هشدار افزایش بارندگی در 8 استان

هشدار افزایش بارندگی در 8 استان

روز جدید : سازمان هواشناسی با استناد به تداوم سامانه بارشی تا روز چهارشنبه در 16 استان کشور، نسبت به تشدید عملیات این سامانه در 8 استان هشدار داد.

بر اساس نقشه های هواشناسی و آینده نگر سازمان هواشناسی کشور بارش باران در برخی نقاط آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان و البرز در گردنه های زنجان تزهران، قزوین، رگبار و رعد و برق قزوین و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

بیشترین شدت بارش امروز در استان های خراسان شمالی و خراسان شمالی و در مناطق شمال شرق کشور از 8 تا 10 درجه کاهش محسوسی پیش بینی می شود. بارش ها فردا در شمال غرب، سواحل غربی دریای خزر، رشته کوه های البرز، خراسان شمالی و خراسان شمالی ادامه دارد.

سازمان هواشناسی اعلام کرد: روز چهارشنبه در استان‌های شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

همچنین امروز در شمال شرق، شرق، دامنه های جنوبی البرز و جنوب کشور و در مناطق مستعد گرد و غبار وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود. این شرایط برای سه شنبه و چهارشنبه در غرب، جنوب و جنوب غرب و پنجشنبه و جمعه پیش بینی می شود که علاوه بر این مناطق در شمال شرق، دامنه های جنوبی البرز، مرکز و شرق نیز پیش بینی می شود.

آسمان تهران امروز صاف تا نیمه ابری همراه با وزش باد از غرب تا جنوب غربی با سرعت 17 تا 41 کیلومتر بر ساعت پیش بینی می شود.

* شرح سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: رعد و برق، وزش باد شدید موقت، طوفان گرد و غبار و تگرگ در مناطق مستعد

منطقه دیدنی:

دوشنبه 28 بهمن 1401: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، زنجان و ارتفاعات و ارتفاعات سمنان، قزوین، البرز و تهران.

سه شنبه 29 بهمن 1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، شمال مرکزی و همدان، گیلان، مازندران، گلستان و سمنان و دامنه ها و ارتفاعات تهران و البرز.

چهارشنبه 30 بهمن 1401: آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گیلان و مازندران و ارتفاعات گلستان، خراسان شمالی.

اثرات خطرناک: احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، احتمال رعد و برق و تگرگ، احتمال سیلاب موضعی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال شکستگی درختان فرسوده و احتمال سقوط اجسام از ارتفاع. .

توصیه: در توقف و حرکت در رودخانه ها و مسیل ها دقت شود، در کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ نشین دقت شود، در چرای دام دقت شود و از سمپاشی در مزارع خودداری شود.

* توضیحات سیستم دوم: پودر

زمان اختتامیه: چهارشنبه 1401/02/21

نوع خطر: افزایش گرد و غبار، کاهش دید افقی، افزایش شاخص آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا.

منطقه دیدنی:
دوشنبه 28 بهمن 1401: خوزستان، ایلام، البرز، سمنان، تهران، مرکزی، کوم، کرمانشاه، خراسان جنوبی، یزد، شمال شرق اصفهان.

سه شنبه 1402/02/20: کرمانشاه، ایلام، خوزستان.

چهارشنبه 30 بهمن 1401: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستگی درختان فرسوده، احتمال آسیب به ساخت و سازهای موقت و قطع حرکت.

توصیه: از حضور در فضای باز بخصوص برای افراد آسیب پذیر، استحکام سازه های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و … خودداری کنید، خودرو را در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید.

* توضیحات سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، بالا آمدن خاک گردو.

منطقه دیدنی:

دوشنبه 28 بهمن 1401: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه شمالی اردبیل، خراسان شمالی، گلستان، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال شرقی سمنان و دامنه ها و ارتفاعات مازندران.

سه شنبه 30 بهمن 1401: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل شمالی، خراسان شمالی و دامنه ها و ارتفاعات گیلان.

اثرات خطرناک: اختلالات ترافیکی، آبگرفتگی جاده ها، افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها، رواناب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده ها، شکستن درختان فرسوده، سقوط اجسام از ارتفاعات و آسیب به سازه های موقت.

توصیه: از ترددهای غیر ضروری خودداری کنید، از توقف در کنار رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنید، از فعالیت های کوهستانی و جابجایی عشایر، پاکسازی دهانه پل ها و عمارت ها، مراقب تردد بین شهری باشید، از رانندگی و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان های فرسوده خودداری کنید. کار و محدودیت در فعالیت های کشاورزی.

* توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد (شمال غربی – جنوب غربی)

زمان شروع: دوشنبه ظهر 1401/02/19

زمان اختتامیه: چهارشنبه 1401/02/21

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج در ساحل بین 1.5 تا 2.5 متر و در دریا تا 3 متر.

منطقه دیدنی:

دوشنبه 28 بهمن 1401: نیمه شرقی خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و در امتداد سواحل استان های بوشهر و هرمزگان.

سه شنبه 1402/02/20: نیمه شرقی خلیج فارس، غرب تنگه هرمز و دریای عمان، در نواحی ساحلی و سواحل استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه 30 بهمن 1401: نیمه شرقی خلیج فارس در نواحی ساحلی سواحل استان های بوشهر و هرمزگان.

اثرات خطرناک: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق های تفریحی و شناورهای سبک، وقفه در تردد با شناورهای سبک سنگین، آسیب به قفس ها و پارگی تورهای ماهیگیری و آسیب به تجهیزات دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، جمع آوری تورهای ماهیگیری و وسایل ماهیگیری، پرهیز از کشتی های کروز و باری سبک، احتیاط در سفر با شناورهای سبک سنگین، محدودیت در فعالیت های دریایی و اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی.

دیدگاهتان را بنویسید