هزینه تامین غذا از حداقل دستمزد کارگران تامین می شود

هزینه تامین غذا از حداقل دستمزد کارگران تامین می شود

روز جدید : در اسفند 1400، زمانی که شورای عالی کار در مورد چگونگی و چرایی افزایش دستمزدها صحبت کرد و دولت و کارفرمایان با افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد موافقت کردند، دستمزد دو میلیون دلاری تا حدودی راضی کننده بود و این می توانست این کاهش را جبران کند. در قدرت خرید کارگران در سال 1400 و حفظ سطح پوشش دستمزد در سطح فروردین ماه سال قبل، اما این رضایت چندان دوام نیاورد.

شروع سال جدید با توجه به حقوق ثابت نسبتا خوش بینانه بود. افزایش حداقل دستمزد برای اولین بار از نرخ رسمی تورم پیشی گرفت و این امر می توانست در صورت تثبیت بازار و قیمت ها تا حدودی مانع از سقوط کارگران از پله های دهک اقتصادی شود.

فروردین امسال با همین خوش بینی نسبی به پایان رسید تا اینکه موج آزادسازی و لغو یارانه ها از اردیبهشت آغاز شد. ابتدا دولت به آرد یارانه داد و سپس چهار کالای اصلی (روغن، مرغ، لبنیات و تخم مرغ) حذف شد. موج تورم ناشی از این آزادسازی به سایر کالاها و خدمات نیز سرایت کرده است، به طوری که قیمت ساندویچ و فست فود چند برابر شده، کالاهایی مانند سس مایونز و کره گران شده و حتی اجاره خانه در تهران و شهرستان ها افزایش یافته است. . . در این میان، سیاست یارانه ای دولت می بایست اثرات تورمی آزادسازی را بپوشاند و قدرت خرید از دست رفته را برای مدت محدودی بازگرداند. در ابتدا از یارانه نقدی به عنوان سیاست موقت یاد شد و اعلام شد که یارانه نقدی 300 یا 400 هزار تنی تنها تا دو ماه دیگر پرداخت می شود. تا پایان خرداد ماه و پس از آن کاربرگ الکترونیکی در اختیار «اظهار دارد که» کالابرگ در حال حاضر کار نمی کند و پیش بینی می شود یارانه نقدی تا سفارش بعدی ادامه یابد.

22 هورد احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: زیرساخت های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به صورت چک لیست مهیا نیست و یارانه نقدی هم اکنون در حال پرداخت است. «احتمالاً این موضوع پس از سپتامبر روشن خواهد شد.

با این حساب پرداخت یارانه نقدی با همه مختصات و کاستی ها حداقل تا دو ماه دیگر ادامه دارد. در عین حال، تثبیت قیمت ها تا شهریور 1400 و تامین موجودی الکترونیکی مردم برای تامین تمام عناصر اولیه، یک شکست مثبت و اجباری در قانون بودجه 1401 بود، اما اکنون که زیرساخت ها فراهم نیست، تنها نیمی از ارز ترجیحی معرفی شد. نقشه راه حذف است یعنی قیمت ها آزاد شده اما کالایی وجود ندارد که بتوان با آن کالا را با قیمت شهریور 1400 خریداری کرد.

امیرآبادی فراهانی در عین حال گفت: بر اساس قانون بودجه دولت باید قیمت ها را بر اساس سهم تعیین کند که قیمت را شهریور 1400 تعیین می کند و مابه التفاوت بر اساس موجودی موجودی پرداخت می شود که مصوبه ای است. مجلس». وی تاکید کرد که تکلیف این موضوع بعد از شهریور ماه مشخص می شود.

بنابراین تقریباً برای نیم سال بخش مهمی از الزامات قانون بودجه پابرجا می ماند و تنها پس از شهریور ماه تکلیف کالابرگ و زیرساخت های احتمالی آن مشخص می شود.

حداقل دستمزد 8 میلیون کارگر خوشبینانه ترین است

به این ترتیب می توان از قبل روی همین یارانه نقدی حساب کرد و باید دید در این چند ماه و با پرداخت یارانه نقدی، سطحی از پوشش «کل درآمد حداقل متوسط ​​خانواده» شده است. رسیده است. کارگری با حداقل دستمزد با در نظر گرفتن تمام مزایا و حقوق کودکان در بهترین حالت 7 میلیون تن دریافت می کند. اگر میانگین خانوار 3.3 نفره را در نظر بگیریم، سه یارانه نقدی به این خانواده تعلق می گیرد (در صورت عدم حذف و حذف). در بهترین حالت ماهیانه 300 تا 400 هزار تن یارانه به حساب این خانواده واریز می شود که برای این افراد معادل یک میلیون و 200 هزار تن و در نهایت کل درآمد این خانواده در بهترین حالت 8 می شود. میلیون و 200 هزار تن در حالی که حداقل هزینه می تواند دو برابر این رقم باشد.

سبد غذایی به 6 میلیون و 300 هزار تن رسیده است

فرامرز توفیکی، رئیس کمیته حقوق و دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار و نماینده کارگران مزدور گفت: در اردیبهشت ماه با جهش بزرگ قیمت ها مواجه بودیم. اگر صرفاً به قیمت اقلام خوراکی نگاه کنیم و سبدهای خوراکی و آشامیدنی را با همان معیارهای کاهشی که شورای عالی کار (فقط مواد غذایی خام) استفاده می کند محاسبه کنیم، به این نتیجه می رسیم که در اردیبهشت ماه سبدهای غذایی برای یک خانوار متوسط ​​3.3 بوده است. یک فرد در حدود حداقل دستمزد است. قیمت دقیق سبد غذایی که بسیار حداقلی و حساب شده است 6 میلیون و 300 هزار تن است. به همین دلیل تقریبا تمام حداقل دستمزد کارگر صرف تامین غذا می شود.

رزاقی: احیای تعاونی ها می تواند کمک موثری به اقتصاد کند و دست دولت را در کنترل قیمت ها باز بگذارد، زیرا مطمئنا کنترل و نظارت بر تعاونی ها بسیار آسان تر از کنترل بخش خصوصی است.

وقتی سبد غذایی تقریباً کل حقوق کارگر را مصرف می کند، بدون شک مهم ترین چیز تهیه غذای مقرون به صرفه است. بدیهی است که یارانه نقدی و ادامه پرداخت نمی تواند راه حل موثری باشد. اگر از 8 میلیون و 200 هزار تن (کل حقوق و یارانه) رقم سبد غذایی را کم کنیم، یعنی. 6 میلیون و 300 هزار تن (مجموع حقوق و یارانه) تنها حدود 2 میلیون تن برای سایر هزینه های زندگی اعم از اجاره، حمل و نقل، درمان و تحصیل باقی مانده است، این در حالی است که نرخ های رسمی اجاره نشان می دهد که نه تنها در تهران و شهرستان ها، بلکه امروزه در تمام شهرها و شهرستان های کشور اجاره خانه به تنهایی بیش از دو میلیون تن در ماه است (بدون پیش پرداخت یا رهن).

توفیقی با اشاره به الزامات قانون بودجه گفت: تامین مایحتاج اولیه زندگی به ویژه برای افراد با حداقل دستمزد و دهک های پایین خط فقر تقریبا غیرممکن شده است. قیمت ها باید در شهریور 1400 ارائه شود، راه دیگری نیست و یارانه های پولی نمی تواند این شکاف عمیق را پر کند.

سیاست اقتصادی در دوران جنگ باید احیا شود

در این شرایط که کارگران باید تمام دستمزد خود را بابت مواد غذایی بپردازند، تامین این کالاها نه تنها بر اساس الزامات قانون بودجه 1401، بلکه با توسل به تصمیمات مقرر در قانون اساسی در اولویت قرار دارد. تعاونی های مصرف کارگری و شهری و احیای مجدد آنها می تواند فرصت مناسبی برای بهره برداری از شرایط موجود باشد، فرصتی که دهه هاست هرگز جدی گرفته نشده است.

توفیکی: در ماه می، سبد غذایی برای یک خانواده متوسط ​​3.3 نفره حدود حداقل دستمزد است. قیمت دقیق سبد غذایی که بسیار حداقلی و حساب شده است 6 میلیون و 300 هزار تن است.

ابراهیم رزاقی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، درباره نقش لاینفک تعاونی ها در قانون اساسی و بی توجهی به این نقش موثر می گوید: مورد توجه قرار گرفته است. اکنون نیز باید این سیاست در دستور کار دولت قرار گیرد تا کالاها از طریق تعاونی ها و بر اساس نظام عرضه در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار گیرد. احیای تعاونی ها می تواند کمک موثری به اقتصاد کند و دست دولت را در کنترل قیمت ها باز بگذارد، زیرا مطمئناً کنترل و نظارت بر تعاونی ها بسیار آسان تر از کنترل بخش خصوصی است، زیرا تعاونی ها دارای سیستم خودکنترلی هستند. تا تعاونی ها منجر به فساد اقتصادی نشود.

«تعاونی های مصرف» گزینه خوبی در این شرایط هستند، به ویژه اینکه بیشترین بحران تورمی مربوط به مواد غذایی و کالاهای اساسی خانگی است. این تعاونی ها می توانند بسیار گسترده و حداقل کل جامعه هدف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شاغلین و بازنشستگان گرفته تا افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد باشند.

فراموش نکنیم که نه تنها در دوران جنگ تحمیلی از پتانسیل تعاونی های مصرف به خوبی استفاده کردیم، بلکه پارادایم تعاونی توانست بسیاری از کشورهای در حال توسعه را در دهه های پس از جنگ جهانی دوم نجات دهد. کشورهای آمریکای لاتین در دهه های اخیر بیشترین سود را از تعاونی ها برده اند، به طوری که اقتصاد آنها “اقتصاد تعاونی” نامیده می شود.

قانون اساسی ما که مبتنی بر توزیع و توزیع عادلانه ثروت است، تعاونی ها را بالاتر و بالاتر از بخش خصوصی قرار می دهد. اکنون پس از دهه ها سلطه بر بازار آزاد، امروز زمان زنده شدن دوباره این فرصت خاموش و فراموش شده فرا رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید