هشدار وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در 18 استان / افزایش دما در استان های شمالی


ساعت: 08:43
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877434

سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت بارندگی ها و افزایش ابرهای همرفتی در برخی استان ها نسبت به وزش باد شدید و گرد و خاک فردا در 18 استان کشور هشدار داد و از گرم شدن هوا در نوارهای شمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ سازمان هواشناسی امروز در البرز مرکزی، شمال و شرق هرمزگان، چهارشنبه در استان‌های شمالی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز مرکزی و کرمان و در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و برخی مناطق سیستان. و بلوچستان رگبار موقت، رعد و برق و وزش باد شدید در بعدازظهر و اوایل شب پیش بینی می شود.

وضعیت روز جمعه در تپه های مرکزی آلبورگ، برخی مناطق اردبیل و هرمزگان و شنبه هفته آینده در استان های شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی پیش بینی می شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، امروز و فردا در برخی مناطق استان های واقع در شمال غرب، غرب و جنوب غرب پدیده گرد و غبار دور از انتظار نیست. وزش باد شدید و گرد و خاک طی سه روز آینده در منطقه زابل حاکم خواهد شد. همچنین فردا و پنجشنبه تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر طوفانی خواهد بود.

دمای هوای امروز به شمال دریای خزر و استان های اردبیل و گلستان می رسد، روند افزایش دما در تهران ادامه دارد تا جایی که تهران امروز با سه درجه گرمتر از دیروز یکشنبه به 38 درجه رسید.




شرح سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی و افزایش ابرهای همرفتی (به ویژه در بعدازظهر و اوایل عصر)

زمان پایان: چهارشنبه 1401/04/01

نوع خطر: رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در مناطق دارای تگرگ

حوزه عمل:

سه شنبه 10 اسفند 1401: ارتفاعات مازندران و تهران.

چهارشنبه 1401/04/01: شمال استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل.

اثر خطر: رعد و برق، سیل و محدودیت جریان محلی، آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه های موقت و شکستگی نهال ها و درختان فرسوده، کاهش دید و کیفیت هوا و امکان دفع اشیا از ساختمان های نیمه کاره.

توصيه: از رانندگي در كنار رودخانه ها خودداري كنيد، در هنگام رانندگي در جاده ها احتياط كنيد، هنگام كوهنوردي و تردد عشاير عشاير مراقب باشيد، در چراي دام و استحكام سازه هاي موقت، تابلوهاي اعلانات و غيره مراقب باشيد، خودروها را در كنار درختان فرسوده و نيمه پارك نكنيد. مصالح ساختمانی چوبی

شرح سیستم دوم: باد و گرد و غبار

نوع خطر: باد شدید، در نقاط مستعد افزایش گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا

حوزه عمل:

سه شنبه 10 اسفند 1401: سیستان و بلوچستان، شرق خراسان، شرق خراسان رضوی.

چهارشنبه 1 دی 1401: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان، قزوین، مرکزی، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، سمنان، ایلام، شمال فارس، کرمان.

اثر خطر: احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال تاخیر پرواز، کاهش دید، ریختن اجسام از ساختمان های نیمه کاره و احتمال سقوط بیلبوردها.

توصیه: احتیاط در هنگام رانندگی به ویژه در جاده های کویری، استحکام سازه های موقت، نبود پارکینگ در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، عدم حضور افراد آسیب پذیر در فضای باز.

توضیحات سیستم: گرادیان فشرده سازی و نفوذ گرد و غبار

زمان شروع: سه شنبه 1401/03/31

زمان پایان: چهارشنبه 1401/04/01

نوع خطر: خیزش و نفوذ گرد و غبار، وزش باد شدید موقتی

حوزه عمل:

سه شنبه 10 اسفند 1401: خوزستان، ایلام.

چهارشنبه 1401/04/01: خوزستان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قم.

اثر خطر: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید، آسیب به صنایع حساس به گرد و غبار و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، اختلال در تردد، احتمال تاخیر و لغو.

توصیه: از حضور در فضای باز برای تمامی اقشار آسیب پذیر خودداری کنید، خودروها را در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید، صنایع حساس به گرد و غبار را مدیریت و حفاظت کنید، از ترددهای غیر ضروری خودداری کنید.

توضیحات سیستم دوم: افزایش سرعت باد

زمان شروع: اواخر چهارشنبه 14/04/04

زمان پایان: اواخر پنجشنبه 1401/04/02

نوع خطر: افزایش سرعت باد و ارتفاع موج

حوزه تاثیر: پهنه‌های ساحلی و فراساحلی در بخش‌های مرکزی و شرقی دریای خزر، در استان‌های مازندران و گلستان.

اثرات خطرناک: شناگران ممکن است عرق کنند، تورها و تورهای ماهیگیری ممکن است آسیب ببینند، قایق ها و کشتی های کوچک ممکن است آسیب ببینند.

توصیه: در هنگام شنا مراقب باشید، در ترددهای دریایی به ویژه در هنگام تردد با شناورهای سبک و قایق های ماهیگیری و تفریحی دقت بیشتری داشته باشید و در مورد فعالان دریایی احتیاط های لازم را به عمل آورید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید