هشدار مراجع تقلید درباره وضعیت معیشتی طلاب و تضعیف سطح علمی حوزه علمیه کوم؛ شبیری زنجانی: درس اخلاق در حوزه بسیار ضعیف شده است

هشدار مراجع تقلید درباره وضعیت معیشتی طلاب و تضعیف سطح علمی حوزه علمیه کوم؛  شبیری زنجانی: درس اخلاق در حوزه بسیار ضعیف شده است

روز جدید : آیت ال حوزه علمیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. مشکلات اقتصادی افراد مستعد را از تحصیل و یادگیری باز می دارد و جامعه آسیب می بیند.

هشدار مراجع تقلید درباره وضعیت معیشتی طلاب و تضعیف سطح علمی حوزه علمیه کوم؛ شبیری زنجانی: درس اخلاق در حوزه بسیار ضعیف شده است/ کارکنان باید به مشکلات اقتصادی طلاب رسیدگی کنند.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی مشکلات اقتصادی را یکی از موانع اصلی بهره برداری جامعه از وجود نخبگان علمی می دانند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان ایران؛ شفقنا به نقل از مرجع تقلید شیعیان در دیدار با اعضای شورای عالی سمینارهای کوم نوشت: یکی از مشکلاتی که جامعه را از بهره مندی از وجود نخبگان علمی باز می دارد، مشکل اقتصادی و معیشتی است. حوزه علمیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. مشکلات اقتصادی افراد مستعد را از تحصیل و یادگیری باز می دارد و جامعه آسیب می بیند.

وی افزود: از مرحوم آقای مطهری و چند تن دیگر از طلاب برجسته شنیدم که می گفتند اگر شرایط زندگی مان نبود، کوم را ترک نمی کردیم.

آیت الله شبیری گفت: مشکل معیشت باعث می شود افراد مستعد از مجموعه های علمی فاصله بگیرند. این مشکل یکی از مشکلات مهم جامعه علمی و حوزوی است.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: این حوزه چقدر برای جذب استعداد نیاز دارد؟ اما وقتی او نتواند آن استعداد را حفظ کند، ضرر بزرگی است. این موضوع باید توسط کارکنان حوزه مورد رسیدگی قرار گیرد و برای رفع مشکلات اقتصادی طلاب تلاش شود.

آیت الله شبیری زنجانی با اشاره به آیه 69 سوره عنکبوت گفت: این آیه می فرماید: دست اندرکاران حوزه نسبت به رفع این مشکل طلاب اهتمام داشته باشند و اگر خدا بخواهد خداوند متعال و امام زمان (عج) ac) نیز باید از این امر مراقبت کند. این مژده ای از قرآن است. این داستانی نیست که کسی بخواهد در سندش شک کند. معنای آیه نیز روشن است. در راه خدا تلاش کن که خداوند نه یک راه، بلکه راه های مختلف خلق کند.

درس اخلاق باید محل بیان سیره معصومین باشد

وی به افت درس اخلاق در سمینارها اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که در سمینارها باید به آن پرداخته شود درس اخلاق است.

آیت الله شبیری بر لزوم تبلیغ افراد صاحب قدرت و مناصب تاکید کرد و گفت: میرزای شیرازی در پایان عمر به اوج قدرت می رسد. در این شرایط ملا علی آمد و او را موعظه کرد تا زهر مادی گرایی و قدرت وجودی آن منعکس نشود. جایی که آرامش و برکت بیشتر در اطراف انسان وجود دارد، مردم در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

این مرجع تقلید شیعیان محوریت قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام را در درس اخلاق می خواند و تاکید می کند: درس اخلاق در حوزه باید محل بیان معارف اهل بیت باشد. مانند). این آموزه ها منطبق با فطرت انسان است و لذا پذیرفتنی برای آنها وجود دارد. اگر دروس اخلاق به این صورت بیان شود، تأثیر دارد.

وی استفاده از درس اخلاق را در بضاعت علمی طلاب موثر دانست و افزود: درس اخلاق باید با قوت و تنوع بیشتری دنبال شود. جمعیت دانش آموزی زیاد است و درس اخلاق باید برای این جمعیت مناسب باشد.

این مرجع تقلید شیعیان از ضعیف شدن دروس اخلاق در حوزه گلایه می کند و می گوید: درس اخلاق در حوزه بسیار ضعیف شده است. حوزه های علمیه در تاریخ خود درس های اخلاقی مؤثری را به خود دیده اند. اما آنچه هست طعمه است. باید حفظ و تقویت شود. امیدواریم این رشته از نظر معنوی غنی شود.

وی ادامه داد: در زمان درخواست ما، آقای خمینی درس اخلاق می داد. این درس اخلاق تاثیر بسزایی در دانش آموزان داشت و دانش آموزان از جمعه تا جمعه تحت تاثیر درس اخلاق بودند.

سنت بحث در این زمینه باید زنده بماند

آیت الله شبیری در ادامه بر لزوم تداوم سنت مناظرات حوزوی تاکید کرد و گفت: بحث علمی یکی از وجوه ممتاز حوزه های علمیه بود که متاسفانه کم رنگ شده است. سیاست مسئولین منطقه باید در راستای تقویت و حفظ این ویژگی ممتاز باشد. با بحث های ذهن جویانه به بلوغ می رسد. مناظره یک ویژگی دارد که در درس استاد نیست. انسان از قول استاد اطاعت می کند; اما در مناظره دانشجویی به نقد مطالب پرداخت و با طرف مقابل صحبت کرد. این گفتگوی علمی ذهن او را به حرکت در می آورد و به او قدرت تحلیل می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید