هشدار بلوغ زودرس در کودکان

هشدار بلوغ زودرس در کودکان

روز جدید برای بسیاری از ما، تصاویر کودکان شاد در حال بازی یا شیطنت ملموس ترین تصاویری است که از روحیه کودکان داریم، اما گاهی اوقات تصویر ذهنی ما با تغییرات غیرعادی که در بدن و روح برخی از کودکان رخ می دهد، تطبیق می یابد. شرایط خاص معروف به «بلوغ زودرس» با توجه به اینکه بلوغ زودرس دغدغه مشترک بسیاری از والدین است، با دکتر پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیک گفت و گو کرده ایم:

تصاویر کودکان شاد در حال بازی یا شیطنت های کودکانه برای اکثر ما ملموس ترین تصویری است که از روحیه کودکان در ذهن خود داریم، اما گاهی اوقات تصاویر ذهنی ما با تغییرات غیرعادی که در بدن و روح برخی از کودکان رخ می دهد سازگاری ندارد. . شرایط خاص معروف به «بلوغ زودرس» با توجه به اینکه بلوغ زودرس دغدغه مشترک بسیاری از والدین است، با دکتر پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیک گفت و گو کرده ایم:

چه چیزی باعث بلوغ زودرس می شود؟

به طور کلی دو علت اصلی بلوغ زودرس وجود دارد. یکی دلیل واقعی و دیگری دلیل باطل. علت واقعی با محرک های هورمونی مغز فعال می شود و اندام تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد و علت کاذب ناشی از عوامل محیطی است و در بسیاری از موارد همه علائم را به یکباره ندارد و فقط برخی علائم مانند بزرگ کردن سینه یا موی جنسی را دارد. رشد در دختران زودرس به دلیل استفاده از برخی مواد حاوی استروژن در قرص های ضد بارداری یا لوازم آرایشی.

سن طبیعی بلوغ برای دختران 7 تا 13 سال و برای پسران 9 تا 14 سال است. اگر بلوغ در دختران قبل از 7 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی رخ دهد، بلوغ زودرس رخ داده است.

علائم رایج بلوغ زودرس چیست؟

علائم بلوغ زودرس شامل افزایش قد، رشد اولیه استخوان و ماهیچه، پوست چرب و آکنه و احتمالاً ویژگی های جنسی ثانویه است.

چرا تعیین بلوغ در کودکان مهم است؟

با توجه به اینکه بلوغ زودرس می تواند تأثیرات جسمی و روانی بر کودک بگذارد، تشخیص و درمان به موقع این مشکل حائز اهمیت است. از پیامدهای بلوغ زودرس می توان به کوتاهی قد (به دلیل به حداکثر رساندن و متعاقب آن تاخیر در رشد در سنین پایین)، مشکلات رفتاری، فعالیت جنسی، اضطراب و سرطان سینه اشاره کرد.

اگر بخواهیم مهم ترین علت بلوغ زودرس را بشناسیم، چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

مهمترین عامل در شروع بلوغ زودرس ژنتیک است. سایر عوامل دخیل در بلوغ زودرس به ویژه در اولین پریود زودرس در دختران. وزن کم هنگام تولد و چاقی (BMI بالا) در سن 8 سالگی. به طور کلی علل اصلی بلوغ زودرس ناشناخته است، اما صدمات (آسیب مغزی)، پرتودرمانی، توده ها، التهاب، اختلالات هورمونی، اختلالات آدرنال، برخی جهش های ژنتیکی ممکن است از دیگر علل این عارضه باشند. همچنین ایجاد برخی تومورها مانند تومورهای ترشحی (Hcg) و هورمون‌های جنسی و همچنین آندروژن‌های خارجی (هورمون‌های مردانه) می‌تواند باعث بلوغ زودرس در پسران شود.

تشخیص دقیق و اصولی از طریق معاینه بالینی توسط متخصص غدد و معاینه با آزمایشات آزمایشگاهی صورت می گیرد و سپس با رفع علت اصلی و گاهاً با استفاده از داروهای هورمونی می توان روند درمان را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید