هماهنگی بین هیئت های روسیه و ایران پیش نیاز موفقیت مذاکرات است

ساعت: 22:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۱
کد خبر: 1802315

رئیس تیم مذاکره کننده روسیه در وین، هماهنگی نزدیک میان هیئت های دو کشور را یکی از پیش نیازهای تداوم و به نتیجه رسیدن موفقیت آمیز مذاکرات برای رفع تحریم ها دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین اتریش در پیامی توئیتری از دیدار با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد تیم مذاکره کننده ایران خبر داد.

وی در این بیانیه نوشت: دیدار بسیار مفیدی با آقای علی باقری کنی، رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات وین داشتم. «هماهنگی نزدیک میان هیئت‌های دو کشور یکی از پیش‌شرط‌های تداوم و به نتیجه رسیدن موفقیت‌آمیز مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها است.

وی روز جمعه در پیامی دیگر در توئیتر به تعیین ضرب الاجل های مصنوعی از سوی برخی اعضای برجام اشاره کرد و نوشت: اعضای برجام (به استثنای ایران) و آمریکا برای ارزیابی وضعیت مذاکرات وین با یکدیگر دیدار کردند. شرکای غربی وقتی باز بودند، بر لزوم نهایی کردن مذاکرات در اسرع وقت تاکید کردند. روسیه احساس فوریت دارد، اما با ضرب الاجل های مصنوعی مخالف است.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها در وین از چند هفته پیش آغاز شد. مقامات آمریکایی و اروپایی ضمن اذعان به پیشرفت در مذاکرات، می گویند پیشرفت برای امیدواری به توافق کافی نبوده است.

دیپلمات های غربی نیز همواره با عنصر زمان مانور داده اند و با ارائه چارچوب زمانی سعی در فشار بر تیم مذاکره کننده ایران داشته اند. تحلیلگران می گویند هدف غرب از استفاده از این تاکتیک، تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره کننده ایران و وادار کردن آنها به عقب نشینی از خواسته های غرب برای تضمین و بررسی دقیق است.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین گفتند که نتیجه برای تهران مهمتر از زمان است. تهران در تلاش است تا برجام را که از همان روزهای اول اجرایی شدن به توافقی عاری از منافع اقتصادی برای کشور ایران به دلیل سیاست های خاص آمریکا و غرب به توافقی دوجانبه و متوازن تبدیل کند.

دولت سابق آمریکا پس از خروج از برجام، سیاست فشار حداکثری بر ایران را در پیش گرفته است و استدلال می کند که در کوتاه مدت فروش نفت ایران را به صفر می رساند.

سیاست فشار حداکثری علیه ایران به یکی از محورهای اصلی دولت ترامپ تبدیل شده است و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، تمام تلاش خود را برای افزایش فشار بر مردم ایران انجام داده است.

سرانجام دولت ترامپ در 11 فوریه 2017 به کار خود پایان داد تا اینکه نتوانست به هدف خود برای به زانو درآوردن ایران دست یابد، اگرچه مردم ایران در آن دوره با فشارهای اقتصادی زیادی روبرو بودند. این فشار اقتصادی با اپیدمی تاج گذاری در سراسر جهان همراه شد و دولت ترامپ حتی از دسترسی ایران به منابع خود برای خرید دارو و مایحتاج اولیه جلوگیری کرد.

جو بایدن پیش از بازگشت به ریاست جمهوری آمریکا گفته بود که کشورش را به شورای امنیت سازمان ملل بازمی گرداند، اما تاکنون از انجام اقدامات لازم برای اجرای تعهدات واشنگتن خودداری کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید