هزینه ساخت هر واحد مسکن ملی بیش از 650 میلیون تومان است/مسکن ملی از کیفیت بالاتری نسبت به مسکن مهر برخوردار است.


ساعت: 16:51
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903718

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت هر متر مسکن ملی در زنجان 5 میلیون تومان است، گفت: در زمان تحویل مسکن ملی قیمت واحدها خواهد بود. محاسبه شده بر اساس قیمت روز مصالح و مسکن به متقاضیان تحویل داده می شود و طبق آخرین برآوردها قیمت تمام شده هر واحد به 650 تا 700 میلیون تومان خواهد رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود بیات منش در گفتگو با خبرنگار موج رسا; وی بیان کرد: بحث هزینه ساخت مسکن ملی بر اساس قانون ساماندهی تولید مسکن است که در سال 1386 در زمان ساخت مسکن مهر مصوب شد و این مسکن ها بر اساس آن ساخته شدند.

وی با بیان اینکه سال گذشته قانون جدیدی تحت عنوان قانون رونق مسکن ابلاغ شد، افزود: این قانون اساساً همان قانون قبلی است که قیمت زمین 99 سال است به عبارتی در روند قیمت گذاری است. زمین های مسکونی حدود 40 تا 70 درصد هزینه های مسکن در این طرح رایگان گنجانده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه راه و شهرسازی از قانون ساماندهی و جهشی تولید استفاده کرده است، گفت: در قانون تولید جهشی; دولت یکسری وظایف را به شرکت گاز، وزارت نیرو، مالیات، راه و شهرسازی محول کرد، اما از آنجایی که راه و شهرسازی شامل آزادسازی شد، نهادهایی غیر از شرکت گاز مشمول این آزادسازی نشدند.

وی با بیان اینکه در خلیج های زنجان، زیتون، هج، هرمدره، ابر و نصر گفت: رهشهرسازی پیمانکار را انتخاب کرده است، ادامه داد: آبفای همکاری نمی کند و حتی برای آبرسانی به کارگاه ها نیز همراهی می کند. بنابراین باید مجوز حفر چاه از آب منطقه و تامین آب با تانکر می گرفتیم. با این حال با همه مشکلات و گلایه ها تلاش بر این بود که کارها به سرانجام برسد.

بیات منش با اشاره به اینکه در بحث قیمت تمام شده، قیمت زمین را به صفر رسانده ایم و فقط قیمت ساخت را از مردم دریافت می کنیم، ادامه داد: این قیمت شامل هزینه نظام مهندسی، پول مجوز و هزینه انشعاب خواهد بود. و مردم فقط هزینه شبکه آب را می پردازند و برق، گاز و فاضلاب و هزینه ساخت را می پردازند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه صدور مجوز چالش هایی وجود دارد، ادامه داد: اگرچه در سال گذشته با شهرداری برای صدور مجوز با عوارض سال گذشته هماهنگی هایی صورت گرفت اما به دلایلی این کار را انجام ندادند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه هزینه خدمات مهندسی که در زیر مجموعه راه و شهرسازی قرار می گیرد، تقریباً با یک سوم قیمت و برای یک واحد مسکونی بهای تمام شده ارائه می شود. اجرای، طراحی و نظارت 20 تا 25 میلیون تومان است، وی گفت: ساخت مسکن از زمان گودبرداری تا اتمام ساختمان، چیزی است که بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد. اما بحث قیمت مصالح ساختمانی، کیفیت و بحث دستمزد در قیمت ساخت لحاظ می شود.

وی بیان کرد: قیمتی که با پیمانکاران و سازندگان به توافق رسیده ایم 10 درصد کمتر از قیمت اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به استان است، بنابراین برای ساخت مسکن ملی قیمت کمتری داریم.

بیات منش افزود: اما قیمت ثابت نیست و قابل تعدیل است و روزی که تعدیل قیمت شامل ساخت و ساز شود، روی قیمت ها تاثیرگذار است. با این حال قیمت یراق آلات از سال گذشته تا امروز تغییرات زیادی داشته است. در ساخت خانه نزدیک به 70 میلیون تومان قیمت مختص یراق آلات است که در صورت تغییر قیمت ها بر قیمت نهایی خانه تاثیر می گذارد که باید در این زمینه تعدیل شود.

وی قیمت ناخالص متری مسکن ملی را در حال حاضر 5 میلیون تومان عنوان کرد و این موضوع به وزیر نیز اعلام شد و گفت: میانگین متراژ واحدهای طراحی شده و در اختیار مردم 140 متر است.

مدیر کل راه و شهرسازی زنجان گفت: متقاضیان باید هزینه مسکن را بر اساس قیمت نهایی در زمان تحویل پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه ساخت 140 مترمربع مسکن ملی 650 تا 700 میلیون تومان هزینه دارد، اذعان داشت: 140 مترمربع مسکن به نام متقاضی ثبت می شود، بنابراین در یک واحد مسکونی 25 مترمربع فضا خواهد بود. برای پارکینگ و 5 متر برای انباری در نظر گرفته شده است و هر واحد حدود 10 متر فضای مشترک دارد که در این شرایط متراژ خالص هر واحد مسکونی حدود 95 تا 100 متر خواهد بود.

بیات منش بیان کرد: با وجود اینکه زمین 99 ساله است و شخصی نیست، اما چند سالی است که واحدهای مسکن مهر مستهلک می شود، متری 12 تا 15 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ما مدعی هستیم مسکن ملی که در حال ساخت است از نظر مصالح، طراحی معماری و شهرسازی از مسکن مهری که در گذشته ساخته شده کیفیت بالاتری دارد. به همین دلیل مسکن ملی تلاش کرده است تا واحدهای ساخته شده از کیفیت بالاتری نسبت به مسکن مهر برخوردار باشد چرا که تجربه ای از عیوب مسکن مهر به دست آمده است که نباید در این مسکن ها تکرار شود. اما مسکن مهر زنجان با کمترین نقص به تجدیدنظرخواهان تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه کارشناسان می توانند با ۵ میلیون تومان فعلی کم یا زیاد بودن هر مترمربع ساخت و ساز مسکونی را تحلیل کنند. و ادامه داد: اگر مردی بخواهد خودش خانه بسازد نمی تواند با قیمت و کیفیت فعلی راه ها و کارهای عمومی خانه بسازد و تحویل دهد.

بیات منش گفت: گاهی پیش می آمد که بتن آماده برای پروژه های مسکن ملی می آمد اما مجری طرح به دلیل نداشتن استاندارد مصالح آن را پس می داد، هرچند بتن باید خارج و دور از دسترس تخلیه شود، اما متاسفانه همان بتن شد. ساخته شده از بخش خصوصی فروش در ساخت و ساز مسکن استفاده شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید