هشدار آمریکا به ترکیه و امارات برای دور زدن تحریم های ایران و روسیه

هشدار آمریکا به ترکیه و امارات برای دور زدن تحریم های ایران و روسیه

معاون مبارزه با تروریسم و ​​اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا قصد دارد به خاورمیانه سفر کند تا به ترکیه و امارات در مورد دور زدن تحریم ها علیه ایران و روسیه هشدار دهد.

رابرتز مدعی است که یک مقام آمریکایی برای اعلام هشدار واشنگتن به امارات و ترکیه برای دور زدن تحریم های ایران و روسیه به خاورمیانه می رود.

برایان نلسون، در سفر این هفته به ترکیه و خاورمیانه، به این کشورها و شرکت‌ها هشدار می‌دهد که در صورت تجارت با شرکت‌های تحت تحریم آمریکا، ممکن است دسترسی به بازارهای G7 را از دست بدهند، زیرا واشنگتن به دنبال خنثی کردن تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده است. در مورد این کشور به دلیل حمله به اوکراین.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری، نلسون، معاون وزیر در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی که از امروز (یکشنبه 29 ژانویه) به عمان، امارات متحده عربی و ترکیه سفر می کند، قرار است با مقامات دولتی نیز دیدار کند. به عنوان شرکت ها و موسسات مالی تاکید کنند که واشنگتن قاطعانه به اجرای تحریم های خود ادامه خواهد داد. این وزارتخانه گفت: «افراد و مؤسساتی که با افراد تحریم شده تجارت می کنند، به طور بالقوه دسترسی به بازارهای G7 را از دست خواهند داد.

در این دیدار، نلسون درباره تلاش‌های وزارت خزانه‌داری برای خنثی کردن تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی اعمال شده به دلیل جنگ وحشیانه این کشور علیه اوکراین، فعالیت‌های ایران در منطقه، ریسک‌های مالی غیرقانونی که رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی را تضعیف می‌کند، گفتگو کرد.

این سفر جدیدترین سفر یک مقام ارشد وزارت خزانه داری به ترکیه پس از یک سری هشدارهای تحریمی از سوی مقامات آمریکایی در سال گذشته است و اکنون واشنگتن فشارها را بر آنکارا برای اطمینان از اجرای تحریم های آمریکا علیه روسیه افزایش داده است.

سفر نلسون در شرایطی انجام می شود که روابط بین ایالات متحده و ترکیه تیره شده است، زیرا دو متحد ناتو در مورد بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند. اخیراً خودداری ترکیه از موافقت با درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، واشنگتن را نگران کرده است. در همین حال، آنکارا از اینکه درخواست آن برای خرید جنگنده های F-16 به طور فزاینده ای با پیوستن دو کشور شمالی به ناتو مرتبط است، عصبانی است.

گفته می شود که نلسون در روزهای 2 تا 3 فوریه از آنکارا، پایتخت ترکیه و مرکز مالی استانبول بازدید خواهد کرد. سخنگوی وزارت خزانه‌داری به رویترز گفت که به شرکت‌ها و بانک‌ها هشدار می‌دهد که از تراکنش‌های مربوط به انتقال فناوری دو منظوره که در نهایت توسط ارتش روسیه استفاده می‌شود، اجتناب کنند، زیرا اقلام با کاربرد دوگانه می‌توانند هم استفاده تجاری و هم کاربرد نظامی داشته باشند.

واشنگتن و متحدانش از زمان حمله به مسکو چندین دور تحریم ها را علیه مسکو اعمال کرده اند که هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته و شهرهای اوکراین ویران شده است. ترکیه تجاوز روسیه را محکوم کرد و پهپادهای تهاجمی را به اوکراین فرستاد. در عین حال، این کشور با تحریم های غرب علیه روسیه مخالف است و روابط نزدیکی با مسکو و کیف، همسایگان دریای سیاه خود دارد. این کشور همچنین تجارت و گردشگری با روسیه را افزایش داده است. برخی از شرکت های ترکیه ای دارایی های روسیه را از شرکای غربی خریداری کرده یا می خواهند بخرند، در حالی که سایر روس ها سهام بزرگی در این کشور دارند. اما آنکارا وعده داده است که تحریم های بین المللی در ترکیه دور زده نخواهد شد.

واشنگتن همچنین نگران دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران است. ماه گذشته، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه سیتکی آیان تاجر برجسته ترکیه‌ای و شبکه شرکت‌هایش به اتهام تسهیل فروش نفت و پولشویی از طرف سپاه پاسداران ایران وضع کرد.

سخنگوی نلسون گفت که زمانی که وی در امارات متحده عربی بود، به “پایبندی ضعیف این کشور به تحریم ها” اشاره خواهد کرد. واشنگتن مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه شرکت‌های مستقر در امارات متحده عربی به دلیل اجتناب از تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرده است و روز پنجشنبه یک شرکت هواپیمایی مستقر در امارات را به دلیل حمایت از شرکت مزدور روسی واگنر که در اوکراین می‌جنگد، تحریم کرد. وزارت خزانه داری همچنین گفت که نلسون با همتایان خود در عمان دیدار خواهد کرد تا در مورد همکاری در مبارزه با تامین مالی غیرقانونی از جمله تامین مالی تروریسم گفتگو کند.

این سفر در حالی انجام شد که برت مک گورک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه نیز در هفته های اخیر به عراق سفر کرده بود. گفته می‌شود یکی از اهداف این سفر درخواست وی از مقامات عراقی برای جدی‌تر شدن تحریم‌های مالی علیه ایران و جلوگیری از ورود دلار به ایران بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید