هفت عامل مهم که خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد؟

هفت عامل مهم که خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد؟

روز جدید سرطان کولورکتال سالانه تعداد زیادی از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و اولین علائم این بیماری اغلب نادیده گرفته می شود.

مراحل اولیه اغلب حدود 10 تا 15 سال قبل از ایجاد سرطان روده بزرگ ظاهر می شود. با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند برای تعیین اینکه آیا افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند یا خیر، استفاده می شود.

آیا شما 50 سال سن دارید یا بیشتر؟

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن افزایش می یابد. بر اساس گزارش موسسه رابرت کخ در آلمان، میانگین سنی برای مردان 69 سال و برای زنان 75 سال است. اما اولین علائم اغلب خیلی زودتر ظاهر می شوند. بنابراین، پزشکان معاینه منظم روده را از سن 50 سالگی توصیه می کنند. در طول کولونوسکوپی، پزشک روده را از نظر رشد پولیپ در مخاط بررسی می کند.

آیا متوجه وجود خون در مدفوع خود شده اید؟

این یک علامت هشدار دهنده است و ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد. حتماً چنین یافته ای را با پزشک خود در میان بگذارید. شکایاتی مانند درد شکم و یبوست در بیشتر موارد نسبتاً بی ضرر هستند، اما ممکن است نشان دهنده بیماری روده نیز باشند. اگر علائم برای مدت طولانی تری ادامه یافت، باید علت را از پزشک خود تعیین کنید.

آیا سابقه خانوادگی سرطان روده دارید؟

اگر فردی در خانواده شما قبلاً سرطان روده بزرگ داشته باشد، احتمالاً در معرض خطر بیشتری قرار دارید. به گفته مرکز تحقیقات سرطان آلمان، در صورت وجود سابقه خانوادگی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ حدود دو برابر بیشتر است.

آیا دیابت نوع 2 دارید؟

اگر دیابت نوع 2 دارید، سه برابر بیشتر از افرادی که این بیماری را ندارند در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارید. بنابراین هنگام شروع درمان دیابت، باید با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا کولونوسکوپی برای شما مناسب است یا خیر.

آیا سیگار می کشی؟

استفاده طولانی مدت از نیکوتین می تواند به سلول های روده آسیب برساند. اما حتی سیگار کشیدن گاه به گاه نیز این خطر را افزایش می دهد، بنابراین قطعا باید از سیگار کشیدن خودداری کنید.

آیا شما گیر کرده اید؟

اگر خیلی کم تحرک هستید، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش می یابد. بنابراین، پزشکان حداقل سه بار در هفته فعالیت بدنی را توصیه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که تنها 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

آیا اضافه وزن دارید؟

غذاهای سرشار از چربی حیوانی و گوشت قرمز خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند. بنابراین مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر از میوه ها و سبزیجات مصرف می کنید. علاوه بر این، اضافه وزن یکی از بزرگترین عوامل خطر سرطان روده بزرگ است.

دیدگاهتان را بنویسید