هجوم ایرانیان به ترکیه برای کار و تفریح

هجوم ایرانیان به ترکیه برای کار و تفریح

روز جدید : ایرانیان فرصت کمی برای سفر به خارج از کشور دارند. گرفتن ویزای توریستی از کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا برای آنها تقریبا غیرممکن است. کشورهای آفریقایی و آسیایی نیز کنترل شدیدی بر روی ویزای توریستی برای ایرانیان دارند. با این حال، ترکیه یک استثنا است.

با عمیق تر شدن بحران پول ملی ترکیه، ایرانیان عادی در این کشور همسایه ترکیه را گزینه ای جذاب و مقرون به صرفه می دانند.

کاهش سریع ارزش پوند که از اوت 2021 آغاز شد، برای شهروندان عادی ترکیه بد است، زیرا کیفیت زندگی آنها را بدتر کرده است.

با این حال، بسیاری از همسایگان ایران که چندین دهه از تحریم‌های سنگین بین‌المللی رنج برده‌اند، این را فرصتی نادر برای یک معامله خوب می‌دانند زیرا سفر، هزینه‌های زندگی و سرمایه‌گذاری خارجی برای آنها کاهش می‌یابد.

یک بهشت ​​توریستی

ایرانی ها فرصت کمی برای سفر به خارج از کشور دارند. گرفتن ویزای توریستی از کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا برای آنها تقریبا غیرممکن است. کشورهای آفریقایی و آسیایی نیز کنترل شدیدی بر روی ویزای توریستی برای ایرانیان دارند. با این حال، ترکیه یک استثنا است.

برای میلیون ها ایرانی، ترکیه اولین کشور خارجی است که از آن بازدید می کنند. برای بسیاری از آنها، این تنها چیزی است که در طول زندگی خود از یک کشور خارجی خواهند دید. ایرانی ها می توانند بدون ویزا به ترکیه سفر کرده و سه ماه در آنجا اقامت کنند. پروازها، اتوبوس ها و قطارهایی وجود دارد که تهران را به استانبول متصل می کند. آمنه شیرکاوند، کارشناس ارشد گردشگری در یک آژانس مسافرتی در مرکز تهران به میدل ایست آی گفت: در دو دهه گذشته، ترکیه همیشه محبوب ترین مقصد خارجی برای ایرانیان بوده است.

این مقصد اکنون به دلیل بحران اقتصادی در ترکیه جذابیت بیشتری دارد. اکثر ایرانیانی که به خارج از کشور سفر می کنند، بودجه بسیار کمی دارند، زیرا ریال ایران یکی از بی ارزش ترین ارزهای جهان است. بنابراین با کاهش ارزش پوند، ترکیه به مقصد ارزان تری برای ایرانیان تبدیل خواهد شد. وی با اشاره به بحران ارزی ایران افزود: ارزش ریال در چهار سال گذشته 70 درصد کاهش یافته است. به گزارش شیرکاوند، بسته سه روزه شهر وان در شرق ترکیه اکنون ارزانتر از سفر به مقاصد محلی مانند جزیره کیش است. به عنوان مثال سفر سه روزه اتوبوس به وان 11 میلیون ریال ایرانی (در بازار آزاد حدود 44 دلار برای هر دلار) در حالی که هزینه سفر به کیش با هواپیما و سه شب اقامت در جزیره برای ایرانیان سه برابر بیشتر است. شیرکاوند گفت. ترکیه بیش از دو دهه است که در زمینه گردشگری سرمایه گذاری کرده است. بنابراین انواع امکانات در آنجا فراهم است. ایران به دلیل مشکلات سیاسی هرگز نتوانسته صنعت گردشگری را جدی بگیرد.

فرصت های شغلی

یک دهه پیش، وان منطقه ای آرام در بیش از 1600 کیلومتری استانبول بود. الان خیلی شلوغه و پر از ایرانی. در کنار دریاچه بزرگ وان مرکز شرقی ترین استان ترکیه قرار دارد و تنها 100 کیلومتر با گذرگاه مرزی رازی بین ایران و ترکیه فاصله دارد.

آنجا کار چندانی انجام نمی شود، به خصوص در زمستان های سرد که قسمت هایی از دریاچه یخ می بندد و سواحل آن پوشیده از برف است. با این حال، مراکز خرید و عمده فروشان در حال بازگرداندن ایرانیان به وان هستند. بسیاری از آنها برای فروشگاه های خود لباس می خرند.

سودابه، یک مغازه دار 51 ساله، می گوید که ده سال پیش مجبور شد برای خرید شلوار جینی که در فروشگاهش می فروشد به ترکیه سفر کند، اما اکنون می تواند همان محصولات را در وان خریداری کند. سودابه یک دهه است که در زادگاهش ارومیه در غرب ایران بوده و سالی دو بار به وان سفر می کند، گاهی با شوهرش، گاهی با مادرش و گاهی با هر دو. هر چه تعداد ماهواره ها بیشتر باشد، لباس های بیشتری می تواند بخرد و با خود به ایران ببرد. سقف معافیت مالیاتی ایرانیان برای حمل محصولات جدید در چمدان خود 80 دلار برای هر نفر است. بنابراین با کاهش ارزش پوند، ایرانی ها می توانند محصولات بیشتری را از مرزها عبور دهند. او به میدل ایست آی گفت: این ون بسیار ارزانتر از استانبول و بسیار نزدیکتر به ایران است. در راه رفتن به وان با یک تیر دو نقطه زدم. من سه روز را در ترکیه سپری می کنم و محصولاتی را که در فروشگاه هایم می فروشم با قیمت های بالاتر در ایران می فروشم. در ترکیه چیزی به نام تحریم وجود ندارد.

با این حال ترکیه به تجار ایرانی بیشتر از لباس پیشنهاد می دهد. فشار تحریم های آمریکا بر معامله گران ارزهای دیجیتال بسیاری را به سمت ترکیه کشانده است. در مارس 2021، بانک ایران تجارت ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد و در ماه اکتبر دولت آمریکا به جو بایدن در مورد افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال در ایران، ونزوئلا و چین هشدار داد. یک ماه بعد، مهرداد، تاجر 41 ساله ایرانی، وسایل خود را جمع کرد و به شهر ساحلی آنتالیا در جنوب ترکیه نقل مکان کرد. مرداد در تماس تلفنی به میدل ایست آی گفت: «از قوانین جدید که محدودیت های بیشتری بر تجارت اعمال می کند خسته شده بودم.

تحریم های ایالات متحده، ایرانیان عادی را از سیستم بانکی جهانی قطع کرده و به راحتی دسترسی به سبد ارزهای دیجیتال را مسدود کرده است.

مهرداد افزود: در ترکیه حساب بانکی باز کردم و اکنون با مشکلات کمتری کار می کنم. نمی دانم برای اقامتم در یک سال چه کاری می توانم انجام دهم، اما تاکنون همه چیز خیلی خوب پیش می رود. این تاجر که در حومه تهران زندگی می کرد، اکنون در یک آپارتمان مشترک در آنتالیا زندگی می کند و ماهیانه حدود 200 دلار می پردازد، همان مبلغی که در ایران پرداخت کرده است. او معتقد است که هزینه های پایین زندگی در ترکیه یکی دیگر از جذابیت های ایرانیانی است که می توانند از راه دور کار کنند یا به صورت ارزی درآمد کسب کنند.

فقط یک معادله

ارقام رسمی نشان می‌دهد که پس از عمیق‌تر شدن بحران لیر در سال ۲۰۲۱، ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات به ترکیه هجوم آوردند. در همین حال مقامات ایرانی نسبت به خطرات سرمایه گذاری در بازار مسکن ترکیه هشدار داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید