هشدار هواشناسی/تقویت سامانه برای بارندگی در 22 استان و بارش شدید باران در 13 استان

هشدار هواشناسی/تقویت سامانه برای بارندگی در 22 استان و بارش شدید باران در 13 استان

سازمان هواشناسی با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی در کشور و تقویت آن در 22 استان کشور نسبت به بارش شدید باران در 13 استان از جمله تهران هشدار داد.

بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های سینوپتیک و پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارش باران امروز در کمربند شمالی، کمربندی غربی، مرکز کشور، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز مرکزی، شمال بوشهر و غرب یزد ادامه دارد. .

شدت بارش امروز برای استان های خوزستان، کوگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی و شمال قزوین، البرز و تهران است.

فردا به تدریج از شدت بارش ها در غرب کاسته می شود که عمده بارش ها در شمال شرق، شرق، جنوب و بخشی از جنوب شرق کشور پیش بینی می شود. در این روز شدت بارش ها برای استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب شرق لرستان، شرق خوزستان، شمال بوشهر و شمال فارس است.

بارش برف و ریزش بهمن در برخی نقاط کشور امکان پذیر است

امروز و فردا در دامنه ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی و البرز مرکزی بارش برف، کاهش محسوس دما، مه و در برخی مناطق رگبار برف و احتمال ریزش بهمن پیش بینی می شود.

بارش ها روز پنجشنبه در استان های مرزی واقع در شمال غرب و غرب کشور و همچنین در بوشهر، فارس، برخی مناطق کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان جنوبی ادامه یافت. روز جمعه برخی مناطق واقع در شمال غرب و برخی از مناطق استان های خراسان رضوی و جنوبی با بارش پراکنده همراه بوده و سامانه بارشی از شرق کشور خارج می شود. شنبه هفته آینده بیشتر کشور جوی با ثبات خواهد داشت.

توضیحات سیستم: افزایش گرادیان فشار

زمان شروع: سه شنبه 11/11/1301

آخرین مهلت: چهارشنبه 11/12/1401

نوع خطر: وزش باد شدید و در نقاط مستعد گرد و غبار

حوزه اثر:

سه شنبه 11/11/1401: شمال فارس، جنوب اصفهان، یزد، نیمه شمالی کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی شرقی، خوزستان.

چهارشنبه 12/11/1401: نیمه شمالی فارس، یزد، جنوب اصفهان، کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

اثر خطر: احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت و سست، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، امکان شکستن درختان کهنسال، امکان کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: افزایش احتیاط در ترافیک، پرهیز از بالا رفتن از ارتفاع، عدم توقف و پارک خودروها در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و ضعیف، استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها، افزایش احتیاط در فعالیت های کوهنوردی در کویر.

توضیحات سیستم: نفوذ سیستم ته نشینی

مهلت : پنجشنبه 13/11/1301

نوع خطر: برف یا باران، باد، کولاک، پدیده مه و احتمال ریزش بهمن

حوزه اثر:

سه شنبه 11/11/1401: اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، سمنان، نیمه شمالی فارس، غرب و شمال یزد، کوه های گلستان.

چهارشنبه 12/11/1401: اصفهان، یزد، سمنان، همدان، لرستان، آذربایجان جنوب غربی، نیمه شمالی تهران، مرکزی، البرز، کردستان، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، غرب کرمانشاه، جنوب قم.

پنجشنبه ۱۳۰۱/۱۱/۱۳: کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان غربی شرقی، کوگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، شمال سمنان.

اثر خطر: لغزندگی جاده ها، کولاک در جاده های کوهستانی، احتمال مسدود شدن راه های روستایی به دلیل شدت بارش برف یا باران، احتمال روان آب، احتمال آبگرفتگی جاده ها، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و طغیان جاده ها، اختلال در تردد. سفرهای بین شهری و درون شهری، اختلال در فعالیت های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی، ریزش بهمن، اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، احتیاط و ترجیحاً پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و کوچ عشایر، مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، توقف نکنید و در هنگام تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، نظافت خیابان‌ها مراقب باشید. و لوله های آب داخل شهر، پاکسازی دهانه پل ها و انجام سایر اقدامات برای جلوگیری از آسیب های احتمالی.

توضیحات سیستم: نفوذ سیستم ته نشینی

مهلت : پنجشنبه 13/11/1301

نوع خطر: در نواحی جنوبی باران، در نقاطی رگبار همراه با وزش باد موقتی شدید، مه.

حوزه اثر:

سه شنبه 11/11/1401: نیمه شمالی بوشهر، مازندران، گیلان.

چهارشنبه 12/11/1401: خوزستان، ایلام، بوشهر، فارس.

پنجشنبه 13/11/1401: ایلام، فارس، بوشهر، نیمه شرقی خوزستان.

اثر خطر: احتمال جاری شدن آب، احتمال سیلابی شدن مسیل ها، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها، آبگرفتگی معابر، احتمال اختلال در رفت و آمدهای بین شهری و درون شهری، احتمال اختلال در فعالیت های عمرانی، اختلال در مسیر ناوگان حمل و نقل، احتمال آسیب رساندن به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، احتیاط و ترجیحاً پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و کوچ عشایر عشایر، توقف و احتیاط در تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تمیزی خیابان‌ها و آبراهه‌های درون شهری و پاکیزگی دهانه پل‌ها.

توضیحات سیستم: تقویت سیستم باران

آخرین مهلت: چهارشنبه 11/12/1401

نوع خطر: بارش برف یا باران، ظهور مه، کاهش دید، در مناطق با اقلیم گرم بارش و رعد و برق و باد شدید و در ارتفاعات و دامنه ها ریزش بهمن و کولاک.

حوزه اثر:

سه شنبه 11/11/1401: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، البرز، تهران، سواحل غربی. و جنوب اصفهان، شمال فارس، کوه های غربی استان های مازندران و سمنان.

چهارشنبه 12/11/1401: شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، کوگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، شمال خراسان رضوی.

اثر خطر: انسداد راه های روستایی و اختلالات شدید راه ها در مناطق سردسیر به ویژه کردستان، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات و رشته های استان های واقع در رشته کوه های البرز و زاگرس، جاری شدن آب، سیلابی شدن مسیل ها، افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها، طغیان جاده ها، اختلال در سفرهای بین شهری و درون شهری، اختلال در ساخت و ساز، رعد و برق، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت صنعت کشاورزی، ریزش بهمن، اختلال در انتقال انرژی به ویژه برق و گاز.

توصیه: آماده سازی دستگاه های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی راه ها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، پرهیز از فعالیت های کوه نوردی و جابجایی عشایر، مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی به ویژه گاز و برق، توقف و تردد در سواحل. رودخانه ها و مسیل ها، پاکسازی آبراه ها و مسیل ها در سطح شهر، پاکسازی دهانه پل ها، انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل آسیب های احتمالی از جمله نمک پاشی توسط شهرداری ها، راهداری ها و سازمان های امدادی و مدیریت صحیح سازمان آب و فاضلاب و سایر مسئولین. دستگاه های اجرایی

دیدگاهتان را بنویسید