همایش «دیپلماسی اقتصادی» حاصل تفکر جمعی دلسوزان کشور است/ همایش «دیپلماسی اقتصادی» به هیچ نهادی در دولت و مجلس وابسته نیست.


ساعت: 20:43
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883653

دبیر همایش دیپلماسی اقتصادی تصریح کرد: این همایش مربوط به هیچ نهادی در دولت و مجلس نیست، بلکه حاصل تفکر دلسوزان کشور برای تحقق خواسته های اساسی مسئولان در نظام و مردم است. در سطح ملی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همایش «دیپلماسی اقتصادی» حاصل تفکر جمعی دلسوزان کشور است/ همایش «دیپلماسی اقتصادی» به هیچ نهادی در دولت و مجلس وابسته نیست.

رامین مهمانپرست دبیر همایش دیپلماسی اقتصادی در ابتدای این همایش با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: بحث دیپلماسی اقتصادی یکی از نیازهای امروز ایران است. همه مسئولان بر این مهم تاکید دارند. بیانات مقام معظم رهبری در سال های اخیر و نامگذاری مفاهیم اقتصادی سال ها توسط ایشان، نشان از عزمی دارد که برای این منظور در کشور ایجاد شده است. دولت سیزدهم، همه عزیزان در سازمان‌های مختلف دولتی – به‌ویژه در وزارت امور خارجه، مجلس و بخش خصوصی در تلاش هستند تا با تحول در دیپلماسی اقتصادی، اهداف عالیه نظام را محقق کنند.

به گزارش خانه دیپلماسی، وی افزود: به عنوان حلقه مفقوده به نظر می رسد تعریف دقیقی از دیپلماسی اقتصادی وجود ندارد. ممکن است نزدیکان هر کدام تعریفی از این عبارت داشته باشند و برنامه های خود را دنبال کنند، اما اگر هماهنگی لازم بین آنها انجام نشود، علیرغم تلاش هر اداره، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. یکی از اهداف برگزاری این همایش رفع چالش فکری میان دست اندرکاران اصلی دیپلماسی اقتصادی برای رسیدن به یک نتیجه در مورد ساختار مناسب دیپلماسی اقتصادی است. مثلاً باید نهاد جدیدی برای این منظور ایجاد شود یا سند ملی یا کارگروه ویژه ای تصویب شود و اگر این تشکیلات و ساختار مشخص شود، حالا این سوال پیش می آید که کدام دستگاه باید رهبر دیپلماسی اقتصادی باشد؟

دیپلماسی اقتصادی در دولت جدید جان گرفت
یک معاون از دولت برای اصلاح ساختار بودجه انتقاد کرد

همایش «دیپلماسی اقتصادی» حاصل تفکر جمعی دلسوزان کشور است/ همایش «دیپلماسی اقتصادی» به هیچ نهادی در دولت و مجلس وابسته نیست.
ربات آربیتراژ – درآمد تضمینی و بدون ریسک ناشی از تفاوت قیمت ارز

ربات آربیتراژ – درآمد تضمینی و بدون ریسک ناشی از تفاوت قیمت ارز
30 روز رایگان
yektanet-logo-sign
تبلیغات

تردیدی نیست که رهبری دیپلماسی اقتصادی باید بر عهده وزارت امور خارجه باشد

این دیپلمات تصریح کرد: بدون تردید رهبری دیپلماسی اقتصادی باید بر عهده وزارت امور خارجه باشد و همه نهادها باید هماهنگ با آن عمل کنند اما ممکن است انتظاراتی خارج از این مجموعه وزارت امور خارجه وجود داشته باشد. بیش از نیاز به اجرای بهتر دیپلماسی اقتصادی مناسب حل شد که این موضوع باید مورد بحث و جمع بندی قرار گیرد.

و ادامه داد: به همین منظور خانه دیپلماسی ایجاد شد تا وظایفی که هیچ جا به عنوان دپارتمان تعریف نشده است در اینجا محقق شود. اولین موضوع آموزش دیپلماسی اقتصادی بود تا مدیران دولتی و خصوصی با تعریف علمی آن بیشتر آشنا شوند. در دروس دوره های دیپلماسی اقتصادی به بخش هایی چون آداب و رسوم و فنون مذاکره، دیپلماسی عمومی و نقش آن در دیپلماسی اقتصادی توجه شده است. برای اینکه این دوره سطح توانایی مدیران ما را بالا ببرد، ظرفیت اولیه ای در کشور داریم که کمتر از آن استفاده می شود. امروز گروه ما شامل حدود 100 دیپلمات کشور با بیش از 30 و 40 سال سابقه است که تجربه آنها بسیار ارزشمند است. یکی از برنامه های ما استفاده از این عزیزان برای تدریس دوره های DBA است که اولین دوره آن به زودی آغاز می شود و دانشگاه های مختلف برای تدریس این درس ابراز علاقه کرده اند. همچنین مشاوره اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی می تواند توسط کسانی که ارتباطات و روابط را برای موفقیت شرکت ها در دیپلماسی اقتصادی به خوبی درک می کنند، ارتقا دهد و وزارت امور خارجه می تواند بخشی از این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

همایش «دیپلماسی اقتصادی» وابسته به هیچ نهادی در دولت و مجلس نیست

مهمانپرست خاطرنشان کرد: همایش «دیپلماسی اقتصادی» مربوط به هیچ نهادی در دولت و مجلس نیست، بلکه حاصل تفکر مجموعه دلسوزان کشور است، بنابراین مطالبات اصلی مسئولان نظام و مردم می تواند باشد. در سطح ملی تحقق یافته است.

وی تصریح کرد: در اینجا خطوط عقیدتی مهم نیست، بلکه همه به خاطر منافع ملی و حضور مهمانان ارزشمندی مانند دکتر صالحی که سابقه حضور در وزارت امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی را دارند و جدای از ایشان دانشمند هستند و دکتر صفری معاون دیپلماتیک وزارت امور خارجه که سکان اصلی این معاونت را برعهده دارد نیز در جلسه حضور دارد و قطعا از نظرات ایشان بهره مند خواهیم شد. به دلیل برگزاری جلسه شورای مشاوران اقتصادی جناب آقای دکتر محبر، مهمانان محترم دیگری نیز به جمع ما اضافه خواهند شد. امیدواریم برگزاری همایش «دیپلماسی اقتصادی» موجب تسهیل همکاری با سایر کشورها شود.

خلاصه سخنرانی:

* مدیریت دیپلماسی اقتصادی باید بر عهده وزارت امور خارجه باشد و همه نهادها با هماهنگی آن عمل کنند.

*اولین مبحث خانه دیپلماسی آموزش دیپلماسی اقتصادی بود تا مدیران دولتی و خصوصی با تعریف علمی آن بیشتر آشنا شوند.

* همایش «دیپلماسی اقتصادی» وابسته به هیچ نهادی در دولت و مجلس نیست

* همه ما به خاطر منافع ملی دور هم جمع شده ایم

* کنفرانس دیپلماسی اقتصادی حاصل تفکر مجموعه دلسوزان کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید