هشدار بهداشتی اداره کل دامپزشکی کردستان در خصوص شیوع بیماری آنگارا در واحدهای مرغداری


ساعت: 08:50
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884530

اداره کل دامپزشکی استان کردستان خواستار تقویت رعایت اصول بهداشتی قرنطینه و امنیت زیستی در پرورشگاه ها شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته کردتودی، با توجه به افزایش شیوع سندرم Angara-HHS در مزارع گوشت در کشور و استان، اداره کل دامپزشکی استان کردستان خواستار رعایت دقیق‌تر اصول بهداشتی قرنطینه و امنیت بیولوژیکی در مزارع و تشریح بیماری برای اطلاع برخی از کاربران موارد زیر را بیان کردند.

این ویروس به شرایط محیطی مقاوم بوده و توانایی ماندگاری تا دوره کمون بعدی را دارد و درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد.

سندرم پریکارد افیوژن و هپاتیت HHS یک بیماری عفونی و مسری است که علائم مشخصه آن بروز بالای عفونت و مرگ و میر، افزایش مایع پریکارد و هپاتیت با کانون های نکروز است.


علت بیماری

آدنوویروس گروه I سروتیپ 4 است. برخی عوامل و شرایط مزرعه باعث افزایش شدت بیماری می شود. بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند مانند بیماری گامبورو، بیماری مارک و کم خونی عفونی در جوجه ها می تواند شدت بیماری را افزایش دهد و می تواند با سایر بیماری های طیور مانند مایکوپلاسموز وولوژنیک نیوکاسل-سالمونوزیس و آنفولانزا همراه باشد.


علائم بالینی

این بیماری در جوجه های گوشتی بین 3 تا 5 هفتگی مشاهده می شود و در گله های لایه ای و گله های مادر نیز بروز می کند و با علائم بیرونی مانند شلوغی پرها، چروکیده شدن پرها و شروع تلفات ناگهانی خود را نشان می دهد. غشای آب قلب، تغییر رنگ کبد تایید می شود و میزان مرگ و میر در ابتدا 1 تا 10 درصد است، اما گاهی اوقات به 40 درصد می رسد. درصد تلفات ناشی از این بیماری در گله های نیمه نژاد واکسینه نشده و گله های مادر نابالغ بیش از 80 درصد است که با بیماری نیوکاسل وولوژنیک، بیماری گامبورو و مایکوپلاسموز همراه باشد.


معافیت

1- آدنوویروس ها از طریق تخمک منتقل می شوند. انتقال عمودی بسیار مهم است زیرا راه اصلی انتقال از نسلی به نسل دیگر است. سپس انتقال افقی از طریق تماس با مدفوع آلوده اتفاق می افتد.

2. انتشار افقی ویروس نیز مهم است، ویروس در مدفوع و مخاط بینی و کلیه و در تمام ترشحات بدن وجود دارد، اما بیشترین مقدار در مدفوع یافت می شود. انتقال افقی عمدتاً از طریق تماس مستقیم با مدفوع صورت می گیرد.

3. انتشار می تواند از طریق مواد آلوده به ویروس یا افراد و وسایل نقلیه رخ دهد، زیرا آدنوویروس ها نسبتاً در برابر غیرفعال شدن در خارج از بدن پرنده مقاوم هستند.


اقدامات مدیریتی

تهیه جوجه از منابع معتبر (مزرعه های مرغداری واکسینه شده)، پرهیز از پرورش چند سنی، عدم جوجه ریزی بیش از ظرفیت منزل، رعایت دقیق مقررات ایمنی زیستی و کنترل حرکت، ممنوعیت فروش مرغ زنده در پایان دوره، جلوگیری از ورود پرندگان پرواز آزاد به سالن و گزارش سریع موارد مشکوک در قربانیان برای جلوگیری از بروز بیماری ضروری و ضروری است.

ویروس در دمای 60 درجه سانتیگراد پس از یک ساعت، در دمای 80 درجه سانتیگراد پس از ده دقیقه و در دمای 100 درجه سانتیگراد پس از 5 دقیقه غیرفعال می شود. آنها در برابر تغییرات pH بین 3 تا 9 مقاوم هستند. آدنوویروس ها به گلوتارآلدئید و آهک بسیار حساس هستند، اما در برابر ترکیبات آمونیوم چهارتایی و فنل بسیار مقاوم هستند، اما غلظت فرمالدئید 1:1000 آنها را غیرفعال می کند.


جلوگیری

واکسیناسیون دامداری ها با واکسن وارداتی باید در دستور کار قرار گیرد.

این بیماری تنها در صورتی قابل کنترل و پیشگیری است که جوجه ها از منابع معتبر (سدهای واکسینه شده) تامین شوند و اصول امنیت زیستی رعایت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید