هزینه هر زندانی در ایران چقدر است؟

هزینه هر زندانی در ایران چقدر است؟

100000 محکوم در این هفته مورد عفو قرار گرفتند و تحقیقات نشان می دهد که حدود 30000 نفر از آنها با اعتراضات اخیر مرتبط هستند. رویداد۲۴ بررسی شده، اگر این افراد در زندان بمانند، دولت چه هزینه های مالی را متحمل می شود؟

بیست و چهارمین رویداد لیلا فرهادی: هر ساله حدود 30 تا 40 هزار زندانی در زندان به مناسبت 22 بهمن و روز پیروزی انقلاب ایران عفو ​​می شوند. امسال عفو تعداد زیادی از محکومان را شامل می شود و مشمولان عفو ​​حدود 100 هزار نفر هستند که نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر است.

زمانی که تنها در یک مورد خبر عفو 100 هزار نفر منتشر شد، این سوال مطرح شد که ایران چند زندانی دارد و چند نفر از آن 100 هزار نفر در ارتباط با اعتراضات 1401 مورد عفو قرار گرفتند، سوال مهمتر این است که اگر این افراد عفو نمی شوند، قیمت دولت چقدر خواهد بود؟

در پاسخ به سوال اول باید گفت که آمار رسمی دستگیری ها در آخرین حوادث منتشر نشده است، اما در بولتن محرمانه منتسب به خبرگزاری فارس که در آذرماه منتشر شد، تعداد دستگیرشدگان 29 هزار و 400 نفر اعلام شد. این بولتن ها حاوی اطلاعات محرمانه در مورد موضوعات مختلف از جمله اعتراضات ملی پس از مرگ مهسا امینی بود. بر اساس این بولتن‌ها، «تنها 10 درصد» از دستگیرشدگان از اعضای گروه‌های شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی بودند و «93 درصد» از آنها سابقه شرکت در تظاهرات نداشتند.

اگر آمار 30 هزار بازداشتی ملاک قرار گیرد و 93 درصد افراد فاقد سابقه به عنوان افراد مشمول ضوابط اعلام شده باشند، احتمالاً 28 هزار نفر از 100 هزار نفر جمعیت عفو مربوط به حوادث اخیر هستند که باید مورد عفو قرار گیرند. بقیه افراد عمدتاً محکومانی هستند که مرتکب جرایم جدی نشده اند.

بر اساس آخرین آمار «ورلد پرینس بریف»، پایگاه تخصصی پژوهشکده جرم و عدالت، ایران با ۱۹۰ هزار زندانی در رتبه دهم بیشترین تعداد زندانی در جهان قرار دارد. حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس سال گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها «جمعیت زندان‌های ایران» را ۲۴۰ هزار زندانی خواند و گفت که این تعداد باید به ۲۰ هزار نفر برسد.

تعداد زندانیان در ایران

تعداد زندانیان در ایران

اگر میانگین داده های پژوهشگاه جرم و عدالت و نظر حسن نوروزی را آمار دقیق تری از تعداد زندانیان در ایران بگیریم، تا سال گذشته حداقل 200 هزار زندانی در زندان های ایران وجود داشت. 30000 زندانی و بازداشتی اعتراضات اخیر 15 درصد از کل جمعیت زندانیان کشور را تشکیل می دهند که رقم قابل توجهی است.

در جریان اعتراضات، گزارش های دریافتی رویداد۲۴ از زندان فشافویه تهران حاکی از آن بود که تعداد بازداشت شدگان به حدی است که مردم جایی برای خوابیدن ندارند. یکی از زندانیان زندان فشافویه در گفتگو با رویداد۲۴ از شرایط آن زندان می گوید که مردم مجبورند روی پله ها بخوابند و حتی راهروها هم گنجایش این تعداد زندانی را ندارد.

در آذرماه امسال، قوه قضائیه بلافاصله به پرونده بازداشت شدگان رسیدگی و آزادی بسیاری از آنها را با قرار وثیقه به بازداشتگاه ها و زندان ها خالی کرد. افزودن 15 درصد از جمعیت زندانیان کشور در مدت چهار ماه به جمعیت زندانیان به معنای افزایش هزینه نگهداری آنها است.

مهرماه امسال مهدی حاجیان، سخنگوی فرج از هزینه 10 میلیون تومانی برای نگهداری هر زندانی در زندان خبر داد. اگر آمار 30 هزار دستگیری در اعتراضات اخیر درست باشد ماهانه بیش از 300 میلیارد تومان و سالانه 3600 میلیارد تومان به هزینه های سازمان زندان اضافه می شود.

بررسی ها نشان می دهد بودجه سازمان زندان های ایران در سال 1402 حدود 9200 میلیارد تومان بوده که بیش از 90 درصد آن صرف اعتبارات جاری و هزینه های روزانه زندان ها شده است. 3600 میلیارد تومان، مازاد هزینه نزدیک به 40 درصد از کل بودجه سازمان زندان ها در لایحه بودا 1402 است که به دلیل کسری بودجه و ادامه تحریم ها، تحقق آن غیرممکن است.

بودجه سازمان زندانهای ایران

بودجه سازمان زندانهای ایران

عفو عمومی می تواند این بار را از دوش سازمان زندان ها بردارد و از سوی دیگر آزادی بازداشت شدگان اعتراضات اخیر به دلیل نداشتن سابقه بد اکثر این افراد، هزینه ای برای جامعه از ناحیه اجتماعی نخواهد داشت. از این منظر، زیرا دولت به خوبی از غیرمنطقی بودن بازداشت بسیاری از افراد آگاه است، او از این افراد اطلاع دارد. در واقع، آزادی بسیاری از بازداشت شدگان، که معمولاً به پیشنهاد قوه قضائیه انجام می شود، برای دولت شمشیر دولبه است. از یک سو احساس گذشت به جامعه منتقل می شود و از سوی دیگر در شرایط تحریم و کسری بودجه سنگین، طبیعی است که اضافه شدن ناگهانی چند ده هزار زندانی فراتر از امکانات مالی باشد. از دولت

دیدگاهتان را بنویسید