هاآرتص: اسرائیل بر این باور است که شانس فعلی برای احیای برجام نزدیک به صفر است/ دلیل این امر کمک تهران به روسیه در ماجرای اوکراین است.

هاآرتص: اسرائیل بر این باور است که شانس فعلی برای احیای برجام نزدیک به صفر است/ دلیل این امر کمک تهران به روسیه در ماجرای اوکراین است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: نزدیکی فزاینده ایران و روسیه امکان امضای توافق هسته ای جدید با تهران را به میزان قابل توجهی تضعیف کرده است. ارزیابی فعلی اسرائیل این است که شانس آمریکا و اروپا برای دستیابی به چنین توافقی در حال حاضر “نزدیک به صفر” است، اگرچه این ایده کاملاً از میز خارج نشده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: اسرائیل به طور فزاینده ای نگران است که ایران از همکاری خود با روسیه در جنگ با اوکراین دانش و تجربه کسب کند و توانایی خود را برای حمله به اهدافی در خاورمیانه بهبود بخشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتح»، در این مقاله همچنین آمده است: مقامات اسرائیلی نگران عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه و همکاری های آتی دو کشور در این زمینه هستند. در کنفرانس هفته گذشته اندیشکده موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در بحرین، ایال هلاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل هشدار داد که ایران می تواند به عنوان بخشی از همکاری رو به رشد خود، موشک های بالستیک کوتاه برد را به مسکو عرضه کند.

یک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود، گفت: سفیر اسرائیل در روسیه در گفتگو با معاون وزیر خارجه روسیه نگرانی های اسرائیل را بیان کرد.

منبع دیگری افزود: ایران تجربه عملیاتی قابل توجهی در زمینه تسلیحات نداشته است. نبرد در اوکراین شامل تجهیزاتی است که ایران به خوبی می شناسد. اکنون، این نبرد می تواند به کشور فرصتی برای جمع آوری دانش برای استفاده مؤثرتر از پهپادها و موشک ها و قابلیت های موشکی خود بدهد.

نزدیکی فزاینده ایران و روسیه امکان احیای برجام را به میزان قابل توجهی تضعیف کرده است. ارزیابی فعلی اسرائیل این است که شانس دستیابی به چنین توافقی در حال حاضر “نزدیک به صفر” است، اگرچه این ایده به طور قطعی از روی میز حذف نشده است.

غرب مدت‌هاست که تصور می‌کرده ایران انعطاف‌پذیری بیشتری برای دستیابی به توافق نشان می‌دهد، و انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در 7 نوامبر فرصت کوتاهی برای دستیابی به این هدف فراهم می‌کند. اما اکنون وضعیت برعکس شده است.

دشمنی اروپا و روسیه بر سر حمله مسکو به اوکراین و نزدیکی فزاینده مسکو به تهران، توانایی غرب برای تشکیل جبهه مشترک با پوتین علیه ایران در حوزه هسته ای را به شدت کاهش داده است. به‌ویژه، دیگر مذاکره‌کنندگان اکنون نگران توانایی روسیه برای ایفای نقشی که در توافق هسته‌ای به آن محول شده است – نظارت بر اورانیوم غنی‌شده‌ای که قرار بود طبق این توافق از ایران حذف شود، هستند.

یکشنبه گذشته، آرون هالیوا، رئیس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، پیش بینی کرد که ایران به زودی غنی سازی اورانیوم تا 90 درصد را بررسی خواهد کرد. روز بعد، تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که قصد دارد با انجام این کار در تاسیسات دوم، فردو، غنی سازی اورانیوم را به سطح پایین 60 درصد برساند.

اگرچه اتحاد رو به رشد تهران با مسکو مقامات دفاعی اسرائیل را نگران می کند زیرا می تواند توانایی های تهاجمی ایران را بهبود بخشد، اما جلوگیری از از سرگیری برجام را برای اسرائیل آسان تر می کند.

مقامات ارشد اسرائیلی که یک سال پیش از دولت بایدن خواستند تحریم‌های ایران را به دلیل پیشرفت در برنامه هسته‌ای‌اش تشدید کند، اخیراً متوجه شدند که واشنگتن متعهد به انجام همین کار است که ناشی از رفتار رادیکالیزه تهران در سایر زمینه‌ها است. کمک های ایران به روسیه، اعتراضات و بحث حقوق بشر آمریکا و اروپا را بر آن داشت تا تحریم ها را افزایش دهند

هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این سیاست تهاجمی بر برنامه هسته ای ایران تأثیر خواهد داشت یا خیر. اگرچه تاثیر تحریم‌های شدیدتر مطمئناً محسوس خواهد بود، اما تهران هنوز رفتار خود را تغییر نداده است.

همین هفته گذشته یک پهپاد ایرانی به یک کشتی در دریای عمان که بخشی از آن متعلق به اسرائیلی بود حمله کرد، دولت ایران غنی‌سازی انبوه اورانیوم را آغاز کرد و گروه‌های حقوق بشر نیز تدابیر شدیدتری را علیه تهران اعلام کردند. همه اینها دلیلی بر این است که ایران هنوز تا پذیرش پیام غرب فاصله دارد.

در ماه سپتامبر، وزیر دفاع بنی گانتز اطلاعات اسرائیل را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که نشان می‌داد برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. وی در نشست توجیهی خود با سفرای کشورهای عضو شورا در سازمان ملل از جامعه جهانی خواست برای مقابله با تهران برنامه های عملیاتی، دیپلماتیک و اقتصادی تهیه و در شورای امنیت اقداماتی را علیه آن انجام دهند. او همچنین از آژانس خواست تا تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌هایی که ایران هیچ فعالیت هسته‌ای اعلام‌شده‌ای ندارد، تکمیل کند.

گانتز خاطرنشان کرد که ایران در سال گذشته تولید سانتریفیوژهای پیشرفته خود را «صدها» افزایش داده است و اکنون حداقل دو برابر قبل در نطنز و فردو تولید می کند. علاوه بر این، او گفت که ایران توانایی های غنی سازی خود را در فردو سه برابر کرده است، جایی که توافق هسته ای اصلی – که ایران هرگز از آن خارج نشده است – غنی سازی را ممنوع کرده بود. وی افزود: اگر ایران این مسیر را انتخاب کند، به راحتی می تواند تا 90 درصد غنی سازی کند.

گانتز افزود: ایران در حال حاضر تاثیر منفی بر اقتصاد جهان، منابع انرژی جهان، قیمت مواد غذایی و آزادی دریانوردی دارد. و همه اینها فقط در صورتی بدتر می شود که او یک چتر هسته ای بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید