هدف شی و پوتین در اولین دیدار پس از جنگ اوکراین

هدف شی و پوتین در اولین دیدار پس از جنگ اوکراین

روز جدید : شکست‌های نظامی اخیر روسیه در اوکراین به شی اهرم فشاری بر پوتین داده است زیرا پوتین می‌تواند از همتای چینی خود برای کمک به مقابله با تحریم‌ها کمک اقتصادی بیشتری بخواهد، اما بر همکاری کلی بین دو کشور تأثیری نخواهد گذاشت. هر دو کشور به دنبال منافع استراتژیک خود در روابط با غرب خواهند بود.

انتظار می رود اولین دیدار رو در رو شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین از زمان آغاز درگیری اوکراین شامل گفتگوهایی بین رهبران دو کشور در مورد چگونگی تعمیق روابط اقتصادی در شرایطی که روسیه با شکست در میدان نبرد مواجه است، باشد.

انتظار می رود این دیدار در هفته جاری در جریان نشست سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان برگزار شود. این دیدار در حالی برگزار می‌شود که ارتش روسیه در جنگی که پوتین نزدیک به هفت ماه پیش آغاز کرد، موقعیت خود را از دست داده است. اوکراین اعلام کرد 9064 کیلومتر مربع از اراضی تحت کنترل نیروهای روسیه را از زمان آغاز تهاجم در اوایل ماه جاری پس گرفته است. این سفر اولین سفر شی جین پینگ به خارج از چین از زمان شیوع کووید-19 در ووهان است و هدف آن نشان دادن تعهد پکن به روابط با مسکو و تمایل آن کشور برای ایستادگی در برابر واشنگتن است.

تحلیلگران می گویند شکست های نظامی اخیر روسیه در اوکراین به شی برتری نسبت به پوتین داده است، زیرا پوتین ممکن است از همتای چینی خود برای کمک به مقابله با تحریم ها کمک اقتصادی بیشتری بخواهد، اما این تاثیری بر همکاری کلی بین دو کشور نخواهد داشت. هر دو کشور به دنبال منافع استراتژیک خود در روابط با غرب خواهند بود.

روسیه چه ببرد و چه ببازد، چین تمایل خود برای توسعه بیشتر روابط با روسیه را تغییر نخواهد داد، زیرا متاثر از پویایی کلی ژئوپلیتیک، به ویژه بدتر شدن روابط بین چین و ایالات متحده مسلم است. اگر روسیه پیروز شود، چین متحد قدرتمندی به دست خواهد آورد. حتی اگر روسیه شکست بخورد، به احتمال زیاد دست نشانده و تابع چین خواهد شد.

رهبران دو کشور آخرین بار در ماه فوریه در پکن در حاشیه بازی های المپیک زمستانی و در آستانه حمله روسیه به اوکراین با یکدیگر دیدار کردند و بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن اعلام کردند مشارکت بین دو کشور “بدون هیچ محدودیتی” خواهد بود.

از آن زمان، مسکو درگیر یک نبرد سخت است که منجر به تحریم‌های اقتصادی تنبیهی از سوی ایالات متحده و متحدانش شده است و پکن باید با کاهش رشد اقتصادی ناشی از سیاست‌های سختگیرانه‌اش برای مبارزه با گسترش کووید-19 مقابله کند. 19، تحت فشار قرار گرفتند تا در برابر ضربه تلافی کنند.

شی تنها رهبر گروه 20 از 20 کشور صنعتی جهان است که در طول شیوع ویروس کرونا به خارج از کشور سفر نکرده است. سفر شی جینپینگ به آسیای مرکزی، تنها چند هفته قبل از یک نشست سیاسی کلیدی در پکن که انتظار می‌رود دوره ریاست‌جمهوری خود را برای سومین دوره تمدید کند، نشان‌دهنده اعتماد او به حفظ برتری در حزب کمونیست چین با وجود کند شدن رشد اقتصادی بود. این کشور دارد

پوتین ممکن است به دنبال امضای قرارداد برای Power of Siberia 2 باشد، خط لوله ای که گاز روسیه را به چین منتقل می کند، موضوعی که مذاکرات در مورد آن تا حد زیادی بین دو کشور متوقف شده است. در نشست اقتصادی شرق در شهر بندری ولادی وستوک روسیه هفته گذشته، پوتین اشاره کرد که مسکو و پکن بر روی پارامترهای قرارداد خط لوله به توافق رسیده اند.

مسکو همچنین ممکن است از پکن بخواهد تا برخی از محصولات با فناوری پیشرفته مانند نیمه هادی های پیشرفته را ارائه دهد، اما پکن ممکن است تمایلی به کمک نداشته باشد زیرا مقامات چینی نگران گرفتار شدن در تحریم های غرب با هدف جلوگیری از مجازات اقتصادی روسیه به دلیل جنگ در اوکراین هستند. .

صادرات چین به روسیه پیش از این به نگرانی مقامات آمریکایی تبدیل شده بود. در ماه ژوئن، وزارت بازرگانی ایالات متحده پنج شرکت الکترونیکی چینی را به دلیل کمک به صنایع دفاعی روسیه قبل و بعد از شروع جنگ در اوکراین در لیست سیاه قرار داد.

دولت چین به دنبال این است که خود را به عنوان یک بازیگر بی طرف در جنگ روسیه در اوکراین نشان دهد. مقامات چینی گفتند که این کشور به روسیه سلاح نمی فروشد، اما از محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین کوتاهی کردند و آمریکا را به دلیل تشدید بحران سرزنش کردند.

روسیه یکی از معدود کشورهایی بود که پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، علناً از پکن حمایت کرد. روسیه این سفر را تحریک آمیز خواند و هشدار داد که تهدیدی برای تشدید تنش در منطقه آسیاست. وال استریت ژورنال پیشتر به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که سفر پلوسی به تایوان مقامات چینی را بر آن داشت تا سفر شی جینپینگ را برای شرکت در سازمان همکاری شانگهای آماده کنند.

این سازمان که یک بلوک امنیتی منطقه ای است که توسط چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در سال 2001 ایجاد شد، توسط برخی ناظران به عنوان “ناتوی شرق” توصیف شده است. این سازمان در سال 2017 گسترش یافت و شامل هند و پاکستان شد و اکنون انتظار می‌رود که دوباره گسترش یابد و ایران را به عنوان عضوی جدید در بر گیرد.

انتظار می رود بایدن با شی جینپینگ در اجلاس گروه 20 در اندونزی در ماه نوامبر دیدار کند که اولین دیدار رو در رو بین رهبران دو کشور آمریکا و چین از زمان ریاست جمهوری بایدن خواهد بود. کاخ سفید گفته است که چین کمک قابل توجهی به تلاش های نظامی روسیه نکرده و تلاشی برای دور زدن تحریم های اعمال شده علیه روسیه نداشته است.

لی ژانگ شو، مقام شماره 3 چین هفته گذشته در مجمع اقتصاد شرق، تحریم ها علیه روسیه را محکوم کرد و خواستار همکاری بیشتر برای “مبارزه با مداخله خارجی” شد. وی همچنین گفت که اقتصاد تحریم شده روسیه انعطاف پذیر است و همکاری های انرژی چین و روسیه به رشد خود ادامه خواهد داد.

کاهش شدید صادرات نفت روسیه به اروپا با خرید نفت این کشور از هند و چین جبران شد. بر اساس آخرین اطلاعات اداره کل گمرک چین، صادرات نفت روسیه به چین در ماه جولای به 7.15 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.6 درصد افزایش داشت. چین و هند نیز کالاهای دیگری مانند زغال سنگ و کود را از روسیه خریداری می کنند.

واردات روسیه از چین کمک بزرگی برای پر کردن شکاف برندهای خارجی بود. Autostat، یک آژانس روسی که صنعت خودرو روسیه را رتبه بندی می کند، گزارش داد که بیش از 80 درصد از واردات خودروهای جدید روسیه در سه ماهه دوم از چین بوده است. صادرات ریزتراشه ها و سایر قطعات الکترونیکی و مواد خام چین به روسیه که برخی از آنها کاربرد نظامی دارند نیز افزایش یافته است.

دو کشور همچنین به تقویت همکاری های نظامی خود ادامه دادند. نیروهای چینی در اوایل ماه جاری در مانورهای نظامی مشترک در روسیه شرکت کردند. در خصوص موضوع تایوان و اوکراین، وزارت دفاع پکن اعلام کرد که شرکت چین در این رزمایش ها هیچ ارتباطی با اوضاع منطقه ای و بین المللی ندارد.

با وجود شکست های اخیر روسیه در میدان نبرد در اوکراین، کارشناسان سیاست خارجی چین هشدار داده اند که برای پیش بینی وضعیت خطوط نبرد خیلی زود است.

ویکتور گائو، دیپلمات سابق چینی و معاون مرکز چین و جهانی شدن مستقر در پکن گفت: “هیچ فرد واقع بین نباید باور کند که جنگ در اوکراین با شکست نهایی روسیه خاتمه می یابد.”

الکساندر گابویف، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت: با این حال، پکن به دقت زیر نظر خواهد داشت تا ببیند آیا وضعیت خط مقدم بر ثبات رژیم پوتین تأثیر می‌گذارد یا خیر. گابویف می گوید که اگرچه شی نظر مثبتی درباره پوتین دارد، اما به دنبال حمایت فعالانه از او نیست. او می‌گوید: «دولت چین آنچه اتفاق می‌افتد را رصد می‌کند و سپس با شرایط سازگار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید