هشدار نفت کوره به “خیانت” رسید

هشدار نفت کوره رسیده است

روز جدید مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران با وجود تاکید کارکنان بر استفاده از نفت کوره در نیروگاه های برخی شهرها به میزان کم، اخیرا از مصرف روزانه میلیون ها لیتر نفت کوره در کشور خبر داد.

محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: مصرف روزانه نفت کوره در نیروگاه های کشور به 32 میلیون لیتر رسیده است. طرزطلب به ایسنا گفت: نیروگاه های کشور در زمستان آینده گاز کمتری مصرف می کنند و برای تامین سوخت به گازوئیل یا گازوئیل روی می آورند.
با این حال وی استفاده از نفت کوره در ایران را تایید کرد که پیش از این از سوی مسئولان تکذیب شده و یا در مواردی محدود شده بود. روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تایید مصرف روزانه 32 میلیون لیتر نفت کوره در نیروگاه های کشور، آن را برای جلوگیری از کمبود گاز و قطعی برق الزامی دانست. فریدون عباسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر باید نفت کوره را بسوزانیم و آلودگی آن را تحمل کنیم. برای جلوگیری از قطع برق در ادارات، صنایع و بیمارستان ها به برق نیاز داریم. اگر نفت کوره نسوزانیم کشور از بین می رود. عباسی پیشتر گفته بود: «اگر گرما می خواهیم و می خواهیم زنده بمانیم باید تا حدودی آلودگی را تحمل کنیم. اگر در شرایطی که سطح بنزین پایینی داریم از نفت کوره استفاده نکنیم، 25 درصد کشور از کار می افتد.

مصرف واقعی سوخت روزانه میلیاردها لیتر است

سوزاندن روزانه 32 میلیون لیتر نفت کوره در نیروگاه های کشور که از سوی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران اعلام شده و به تایید عباسی نماینده مجلس رسیده، برای مردم خبری ترسناک و تکان دهنده است، اما واقعیت تلخ به نظر می رسد. از این میلیون ها انگیزه بیشتر است. برخی فعالان و دوستداران محیط زیست می گویند مصرف روزانه نفت کوره در کشور بسیار بیشتر از 32 میلیون لیتر است و بیشتر افراد با این میزان مازوت به سرطان مبتلا می شوند.

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست به رسانه ها گفت: اولاً رقمی که من از سوختن مازوت دارم بسیار بیشتر از 32 میلیون لیتر در روز است، بنابراین حتی این رقم به یک میلیارد رسیده است.
این فعال محیط زیست درباره میزان آلودگی به رسانه ها گفت: موضوع دیگر این است که نفت کوره ای که مصرف می کنیم 7 برابر استانداردهای جهانی آلاینده است. آلودگی ناشی از این روغن سوخت 100 درصد باعث سرطان در انسان می شود. ایران این مقدار نفت کوره را چند میلیارد لیتری به امارات فروخت، اما وقتی نفت کوره ما این همه آلودگی ایجاد کرد، حتی امارات هم از خرید نفت کوره از ایران راضی نبود.

در آتش سوخت مازوت انگشت گناه کارمندان به روی مردم باز بود

در مورد نفت کوره و آلودگی هوا، ماجرای تلخ این است که مسئولان مانند بسیاری از مشکلات دیگر، با قبول مسئولیت، توپ را به زمین می اندازند. چندی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، تردد خودروها را عامل آلودگی هوا دانست و گفت: اگر خودروها برای مدتی تردد نکنند، تهران پاک ترین هوا را خواهد داشت. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، راه برون رفت از بحران نفت کوره را مردم دانستند نه دولت. وی به رسانه ها گفت: مردم باید مصرف خود را مدیریت کنند و مصرف گاز در منازل خود را کاهش دهند، خانه های خود را کمتر گرم کنند، در مصرف گاز صرفه جویی کنند، در نتیجه گاز به نیروگاه ها می رسد و ما مجبور به سوزاندن نفت کوره نیستیم. سخنگوی صنعت برق تائید کرد و گفت: 95 درصد تولید برق در نیروگاه ها گازسوز است و پس از آن گازوئیل و نفت کوره کمتر است، در حالی که مصرف گاز محدود است و باید از سوخت ذخیره استفاده کرد.

شاید همین سخنان عباسی در مورد سوختن مازوت باعث شد اسماعیل کهرم او را خیانتکار خطاب کند. کهرم در واکنش به اظهارات اخیر فریدون عباسی در مورد سوختن نفت کوره به ناظران ایرانی گفت: «آقای عباسی خائن است». باید به آقای عباسی گفت که حاضری زن و بچه ات سرطان بگیرند؟! سلامتی مردم مهمتر است یا ادعاهای بی اساس شما؟! ایران دومین تولید کننده گاز در جهان است، مگر نمی شود از گاز برق تولید کنیم که حالا آقایان می گویند در تامین برق هم مشکل داریم؟

در حالی که مسئولان از مصرف روزانه میلیون ها لیتر نفت کوره در کشور صحبت می کنند، برخی دیگر از مسئولان مانند فریدون عباسی استفاده از نفت کوره را اجتناب ناپذیر می دانند که طی هفته ها و روزهای اخیر آلودگی هوای تهران و برخی شهرها به چالشی بزرگ تبدیل شده است. برای شهروندان در روزهای اخیر بارها و بارها وزارت بهداشت درباره هوای ناسالم تهران و اکثر شهرهای بزرگ برای همه گروه ها صحبت کرده است.

سوخت 7 برابر بیشتر از استاندارد جهانی آلودگی تولید می کند

نفت کوره ایران نسبت به سایر کشورها آلوده تر است. کارشناسان می گویند نفت کوره مصرفی در ایران ۷ برابر بیشتر از استانداردهای بین المللی آلودگی تولید می کند. کهرم دلیل این میزان آلودگی نفت کوره در کشور را تحریم ها دانست و به دیده بان ایران گفت: دلیل این میزان آلودگی که مازوت ما ایجاد می کند تحریم های کشور است. اگر تجهیزات و دستگاه های لازم برای کاهش این آلودگی را در اختیار داشتیم، کشور به این وضعیت نمی رسید! همین الان دارم با شما مصاحبه می کنم، از چاه نفت درست شده است! به او گفتم کسی از دولت نفت کوره نمی‌خرد، بنابراین نیروگاه‌ها هم از آن برق می‌گیرند. مسئولان مصرف نفت کوره را ناشی از کمبود گاز می دانند و می گویند به دلیل مصرف بالای گاز در فصول سرد سال، صنایع و نیروگاه ها با کمبود گاز مواجه هستند، بنابراین برای توقف خط تولید و تولید برق باید از گازوئیل استفاده کرد. سوخت
ایران دارای ذخایر عظیم گازی است اما به دلیل عدم سرمایه گذاری و کمبود منابع مالی در سال های اخیر با کمبود تولید گاز مواجه شده است به طوری که هم مصرف داخلی و هم صنعت با کمبودهای عمده در تامین انرژی مواجه بوده است. او مشکل دارد و باید به نفت کوره روی بیاورد. بر اساس آمار، نیروگاه های ایران به 240 میلیون متر مکعب گاز در روز نیاز دارند. اما آمار متناقض منتشر شده در روزهای اخیر نشان می دهد که روزانه 94 تا 175 میلیون مترمکعب گاز به این نیروگاه ها تحویل می شود و این یعنی نیروگاه ها با استفاده از نفت کوره کمبود گاز را جبران می کنند.

داریوش گلی زاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران، گفت که نفت کوره مایع دارای سطوح بالای گوگرد است. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نفت کوره تولیدی در این کشور دارای حداقل 3.5 درصد گوگرد خالص است.

دیدگاهتان را بنویسید