هزینه سفر به کیش یا استانبول بیشتر است؟

علاوه بر قیمت بلیط هواپیما، قیمت هتل، قیمت سفر به جزیره کیش را در رقابت با استانبول قرار می دهد که یکی از پرترددترین مسیرهای خارج از کشور برای ایرانیان است.

قیمت یک شب اقامت در اتاق دو تخته در هتل های پنج ستاره کیش از یک میلیون و 100 هزار تن شروع می شود و این قیمت در هتل دریایی این جزیره برای اتاق های دو تخته در شب به شبی پنج میلیون تن می رسد.

موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت برخی از هتل های دو و سه ستاره جزیره است که در برخی موارد با قیمت هتل های پنج ستاره برابری می کند، در حالی که کیفیت خدمات آنها قابل مقایسه نیست. به عنوان مثال، یک هتل دوستانه که بیش از 30 سال ساخته شده و یک بار در سال 1397 بازسازی شده است، برای یک شب در اتاق دو نفره، یک میلیون تن هزینه دارد که با توجه به میانگین اقامت در جزیره کیش که حدوداً چهار شب است، یک اقامت. در یک هتل دوستانه دو نفره به مدت چهار شب با صبحانه، بدون ناهار و شام، ترافیک و تفریح، فقط چهار میلیون تن هزینه دارد.

با این حال، مسئولان آژانس می گویند مسیر کیش در آستانه اجرای طرح بهبود سفر و آلودگی هوا در پایتخت شلوغ شده است، بنابراین بسیاری از هتل ها جای خالی ندارند.

مهرسا سبزه ها، مدیر داخلی آژانس مسافرتی تهران که از افزایش تقاضا در مسیر کیش متعجب شده است، افزایش ناگهانی قیمت هتل ها در این جزیره را نیز می داند و به ایسنا می گوید: یکی از گران ترین هتل های کیش است. پر از 100% تا 19 نوامبر پیدا کردن اتاق خالی در سایر هتل های سه، چهار و پنج ستاره دشوار است. این ممکن است به دلیل اجرای طرح جدیدی باشد که اجازه سفر به مسافران را نمی دهد و بدون کارت واکسن و تست تاج منفی می ماند. البته علت آن نیز آلودگی هواست.

وی گفت: به نظر من تغییر قیمت ها در این مسیر ناگهانی است. هزینه تور چهار شب و پنج روزه با پرواز رفت و برگشت و اقامت در هتل پنج ستاره معمولی برای یک نفر شش میلیون و 150 هزار تن می باشد. وقتی این قیمت را به مسافر اعلام کردم، تعجب کرد و گفت که اگر شش میلیون تن برای این هتل و این پرواز بپردازم، دو میلیون تن اضافه می کنم تا حداقل در بهترین هتل کیش اقامت کند.

وی افزود: قیمت هتل و پرواز به کیش، قیمت این سفر را به قیمت تور استانبول نزدیک کرد. همین خدمات حدود شش میلیون و 800 هزار تن برای اقامت در یک هتل پنج ستاره هزینه داشت. با وجود اینکه کیش در حال حاضر به دلیل شرایط جوی و محدودیت هایی که به زودی معرفی می شود مقصدی جذاب است اما بسیاری از افراد با درک هزینه سفر به ترکیه ترجیح می دهند آن را انتخاب کنند.

سازمان فرهنگ و گردشگری استانبول اخیرا اعلام کرده است که نزدیک به 106000 ایرانی تنها در یک ماه (سپتامبر 2021) از این شهر دیدن کرده اند. همچنین در 9 ماهه نخست سال 2021، ایرانیان بیشترین سفر به ترکیه را در بین خارجی ها داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید