هشدار درباره گسترش «بی خانمانی» در پایتخت

هشدار درباره گسترش «بی خانمانی» در پایتخت

روز جدید : نگرانی از گسترش «کمبود اقتصاد» در پایتخت به گوش مسئولان ارشد شهری رسید.

در تهران میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی نسبت به ابتدای سال 1395 حدود 9 برابر و متوسط ​​اجاره حداقل شش برابر است. این وضعیت باعث شد تا زنگ خطر پدیده «بی خانمانی» به گوش مدیران ارشد شهری برسد.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به گسترش پدیده «بی خانمان» در تهران در سال های اخیر گفت: پدیده «بی خانمانی» هم اکنون در حال شکل گیری است.

صارمی با اذعان به این واقعیت تلخ، در جلسه ستاد مدیریت بحران در تهران هشدار داد که ناآرامی موریانه در این شهر در حال وقوع است.

وی با بیان اینکه مشکلات اجتماعی زیادی در شهر تهران به وجود می آید، گفت: مدیریت شهری باید برای رفع این معضلات اقدام کند.

پیش از آخرین دوره رونق مسکن در سال ۱۳۹۶، روسای دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یک سوم جمعیت کشور را «مسکن ضعیف» توصیف کردند. این بدان معناست که آنها یا در پناهگاه های نامناسب در ساختمان های فرسوده زندگی می کنند یا در حومه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند.

همچنین بخشی از خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و اقشار کم درآمد در تنگنای مسکن قرار دارند و جزو اقشار ضعیف مسکن هستند.

پس از رونق مسکن و سپس فرار اجاره بها که حتی در دوران ثبات نسبی قیمت مسکن در دهه 1400 در روندی مستمر ادامه یافت و مستأجران را در شرایط بحرانی قرار داد، مشکل دسترسی به مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد. تقویت شده است و تحقیقات میدانی نشان می دهد که هزینه اجاره آپارتمان قابل حمل با حداقل امکانات رفاهی برای اقشار کم درآمد «مساوی» با حداقل دستمزد بوده است.

این در حالی است که اکنون در مقایسه با سال 1395 که یک سوم جمعیت «مسکن ضعیف» شناسایی شده‌اند، تأمین نیازهای مسکن در تهران بسیار دشوارتر از گذشته شده است. همچنین در تهران میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی نسبت به ابتدای سال 1395 حدود 9 برابر و متوسط ​​اجاره بها حداقل شش برابر است.

این وضعیت باعث شد تا زنگ خطر پدیده «بی خانمانی» به گوش مدیران ارشد شهری برسد.

می توان در وهله اول با کنترل تورم عمومی که تأثیر مستقیمی بر تورم مسکن و به ویژه اجاره بها دارد از گسترش این پدیده جلوگیری کرد و سیاست گذاران کلان اقتصادی باید ضمن کنترل تورم عمومی از ابزارهایی مانند نرخ سود و مالیات استفاده کنند. سفته بازی در بازار مسکن را مسدود کنید.

در این حالت، ثبات نسبی در دو بخش اصلی بازار مسکن، یعنی. معاملات خرید و فروش و همچنین معاملات رهن و اجاره.

دیدگاهتان را بنویسید