مهران و دهلران به 100 متر، شهرستان 200 و سیروان و آبدانان 300 متر کاهش داد. غلظت گرد و غبار در شهر مهران به حدی بود که روز دوشنبه به بیش از ۶۷ برابر حد مجاز رسید. از ابتدای امسال 19 روز آلودگی گرد و غبار در استان ایلام به ثبت رسیده است.

صادق ضییان، مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی تاکید کرد: شرایط جوی برای تکرار این پدیده در کشور از بین رفته است. با وجود تداوم پدیده گرد و غبار در آسمان ایران، اما پیش بینی دقیقی برای جمعه و هفته آینده انجام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید