هجوم گرد و غبار و شن و ماسه به مناطق مرکزی و جنوبی کشور / وضعیت اضطراری در خوزستان

هجوم گرد و غبار و شن و ماسه به مناطق مرکزی و جنوبی کشور / وضعیت اضطراری در خوزستان

روز جدید : همزمان با تشدید آلودگی هوا در خوزستان، تمامی مدارس، دانشگاه ها، ادارات و بانک های خوزستان روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت) تعطیل شدند.

طوفان گرد و غبار بزرگ بخش هایی از عراق را درنوردید و ابر غلیظی از غبار نارنجی رنگ آسمان را نارنجی کرد. پروازها به فرودگاه های بغداد و نجف به دلیل دید ضعیف متوقف شده است. این طوفان بسیاری از مناطق مرزی ایران را نیز در بر گرفت.

کارشناسان پیش بینی می کنند این وضعیت که از شب گذشته آغاز شده است، احتمالا تا پایان روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

طوفان های گرد و غبار اخیراً در خاورمیانه رایج تر شده اند. کارشناسان این موضوع را به دو عامل مرتبط می دانند: تغییرات آب و هوایی و مدیریت ضعیف زمین و آب.

به گزارش کارگروه اورژانس آلودگی هوای استان خوزستان، پس از افزایش غلظت گرد و غبار، یکشنبه شب اعلام شد مدارس و دانشگاه های آن استان تعطیل و ادارات با دو ساعت تاخیر شروع به کار خواهند کرد، اما با توجه به افزایش میزان گرد و غبار. از آلودگی هوا، ادارات و بانک های استان نیز روز دوشنبه تعطیل بود.

بر اساس گزارش ها میزان گرد و غبار هوا در بسیاری از شهرهای استان خوزستان چندین برابر حد مجاز و در اهواز 25 برابر و در شوش حدود 27 برابر حد مجاز اعلام شده است.

میزان گرد و غبار مجاز در هوا 150 میکرون بر متر مکعب است، اما طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست میزان گرد و غبار در آبادان در سال 1932، اهواز 3785، بندرامام خمینی 3714، سوسنگرد 2110، شوش 4010، 4010، شوشتر 4010 و شوشتر در سایر شهرهای خوزستان نیز شرایط مشابهی گزارش شده است.

استان ایلام نیز دچار گرد و خاک شدید شده و دید افقی به کمتر از 50 متر رسیده است. غلظت گرد و غبار در برخی نقاط استان به بیش از 8000 میکروگرم بر مترمکعب رسید. میزان مجاز گرد و غبار در هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است.

از سوی دیگر گفته می شود که مشکلات تنفسی دست کم 60 نفر را راهی بیمارستانی در نجف کرده است. حداقل 50 نفر روز یکشنبه به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان کربلا بستری شدند. 30 مورد مشابه در استان الانبار در غرب عراق گزارش شده است.

پروازها به فرودگاه های بغداد و نجف به دلیل «دید محدود» متوقف شده و دید افقی در آن مناطق به کمتر از 500 متر رسیده است.

همزمان با ظهور مجدد پدیده گرد و غبار در خوزستان که به پدیده غالب در اکثر ماه های سال در این استان تبدیل شده است، کارشناسان نسبت به وضعیت آب در این استان هشدار می دهند.

شاپور رجایی، رئیس حوزه و رودخانه‌های غربی کرخه روز یکشنبه (۱۳ اردیبهشت) در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: ذخیره‌گاه کرخه به یکی از بحرانی‌ترین شرایط پس از بهره‌برداری از سد رسیده است.

به گفته رجایی، «تکرار یکی از خشک‌ترین آب‌ها سال‌ها پس از خشکسالی دیگر باعث شده است که نه تنها حجم ذخیره مفید سد، بلکه حجم آب ورودی به مخزن ذخیره شود تا حجم ذخیره فعلی به حداقل برسد. بیش از 10 متر مکعب است. “” باید در تابستان در چند ثانیه برسد و در ماه های باقی مانده از سال مرطوب کم آبی کمتری داشته باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید