هشدار بدون تعارف جمهوری اسلامی: کشور با روش آقای رئیسی جلو نمی رود

هشدار بدون تعارف جمهوری اسلامی: کشور با روش آقای رئیسی جلو نمی رود

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: طبیعی است که حامیان هر جناحی بیشتر به دولت مرتبط با آن جناح دلبستگی داشته باشند، اما این به معنای بدخواهان دولت مرتبط با جناح دیگر نیست.

موفقیت دولت ها به نفع مردم کشور است و آرزوی موفقیت دولت ها باید وجه اشتراک اعضا و حامیان همه جناح ها در هر زمانی باشد که او تردید دارد. منافع ملی چیزی نیست که بتوان آن را فدای منافع فردی و جاه طلبی های جناحی کرد.

این وجه مشترک با انتقاد منصفانه و توصیه های نامناسب منافاتی ندارد. هرکسی می تواند از دولت ها انتقاد کند و دولت ها باید از انتقاد استقبال کنند و حتی زمینه تشویق منتقدان را فراهم کنند. انتقاد نباید محدود به اعضا و طرفداران جناحی باشد که قدرت دولتی ندارد. اعضا و حامیان دولت مستقر نیز باید نقد را وظیفه خود بدانند و به این نکته توجه داشته باشند که با انتقاد بهتر می توانند به جناح مورد علاقه خود خدمت کنند.

انتقاد با انتقام متفاوت است. متأسفانه این سنت غلط در جامعه ما وجود دارد که اعضا و هواداران جناح معتقدند اگر قدرت نداشته باشند همه چیز از بین می رود و کسانی که تحت کنترل هستند خائن و منحرف یا حداقل نادان هستند. اینها افکار متعصبانه جناح هاست که به جنگ قدرت دامن می زند و به جای کمک به پیشرفت کشور باعث رکود می شود و از انجام کارها جلوگیری می کند. چنین کاری را نمی توان نقد نامید، حتی اگر افرادی مدعی انجام آن به قصد نقد باشند. این همان انتقام است، یعنی کاری که به ضرر کشور، مردم و نظم اجتماعی تمام می شود و شخصیت ضد میهنی و ضد مردمی دارد. جامعه تنها در صورتی پیشرفت می کند که انتقام جای خود را به انتقاد بدهد و انتقاد یعنی با احسان و زبان و قلم دلسوز، عیب ها را گوشزد کند و راه حلی روشن بدهد.

دولت ها باید پذیرای انتقاد منصفانه و توصیه های دلسوزانه باشند. خودداری از انتقاد و نصیحت، بزرگترین خطری است که می تواند دولت ها را تهدید کند.

دولت سیزدهم با وجود اینکه مدعی انتقاد پذیری است به دلیل بی توجهی به انتقادات مورد انتقاد قرار گرفته است. شاید بتوان عملکرد برخی از افراد جناحی علیه دولت فعلی را نوعی انتقام جویی دانست، اما برخی نیز انتقادات دلسوزانه ای داشتند که شنیده نشد. علاوه بر اینها، افراد مستقل از جناح ها نیز انتقادات منصفانه و خوش نیت فراوانی داشته و پیشنهادات خوبی ارائه کرده اند، اما دولت از اقدام به آن خودداری کرده است.

ضعف تعدادی از وزرا یکی از نکاتی است که منتقدان منصف و مستقل بر آن تکیه می کنند، اما عجیب است که اولاً این انتقاد نادیده گرفته می شود و ثانیاً اگر وزیر ضعیفی برکنار یا برود، فرد ضعیف تری جایگزین می شود. به او! آقای رئیس جمهور! توجه داشته باشید که افراد غیر متخصص و بدون سابقه نباید به مدیریت کل منصوب شوند. این مایه زیان دولت، کشور و ملت است زیرا نوعی بی احترامی به افراد مجرب و توانمند در وزارتخانه است که از سوی یک وزیر کم تجربه تحمیل می شود. متأسفانه این روش ناجوانمردانه در این مدیریت اتفاق افتاد و دوباره دارد می شود! شاید شما با این روش جلو می روید اما کشور با این روش جلو نمی رود.

دیدگاهتان را بنویسید