هزاریان، نماینده مجلس: طرح «مجازات افراد برای اظهار نظر» افرادی را در بر می گیرد که با تبدیل شدن به چهره های عمومی اقتدار عمومی پیدا کرده اند.

هزاریان، نماینده مجلس: طرح «مجازات افراد برای اظهار نظر» افرادی را در بر می گیرد که با تبدیل شدن به چهره های عمومی اقتدار عمومی پیدا کرده اند.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی با اشاره به طرح «مجازات بازدارنده و مجازات نظرات مردم» گفت: موضوع این طرح شامل افرادی می شود که به دلیل چهره بودن در جامعه اقتدار اجتماعی پیدا کرده اند اما بدون اطلاع از مشکل. سعی در بیان ادعاهای متضاد دارند و با انحراف در ذهنیت اجتماعی لطمه زیادی به تمامیت بدنی افراد یا اموال عمومی و خصوصی وارد می کنند.

یادداشت علی خزریان با عنوان «کدام آزادی؟ کدام بیانیه؟ به شرح زیر است:

وی افزود: در روزهای اخیر در حالی که برخی رسانه‌های غربی به نام حفظ آزادی بیان به سمت طرح «مجازات بازدارنده و مجازات نظرات مردم» هجوم بردند، حتی متن اصلی این طرح را به جای انتشار منتشر نکردند. برچسب زدن و تحمیل بیان آنها در اذهان عمومی! البته متن هنوز کامل نشده است.

طرحی که از همان ابتدای متن به آن اشاره کرد برای هر فردی است که در جامعه دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی است و موضوع مجازات علی القاعده ربطی به آن ندارد. عموم مردم و اشاره به اظهارات مقامات و چهره ها دارد.

همچنین در طرح فوق سه شرط اساسی برای برخورد با اظهارات این افراد در نظر گرفته شده است و تاکید شده است که اگر فردی در فضای واقعی یا مجازی دروغی بگوید و این دروغ به طور گسترده گزارش شود، موجب اخلال جدی در نظم عمومی می شود. کشور مشمول و جریمه پیش بینی می شود.

به صراحت بیان شد که موضوع طرح مذکور شامل افرادی می شود که به واسطه چهره بودن در جامعه اقتدار عمومی پیدا کرده اند، اما بدون اطلاع از مشکل، اظهاراتی خلاف واقعیت و با انحراف در ذهنیت اجتماعی می کنند. در صدمه بزرگی به تمامیت فیزیکی افراد یا اموال آنها عمومی و خصوصی می شوند.

حال با افرادی که فقط به خاطر چهره ادعاهای دروغین می کنند و باعث بلاتکلیفی و آسیب های بزرگ به جامعه می شوند چه باید کرد؟ آیا هنگام جبران خسارت نباید برای آنها جریمه مالی در نظر گرفته شود؟ «اگر چنین قانونی وجود داشت امروز شاهد بی مسئولیتی لفظی در فضای اجتماعی نبودیم.

دیدگاهتان را بنویسید