هشدار مهم؛ مراقب سیل های ناگهانی باشید

هشدار مهم؛  مراقب سیل های ناگهانی باشید

روز جدید بر اساس اعلام سازمان هواشناسی دمای کشور در شمال کشور تا 6 درجه کاهش می یابد و بارش ها تا روز سه شنبه ادامه دارد.

سازمان هواشناسی از 5 روز بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی استان ها خبر داد و اخطار سیل ناگهانی و آبگرفتگی معابر را صادر کرد.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و چشم‌انداز سازمان هواشناسی، امروز در بخش‌هایی از استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، شمال هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس ابری، در نقاطی بارش باران پیش‌بینی می‌شود. گاهی رعد و برق و وزش باد شدید به ویژه در ساعات بعدازظهر رخ می دهد.

از اواخر امروز و تا فردا یکشنبه با گذر موج متوسط ​​جوی از شمال کشور، در سواحل دریای خزر، شمال شرق و آذربایجان غربی، اردبیل، بارش باران و گاهی رعد و برق پیش بینی می شود. ارتفاعات خراسان شمالی و آبرانکی البرز.

همچنین در مناطقی از هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود.

بر اساس اعلام روز دوشنبه سازمان هواشناسی، بارش ها در مناطق مشخص شده با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت. در این مدت در استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز از جمله استان های زنجان، قزوین و البرز بارش پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و خیزش گرد و خاک پیش بینی می شود.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه دمای هوا در شمال کشور 4 تا 6 درجه کاهش می یابد. روز سه شنبه بارندگی در سواحل دریای خزر کاهش، اما در جنوب شرق کشور تشدید شد و دامنه بارندگی به هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس، نیمه جنوبی کرمان، دریای عمان، کف هرمز و قسمت شرقی خلیج فارس.
روز چهارشنبه بارش شدید باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، نیمه جنوبی استان‌های اصفهان و یزد و همچنین در دامنه‌ها و ارتفاعات البرز مرکزی در گیلان، مازندران، البرز پراکنده است. استان های قزوین و تهران ادامه خواهد داشت.

در سه روز آینده در غرب کشور به ویژه استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه وزش باد نسبتا شدید گاهی همراه با گرد و خاک پیش بینی می شود که باعث کاهش کیفیت هوا در این مناطق می شود.

* توضیحات سامانه: تقویت فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: باران همراه با رعد و برق همراه با باد و کاهش نسبی دما

حوزه اثر:

شنبه 1401/05/01: گیلان، مازندران، گلستان.

یکشنبه 1301/05/02: گیلان، مازندران، گلستان.

اثر خطر: آسیب به صنعت و محصولات کشاورزی.

توصیه: باز کردن خروجی شالیزارها در مرحله رسیدگی برای جلوگیری از غرقابی مزرعه، بستن خروجی شالیزارهایی که هنوز وارد مرحله فرآوری نشده اند برای استفاده حداکثری از بارندگی، تسریع در برداشت شالیزارهای بالغ (اعداد اولیه) ) قبل از شروع بارندگی تا مساعد شدن شرایط جوی به خصوص در باغات مرکبات از کلیه عملیات سمپاشی و محلول پاشی خودداری شود، کاهش تغذیه استخرهای پرورش به نصف نرمال به دلیل پوشش ابر و بارندگی، عدم آبیاری مزارع سویا و پنبه به دلیل برای وقوع بارندگی، پایش مزارع پنبه پس از وقوع بارندگی و کنترل بیماری های قارچی.

شرح سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعد و برق.

* نوع خطر: باران و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید و تگرگ در مناطق مستعد

حوزه اثر:

شنبه 1401/05/01: جنوب کرمان، هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرقی فارس و کوه ها و رشته های استان های گیلان، مازندران و گلستان.

یکشنبه 1401/05/02: هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس، ارتفاعات و یال‌های استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر خطر: احتمال رعد و برق، احتمال آبگرفتگی معابر و مسیل به صورت موضعی و محدود، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات و احتمال تاخیر در رودخانه ها. پرواز.

توصیه: هنگام بالا رفتن از ارتفاعات مراقب باشید، وسیله نقلیه خود را در اطراف درختان افتاده و ساختمان های ناتمام پارک نکنید، از ایستادن در بستر رودخانه ها خودداری کنید و هنگام عبور از جاده مراقب باشید.

توضیحات سیستم دوم: گردگیر

نوع خطر: بلند کردن و نفوذ گرد و غبار و باد شدید

حوزه اثر:

شنبه 1401/05/01: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان.

یکشنبه 05/02/1401: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال شرق اصفهان، جنوب و شرق سمنان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، شمال بوشهر.

اثر خطر: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تجهیزات حساس به گرد و غبار.

توصیه: حضور افراد در فضاهای باز به ویژه اقشار آسیب پذیر، نظارت بر شاخص آلایندگی توسط دستگاه های ذیربط و تصمیم گیری بر اساس مقررات، ممنوعیت توقف و پارک خودروها در اطراف درختان مستهلک و ساختمان های نیمه کاره و استحکام تاسیسات موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه

دیدگاهتان را بنویسید