هفته مازندران فرصتی است برای بازخوانی آیینه های فراموش شده بومی و محلی

ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1781757

عباس زارع گفت: از شب تیرماه سیزه شو تا ولادت نیما یوشیج هفته مازندران نام گرفت و برنامه های خوبی در سطح استان برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس زارع در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به هفته مازندران اظهار داشت: 14 آبان روز مازندران نام گذاری شده است، روزی که مردم استان مازندران با نیت قلبی خود تشیع را پذیرفتند و این مایه افتخار مردم مازندران است.

وی با بیان اینکه مصوبات شورای فرهنگی 14 آبان روز مازندران نامگذاری شده است گفت: از شب تیرماه تا ولادت نیما یوشی هفته مازندران نامیده می شود و برنامه های خوبی در سطح استان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: برنامه های افتخاری در حوزه های مذهبی فرهنگ بومی استان و آیین های بومی مازندران برگزار می شود.

وی جولی سیزه شاو را یکی از برنامه ها و آیین های محلی مازندران خواند و گفت: خانواده ها امشب دور هم جمع می شوند تا این آیین را جشن بگیرند، این سنت قدیمی با موضوع آرش کمانگیر و تیراندازی او در ایران، نماد مقاومت و ایستادگی مردم است.

زارع گفت: هفته مازندران به نام روزهای مختلف، روزی به نام ورزشکاران، نام آوران، نیما، شعر و ادب و … نامگذاری شده است که بر این اساس هر روز برنامه هایی در شهرستان ها برگزار می شود و هفته ای پرنشاط برای مردم استان مازندران است.

وی مازندران را مهد فرهنگ غنی بومی دانست و خاطرنشان کرد: ما سابقه بسیار قوی و بزرگی داریم و تلاش می کنیم جلساتی که در این هفته برگزار می شود با همت همه دستگاه ها و ظرفیت ها و برنامه های موجود اینگونه باشد. در حال شکل گیری هستند. این هفته برگزار می شود.”

زارع ادامه داد: در شرایط مختلف از ظرفیت فضای مجازی و هنرمندان کمک می گیریم و فرهنگ بومی خود را به نسل جدید منتقل می کنیم تا با فرهنگ بومی و مذهبی مردم مازندران تلفیق شود و از فرهنگ غربی دور بمانیم. “

وی به توانایی فرهنگ غنی مازندران در نرفتن به سمت فرهنگ غربی اشاره کرد و افزود: توجه به فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی و بومی و امکانات آن باعث می شود جوانان کمتر به غرب گرایش پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: باید به فرهنگ بومی و بومی خود احترام بگذاریم و آن را به فرزندان خود منتقل کنیم و دلیل اصلی آن این است که در گام اول باید زبان گویش را نهادینه کنیم که باید از خانواده ها شروع شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید