هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری اینترنتی به بهانه عید سعید قربان

هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری اینترنتی به بهانه عید سعید قربان

روز جدید سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا نسبت به فریب شهروندان به بهانه دریافت پیشنهاد عید سعید قربان هشدار داد.

سرهنگ علی محمد رجبی با اشاره به وجود خطراتی از سوی کلاهبرداران اینترنتی در ایام عید سعید قربان گفت: مجرمان سایبری همواره از هر موقعیت و فرصتی برای کلاهبرداری از کاربران سوء استفاده می کنند. این روزها در آستانه عید قربان هستیم و از این رو ممکن است عده ای سودجو بخواهند با سوء استفاده از احساسات و عواطف مردم در بهانه مواردی مانند کمک به مردم، کمک به مردم و … فریب مردم را بدهند.

وی با بیان اینکه در این راستا لازم است کاربران برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری، کمک ها و پیشنهادات خیریه خود را از طریق مراکز معتبر انجام دهند، سایت ها و درگاه های پرداخت جعلی را هدایت کرده و از حساب بانکی خود برداشت های غیرمجاز انجام می دهند و حساب خود را خالی می کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: همچنین این امکان برای افراد سودجو وجود دارد که به بهانه های مختلف کمک های مردمی را دریافت کنند اما طبق نیت اعلام شده هزینه نکنند. از سوی دیگر ممکن است برخی از مجرمان اینترنتی تحت عنوان تخفیف عید قربان، جشن قربان تا غدیر و … اقدام به فروش برخی از محصولات خود کنند که در این صورت کاربران باید مراقب باشند و تحت هیچ شرایطی وارد سایت ها و صفحات نشوند. جعلی و ناشناس نباشند و اگر قصد خرید آنلاین دارند حتما از سایت های معتبر با این اطلاعات خرید کنند.

رجبی درباره ارسال لینک های ناشناس نیز اظهار کرد: در برخی موارد افراد سودجو به بهانه تبریک عید و یا برنده شدن جایزه به بهانه عید قربان، لینک های جعلی و ناشناس را برای کاربران ارسال می کنند. در این راستا لازم است شهروندان از بازکردن اینگونه لینک ها خودداری کنند. زیرا ممکن است این لینک ها حاوی بدافزار باشند و به تلفن همراه یا کامپیوتر کاربر آسیب بزنند و یا با کپی برداری از اطلاعات داخل آن، زمینه ای برای سودجویی و کلاهبرداری بعدی فراهم کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا درباره راهکارهای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی گفت: در صورت خرید اینترنتی یا ورود به درگاه های پرداخت، توجه به آدرس سایت ضروری است. آدرس باید با “https” شروع شود. این عبارت بیانگر امنیت نسبتا قابل قبول سایت مورد نظر است. همچنین برخی از مرورگرها یک نماد قفل در جلوی آدرس وب دارند که نشان می دهد سایت دارای گواهی امنیتی قابل اعتماد است.

رجبی تاکید کرد: بهترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری، توجه به جنبه های منطقی و غیر منطقی معامله است. زیرا برخی از معاملات برای واقعی بودن بیش از حد خوب به نظر می رسند. به عنوان مثال، قیمت برخی از اقلام آنقدر پایین است که خریدار را وسوسه کند. این در صورتی است که رقم گزارش شده برای محصول نادرست باشد.

دیدگاهتان را بنویسید