هشدار ایران در مورد تلاش آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون زنان سازمان ملل متحد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، رونوشتی از آن برای رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ارسال شد. ECOSOC) و رئیس کمیسیون شصت و هفتم وضعیت زنان، دیدگاه‌های جمهوری ایران در خصوص تبیین تلاش‌های آمریکا برای لغو عضویت کشورمان در کمیسیون وضعیت زنان و درخواست از دبیرکل سازمان ملل متحد از این بدعت در روند کاری سازمان ملل جلوگیری کنید.

ایروانی در این نامه با اشاره به نشست آتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) در 23 دسامبر سال جاری، درخواست غیرقانونی آمریکا مبنی بر قطع عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان را مورد تاکید قرار داده است. این درخواست مبتنی بر ادعاها و فرضیاتی است که اطلاعات نادرستی علیه ایران ارائه شده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نیویورک افزود: این درخواست غیرقانونی نشان دهنده تلاش دیگری از سوی آمریکا برای سوء استفاده از سیستم سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی خود است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به سوء استفاده نهادهای مرتبط با سازمان ملل برای دستیابی به اهداف سیاسی هشدار داده است زیرا به اعتبار نظام سازمان ملل آسیب می زند.

سفیر و نماینده دائم ایران توجه دبیرکل سازمان ملل متحد را به سیاست خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران و ایجاد کارزار گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله فشار حداکثری سیاسی و اقتصادی پس از خروج از کشور جلب کرد. آمریکا در سال 2017 از برجام خارج شد و افزود: اگر این اقدامات غیرقانونی در صورت موفقیت در سیستم سازمان ملل باشد، برای کل سازمان ملل بسیار خطرناک خواهد بود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: این امر نه تنها رویه خطرناکی را ایجاد می کند که آثار بسیار زیادی دارد، بلکه مغایر با روح و متن سازمان ملل و موضوع برابری حاکمیتی کشورهای عضو است. حضور دولت ها در عرصه بین المللی به طور مساوی و متناسب بر اساس پراکندگی جغرافیایی نمایندگان از تمام مناطق جهان زیر سوال خواهد رفت. در حالی که این موضوع یکی از پایه های اصلی نظام سازمان ملل و چندجانبه گرایی است.

ایروانی اضافه کرد: در روند کاری شورای اکوسوک سابقه توقف حضور منتخب در کمیته ای به منظور خاصی وجود ندارد.

سفیر و نماینده دائم ایران با اشاره به موارد ذکر شده از دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کردند در مقام حافظ منشور سازمان ملل متحد و در حیطه مسئولیت دبیرکل از اصول منشور سازمان ملل متحد حمایت کنند. حمایت از تلاش‌های غیرسازنده و مخرب ایالات متحده برای جلوگیری از ایران، زیرا این رویه مشارکت فعال و همه جانبه همه کشورهای عضو در فعالیت‌های سازمان ملل را به خطر می‌اندازد.

در نهایت از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته شد تا این نامه را به عنوان سند شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) منتشر کند.

به گزارش ایرنا، دولت بایدن به همراه متحدان غربی خود از ابتدای حوادث داخلی ایران حمایت از اغتشاشات را در دستور کار خود قرار داده و از مخلان نظم عمومی و با برگزاری جلساتی با مخالفان جمهوری اسلامی حمایت می کند. ایران در اقدامات ضدایرانی تشدید شد و به بهانه نقض حقوق بشر به فهرست تحریم ها علیه ایران اضافه شد.

معاون بایدن پس از دیدار با یکی از به اصطلاح فعالان حقوق بشر که از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حامیان افزایش تحریم ها علیه مردم ایران است، در تاریخ 11 آبان همزمان با غیررسمی (فرمول آریا) ) و نشست ضدایرانی سازمان ملل متحد درباره رویدادهای اخیر در ایران، در بیانیه ای واشنگتن قصد خود را برای همکاری با شرکا برای حذف ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل متحد اعلام کرد.

آمریکا قطعنامه حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد را به بهانه حمایت از زنان ایرانی و شورش های 14 دسامبر در سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص برکناری ایران از سمت کمیسیون زنان سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به طور رسمی و آشکار مواضع خود را نسبت به اقدامات غیرقانونی تعدادی از دولت های غربی اعلام کرده است. علیه ایران به بهانه حوادث داخلی کشور و همچنین به دلیل مطرح شدن آن در رسانه ها و پیام ها و همچنین در مذاکرات و جلسات، هرگونه سوء استفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورمان محکوم و محکوم است. غیر قابل قبول

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران گفت: ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین آرا از بین 54 کشور عضو ECOSOC به عضویت کمیسیون وضعیت زنان درآمد. گروه با 43 رای در حال حاضر تلاش آمریکا با کمک برخی از دولت های اروپایی این است که با اعمال فشار و استفاده از پتانسیل سیاسی خود و تأثیرگذاری بر کشورهای مستقل در اقدامات کاملاً سیاسی و غیرقانونی از عضویت ایران در این چارچوب جلوگیری کند. این اقدام آمریکا قبل از اینکه اقدامی علیه ایران باشد، اقدامی علیه رای آزاد کشورها در سازمان ها و ساختارهای بین المللی است. اقدام آمریکا در واقع حق رای کشورهای مستقل در این سازمان را زیر سوال می برد و ارزش رای آن کشورها را زیر سوال می برد.

دیدگاهتان را بنویسید