هشدار بحران جمعیت و کودکی / زنگ خطر افزایش سن!

ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۰
کد خبر: 1799340

ترکیب جمعیت در حال پیر شدن است، در حالی که هجوم جوانان و نرخ زاد و ولد در دهه گذشته رو به کاهش بوده است و مطالعه جامع رشد جمعیت در چهار دهه اخیر نشان دهنده کاهش 50 درصدی نرخ زاد و ولد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، مازندران مساحتی معادل 1.46 درصد از مساحت ایران را دارد و طبق آخرین آمار دارای 582×341 نفر جمعیت است که البته روند رشد جمعیت و نرخ زاد و ولد یکی از دو استان آخر جدول کشور است. بنابراین جمعیت مازندران با این روند به سمت پیری پیش می رود.
استان مازندران به عنوان یکی از آبادترین مناطق کشور با فرصت های اقتصادی گسترده و متنوع، پیری و کاهش جمعیت جوان کمی دور از انتظار است.
مازندران استانی است که دارای زیرساخت های اقتصادی ذاتی و طبیعی است و همواره با کشورهای توسعه یافته ای مانند کشورهای اسکاندیناوی مقایسه می شود. این در حالی است که نه تنها میزان جمعیت جوان استان رو به کاهش است، بلکه روند ازدواج در استان رو به کاهش است. کاهشی که چشم انداز نگران کننده ای را برای حومه سرسبز کشور ایجاد کرد.
* جمعیت بزرگسال به بیش از 10٪ می رسد
این در حالی است که طبق پیش‌بینی سازمان‌های اجتماعی از جمله سازمان‌های اجتماعی، در کمتر از 6 سال آینده جمعیت سالمندان کشور به بیش از 10 درصد و جمعیت سالمندان مازندران افزایش می‌یابد، به عبارت دیگر تا آن زمان: احتمالاً از هر 6 نفر در استان یک نفر در حال ابتلا است. مسن تر.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال 1388 در بیش از 80 درصد استان های کشور تنها 2.1 فرزند به ازای هر زن متولد شده است، مادران در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان در سال 1388 بیشترین فرزند و مادران استان ها بوده اند. گیلان، البرز، مازندران، سمنان، تهران و مرکزی کمترین فرزند را به دنیا آوردند.
اکنون در بحث ولادت به وضعیت استان مازندران می پردازیم. بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور، میانگین فاصله تولد اولین فرزند تا ازدواج مادران صاحب فرزند در سال 97، 3.7 سال بوده است، در حالی که استان مازندران با 4.4 سال بیشترین فاصله ازدواج را دارد. تولد اولین فرزند
* زنگ خطر. هشدار
بحران جمعیت مازندران زنگ خطری است که به صدا درآمده و مسئولان وزارت بهداشت را بر آن داشته تا به مازندران بیایند و سازوکارهای جدیدی برای رفع این مشکل ببینند.
قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت 24 مهرماه سال جاری در کمیسیون تلفیق حمایت از جوانان و خانواده جمعیت در مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان ماه طی نامه ای از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد. 15.
طی چند سال اخیر آمار ازدواج و زاد و ولد کاهش چشمگیری داشته است و اکنون با تصویب طرح تعالی جمعیت، خانواده در اولویت قرار گرفته و امکانات در حوزه های مختلف برای آنها فراهم شده است. حمایت از خانواده و اولویت‌بندی نیازهای آن‌ها انجام شده است و با اجرای مؤثر آن، دولت گامی عملی برای حفظ منافع خانواده‌ها برمی‌دارد.
* کاهش نرخ زاد و ولد در کشور
کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت در نشست توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان در وزارت بهداشت در مازندران، معتقد است: بحث جمعیت امروز فقط یک موضوع مذهبی، دینی، اقتصادی و فرهنگی نیست. بلکه یک مسئله ملی است.
وی با تاکید بر مشارکت فعال همه دستگاه ها در موضوع افزایش جمعیت، افزود: این قانون بر خلاف قوانین دیگر به همه جوانب پرداخته است، بنابراین باید برای رسیدن به این هدف تلاش کرد چرا که تاکنون فرصت های زیادی را از دست داده ایم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: این وزارتخانه اولین خط ارتباطی با مردم در بحث مشاوره جامعه است و در قلب مشاوره می توان افراد را به بچه دار شدن و ازدواج تشویق کرد.
حیدری به درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: با توجه به توانمندی های ارزشمند وزارت بهداشت، نقش این وزارتخانه بسیار مهم است.
وی ظرفیت این وزارتخانه را مراکز مشاوره ازدواج، مراکز درمانی، دانشجویی، موسسات خیریه و مراکزی که دارای جنبه های اجتماعی ارزشمندی هستند برشمرد و گفت: باید از ظرفیت اسپرم برای آگاه سازی مردم و ترویج زایمان استفاده شود.
معاون وزیر بهداشت به کاهش نرخ زاد و ولد در کشور اشاره کرد و افزود: برای ارتقای زاد و ولد باید برای افراد تحصیلکرده بیشتر برنامه ریزی شود.
* مازندران و گیلان در اوج بحران جمعیت
حامد برکتی مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت دلیل برگزاری این جلسه را رصد وضعیت نامطلوب 7 استان از جمله مازندران از نظر جمعیتی عنوان کرد و گفت: در بلندمدت می توان با مطالعه عوامل کاهش جمعیت در جهت افزایش جمعیت گام برداشت.
وی با بیان اینکه مازندران و گیلان در خط مقدم بحران جمعیت قرار دارند، افزود: کلید جمعیت در دنیای آینده نهاد خانواده است که در دنیای غرب گم شده است، اما در کشور ما همچنان یک موضوع مهم و حیاتی وجود دارد. ویژگی مثبت خانواده.”
برکتی گفت: ترویج زایمان در میان افراد متاهل اولویت اصلی ماست.
* روند ثبت ولادت نگران کننده است
سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: این استان سه میلیون و 384 هزار و 284 نفر جمعیت دارد که از این تعداد 149 هزار و 263 نفر کودکان زیر پنج سال و 392 هزار و 565 نفر سالمند هستند.
وی با بیان اینکه 14.3 درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند، افزود: 101 مرکز بهداشتی درمانی شهری، 207 مرکز بهداشتی درمانی روستایی و یک هزار و 136 مرکز بهداشتی درمانی در استان مازندران وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه ثبت ولادت روند نگران کننده ای است، ادامه داد: میانگین سن ازدواج پسران 24 ساله و دختران 18 ساله در سال 1375 به ترتیب به 27 و 23 سال رسیده است. در سال 1398
موسوی تاکید کرد: با توجه به افزایش میانگین سن ازدواج که سالیانه حدود یک سال به این اعداد اضافه می شود و محدودیت زمان زایمان، مشکلات جامعه رو به افزایش است.
وی با بیان اینکه تعداد ازدواج های ثبت شده در استان از 35 هزار و 978 مورد در سال 1388 به 21 هزار و 431 مورد در سال 1399 رسیده است، افزود: تعداد ازدواج های ثبت شده در استان از 1025 مورد در سال 57 به 9797 مورد در سال 1399 افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه تعداد ولادت های ثبت شده نیز رو به کاهش است، ادامه داد: میزان تولد از 52 هزار و 510 مورد در سال 78 به 30 هزار و 175 مورد در هزار و 399 مورد افزایش یافت.
* مازندران در شرایط بحرانی سن جمعیت
مدیرکل ثبت احوال مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص میزان رشد جمعیت طی 4 دهه گذشته در مازندران با بیان اینکه در حال حاضر نرخ زاد و ولد در استان 9 در هزار نفر است، گفت: شش دهم.
مجتبی فاطمی با تشریح وضعیت موالید در چهار دهه گذشته افزود: در سال 57 تعداد ولادت در مازندران 52 هزار و 510 مورد بود که با افزایش 45 درصدی و نیمی به 76 هزار و 421 ولادت در سال 67 رسید.
وی گفت: در سال 77 با کاهش 41 درصدی زاد و ولد به 41 هزار و 934 نفر رسید که دلیل آن سیاست کاهش فرزند و زندگی بهتر بود.
فاطمی افزود: در 87 درصد این آمار با افزایش حدود 6 درصدی به 44 هزار و 421 تولد رسید و در سال 97 با کاهش 10 درصدی به 39 هزار و 846 تولد رسید.
به گفته مدیرکل ثبت احوال مازندران، بررسی کلی رشد جمعیت در چهار دهه گذشته حاکی از کاهش 50 درصدی زاد و ولد در مازندران است.
فاطمی در بخشی دیگر از آمارهای تحلیلی خود می افزاید: آمار هفت ماهه امسال نشان می دهد که از 17 هزار و 756 تولد، 8 هزار و 656 مورد مربوط به مادرانی بوده که اولین فرزند خود را به دنیا آورده اند و 7 هزار و 470 مورد نیز از مادرانی بوده که فرزند دوم خود را به دنیا آورده اند. کودک. “
وی افزود: یک هزار و 137 نوزاد فرزند سوم و 103 نوزاد نیز فرزند چهارم هستند که نشان می دهد 48 و 7 دهم برای فرزندان اول، 42 درصد برای فرزند دوم، 6 درصد و نیم مربوط به فرزند سوم و نیمی است. برای چهارمین فرزند هستند. که نشان می دهد تمایل خانواده های مازندرانی برای داشتن فرزند سوم و چهارم بسیار کم است.
مدیرکل ثبت احوال مازندران افزود: در سال 89 میانگین سنی مادران هنگام به دنیا آمدن اولین فرزندشان 27 سال بود اما امسال به 30 سال رسید در حالی که در سال های 96، 97 و 98 اکثر فرزندان 25 ساله بودند. تا 29 سال، اما در سال 99 اکثر فرزندان از مادران 30 تا 31 ساله هستند که نشان می دهد میانگین سنی مادران نیز رو به افزایش است.
فاطمی افزود: بررسی مادران 30 ساله از نظر زایمان نیز نشان می دهد که از مجموع تولدهای مادران 30 ساله، 442 فرزند اول خانواده، 595 فرزند دوم، 110 نفر هستند. سوم هستند. فرزندان، 9 نفر فرزند چهارم و 4 نفر فرزند پنجم بودند.
عواقب بچه دار شدن چیست؟
سید جواد محمدی روانشناس نیز معتقد است شرایط اقتصادی دلیل اصلی تک فرزندی نیست.
محمدی با بیان اینکه اکنون می توان گفت که شرایط اقتصادی نقش مهمی در تولد فرزندان دارد، اما دلیل اصلی این نیست، افزود: دولت می تواند با سیاست های مناسب، ارائه و ارائه خدمات برای داشتن فرزند بیشتر، سیاست های مشترک زوجین را ارتقا دهد.
وی با اشاره به پیامدهای فرزندآوری تصریح کرد: با توجه به اینکه تک فرزندی ها کانون توجه شدید هستند، این توجه بیش از حد بر نحوه رشد کودکان تاثیر منفی می گذارد.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه خانواده مهم ترین کانون جامعه بشری و سنگ بنای هر جامعه ای است، گفت: با گذشت زمان تغییراتی در الگوهای فرزندپروری و تغییر در شیوه زندگی خانواده ها ایجاد شده است.
محمدی یادآور شد: ارتباط زیاد با والدین، عدم مقایسه با سایر فرزندان و فراهم بودن فرصت بیشتر از مزایا و وابستگی به والدین، گوشه گیری، عدم مشارکت در فعالیت های اجتماعی، ارتباط کمتر با همسالان و همسالان از معایب کودک است.
وی با اشاره به اینکه فرزند داشتن باعث می شود کودک در خانواده الگوی رفتاری نداشته باشد، خاطرنشان کرد: والدین دارای فرزند باید به گونه ای با فرزند خود ارتباط برقرار کنند که علاوه بر ایفای نقش والدین برای خواهر و برادر، کودک اجتماعی و تربیتی باشد. افراد غیر مرتبط

وی با اشاره به اینکه اگر نظام کنترل جمعیت به درستی طراحی نشود پیامدهای منفی در پی خواهد داشت، تصریح کرد: کاهش جمعیت و پیری جامعه از پیامدهای تک فرزندی در جامعه است.
به گزارش بلاغ، در نهایت کشور در آینده نزدیک با چالش جدی جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مواجه خواهد شد که در صورت عدم برنامه ریزی صحیح، دقیق و حساب شده کارکنان کشور و رفع موانع زایمان، می تواند تهدیدی جدی باشد. . متفکر باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید