هشدارهای فیلتر ایران عباس عبدی/ کلاس های پایین هر روز عصبانی تر می شوند

هشدارهای فیلتر ایران عباس عبدی/ کلاس های پایین هر روز عصبانی تر می شوند

مقاومت در برابر توسعه فناوری بیهوده است، تمام توان دولت را مصرف می کند و آن را فرسوده می کند و فرصتی برای اندیشیدن به توسعه و رفاه مردم باقی نمی گذارد و بدترین چیز این است که نه تنها رفاه مردم در معرض تهدید قرار می گیرد. کینه و نفرت عجیبی در مردم ایجاد می کند که حد و مرزی ندارد.
روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب، به انتقاد از سیاست های اینترنتی دولت ابراهیم رئیسی پرداخت.

عباس عبدی نوشت: فیلتر کردن یا قطع شدن اینترنت می تواند عواقب جدی در همه زمینه ها داشته باشد. به عنوان مثال خروج یک بازیکن خارجی از تیم پرسپولیس می تواند شروع یک روند جدید باشد.

سیاست‌های جاری در 16 ماه گذشته در رابطه با اینترنت از مصادیق شکست محکوم به فنا است، تردیدی نیست که دستگاه رسمی از تأثیرات اینترنت عصبانی است و بدون شک در این فضا دروغ و کذب وجود دارد. آنها هم از این دروغ ها عصبانی هستند و در نتیجه می خواهند برای این فضا کاری بکنند.

اما به نظر می رسد دلیل مخالفت با این فضا، انتشار اخبار جعلی نیست، زیرا اگر امکان انتشار حقیقت و عقاید مردم در فضای رسانه ای واقعی اعم از صدا و سیما و مطبوعات وجود داشت، طبیعتا هیچکس به فضای مجازی نگاه نمی کرد. فضایی برای کشف حقیقت بنابراین مشکل اصلی مخالفت با فضایی است که انحصار آن خارج از دست دولت است. انحصاری که هنوز در فضای رسانه بومی وجود دارد.

تا اینجای کار قابل پیش بینی است که برای حفظ انحصار رسانه ای خود سعی در انحصار فضای مجازی و اینترنت دارند.

اما مشکل از جای دیگری شروع می شود. اول اینکه اینترنت به زیرساخت اساسی جامعه مانند برق، حمل و نقل، بانکداری تبدیل شده است و بدون این زیرساخت، توسعه اقتصادی و اجتماعی امکان پذیر نیست. علاوه بر این، اینترنت تنها در داخل کشور نیست، بلکه ارتباط با جهان رکن اصلی آن است. وجود آن در مبادلات اسنادی، آموزشی و پژوهشی، مالی و پولی، ارتباطاتی، گردشگری و غیره ضروری است، بنابراین دسترسی به آن جزء حقوق اساسی به رسمیت شناخته شده است.

نکته دوم این است که با گذشت زمان دور زدن اینترنت به طور فزاینده ای دشوار شده است و شاید پیشرفت های اخیر در فناوری از جمله Starlink داستان را کاملاً تغییر دهد. به طور کلی سیاست های تحریم و فیلترینگ بسیار پرهزینه و ناپایدار است و ممکن است راه های جدیدی برای خنثی کردن آن ها پدیدار شود.

نکته مهم بعدی این است که دسترسی به اخبار و نظرات تنها به اینترنت محدود نمی شود، دسترسی به ماهواره امکان پذیر است و می تواند نقش مخرب تری را ایفا کند، بنابراین فیلترینگ یا کاهش سرعت اینترنت می تواند عواقب جدی در همه زمینه ها داشته باشد.

به عنوان مثال خروج یک بازیکن خارجی از تیم پرسپولیس می تواند شروع یک روند جدید باشد. حتی ممکن است شکایت از او در دادگاه ورزش پذیرفته نشود یا از این پس مسابقات بین المللی در ایران برگزار نشود. یا حتی در مناطق غیرورزشی ایران کاملاً منزوی می شود زیرا راه ارتباط با دنیا اینترنت است.

از سوی دیگر، زندگی و معیشت مردم ارتباط تنگاتنگی با اینترنت دارد. چند روز پیش با مدیر یک شرکت هلدینگ بخش خصوصی ملاقات کردم که قصد سرمایه گذاری در سال آینده را داشت اما نگران این بود که آیا این کار را انجام خواهد داد یا نه. وی با بیان اینکه در این چند ماه به دلیل مشکلات اینترنتی درآمد یکی از شرکت های زیرمجموعه اش که شهرت دارد و صدها کارگر دارد حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است، گفت: در این چند ماه به دلیل مشکلات موجود در اینترنت، درآمد یکی از شرکت های زیرمجموعه اش به شدت کاهش یافته است.

به طور خلاصه مقاومت در برابر توسعه فناوری بی فایده است، تمام انرژی دولت را جذب می کند و آن را تنزل می دهد و بی ارزش می کند و هیچ توانایی و فرصتی برای اندیشیدن به توسعه و رفاه مردم و بدتر از آن باقی نمی گذارد. بهزیستی مردم را تهدید می کند، اما نفرت و نفرت عجیبی را در مردم ایجاد می کند که حد و مرزی ندارد.

فکر نکنید منظور ما از طبقه متوسط ​​تا بالای جامعه است، بله. آنها هم هستند، اما اکنون و در مقیاسی بسیار بزرگتر، افراد و جوانانی از طبقات پایین هستند که برای انجام کارهای عادی خود باید انواع سختی ها را به جان بخرند، از فیلتر عبور کنند و سرعت پایین اینترنت را تحمل کنند. هر روز بدتر و عصبانی تر می شود

این گفته ها را به راحتی می توان بررسی کرد و به نتیجه رسید، واضح است که نباید به خاطر دستمال قدرتی بیهوده، قیصریه مردمی را سوزاند. بالاخره چرا می گوییم سیاست فعلی فضای مجازی شکست خورده است؟ اگر نگاهی به آمار فالوورها و بازدیدها، تاییدها و اعتراضات زیر پست های منتشر شده در فضای مجازی بیندازید، نشان می دهد که این سیاست نه تنها نتوانسته به اهداف خود دست یابد، بلکه به راحتی دوستان و طرفداران خود را بیش از پیش به حاشیه برده است.

دیدگاهتان را بنویسید