همفکری و مشارکت فعال در برقراری هر چه بیشتر امنیت در کشور/ نسل جوان امروز بهتر و مجهزتر از نسل اول انقلاب است.


ساعت: 15:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902689

رئیس قوه قضائیه گفت: برای جلب مشارکت علما و بزرگان اهل سنت، مشارکت فعال در برقراری هر چه بیشتر امنیت در کشور ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای امروز سه شنبه (28 مهرماه) در دیدار با علمای اهل سنت ضمن تبریک و تبریک میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: در قرآن کریم و کلام پیامبر اعظم اسلام و سخنان پیامبران، پیامبران و برخی صحابه بر وحدت، برادری و همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و پرهیز آنان از تفرقه، اختلاف و نزاع تاکید دارند.

رئیس قوه قضائیه ضمن اشاره به نگرش و بینش امام راحل (ره) به عنوان یکی از بزرگترین مبشّران وحدت بین مسلمانان، تصریح کرد: امروزه و در عصر حاضر اهمیت و ارزش مقوله وحدت در بین مسلمانان بیش از هر چیزی است. دوران و زمان دیگر امروز نه تنها یک دولت مسلط به دنبال فرقه گرایی و تفرقه بین امت اسلامی است، بلکه چندین دولت مسلط و استکبار از این سیاست بدخواهانه پیروی می کنند.

رئیس قوه قضائیه به توطئه های پیچیده و چند جانبه دشمنان جهان اسلام و جهان سلطه برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین امت اسلامی اشاره کرد و گفت: دشمنان جهان اسلام از سیاست تفرقه افکنانه خود دست برنخواهند داشت. امت اسلامی چون دست از این سیاست ها بدخواهانه می کشند به معنای نادیده گرفتن دزدی ها و دزدی ها در کشور اسلامی است.

وی در ادامه بر نقش بسیار مهم و مهم علمای جهان اسلام در ارائه توطئه ها و توطئه های مستکبرین به مردم به ویژه جوانان تأکید کرد و «جهاد تبیینی» را راه حل اساسی و اساسی در در این جهت گفت: ابتدا باید سؤالات و مقوله ها را اولویت بندی کنیم. در این مرحله توجه به دو مقوله «امنیتی» و «فرهنگی» بسیار مهم است. ما باید شیوه های حفظ و ارتقای امنیت و فرهنگ را شناسایی و تبیین کنیم و نقشه های دشمنان برای تحریف این دو مقوله مهم را بشناسیم و خنثی کنیم.

محسنی آژه ای با بیان اینکه امروز به اصطلاح جوانان دهه 80 به آرمان ها و ارزش ها بیشتر از جوانان نسل اول انقلاب اعتقاد دارند، اظهار داشت: نباید این تصور را داشته باشیم که جوانان و نوجوانان ما به دلیل وجود فضای مجازی در فضای مجازی نفوذ کرده اند. شیطنت دشمن. و برخی از معایب کارمندان ما از بین می رود. بلکه نسل جوان امروز ما در راه ارزش‌ها و آرمان‌ها از نسل اول انقلاب بهتر و مجهزتر است. البته در این عرصه با توجه به عمق و شدت تلاش دشمنان، همه تریبون داران، صاحبان نفوذ و مسئولان ادارات ذیربط در نقاط مختلف کشور باید تلاش بیشتری داشته باشند.

در ادامه این جلسه رئیس قوه قضائیه به تشریح محورها و زمینه های لازم برای جلب مشارکت فعال علمای اهل سنت پرداخت و در این خصوص تاکید کرد که برای تحقق این امر باید سازوکارهای عملیاتی تدوین شود و به توصیه ها اکتفا نکرد. .

«توجه و مشارکت فعال در برقراری هر چه بیشتر امنیت ممکن در کشور»؛ این اولین محوری بود که رئیس قوه قضائیه بر جلب مشارکت علما و بزرگان اهل سنت بر آن تاکید کرد و در این خصوص گفت: امروز ممکن است دشمن دوباره طمع داشته باشد که امنیت کشور اسلامی ما را مخدوش کند. لذا بر همه ما لازم است که در حفظ و ارتقای امنیت ایران اسلامی بکوشیم و راه ها و روش هایی را بشناسیم که دشمن با پایبندی به آن و ممانعت از آن در صدد برهم زدن امنیت کشورمان و تقویت آن است. روش های بهبود امنیت از طریق کمک و همکاری متقابل.

پیشگیری از اختلافات و جرایم

رئیس قوه قضائیه «پیشگیری از اختلافات و جرایم» را یکی دیگر از محورهای ضروری برای جلب مشارکت علما و بزرگان اهل سنت دانست و گفت: بدون شک علما و بزرگان اهل سنت در نقاط مختلف کشور با نفوذ خود واژه ها و جایگاهی که دارند، می توانند نقش فعال و مؤثری داشته باشند.

وی افزود: نقش علما و بزرگان اهل سنت در «حل و فصل اختلافات و خصومت های خانوادگی، قومی و گروهی و جلوگیری از ارجاع آنها به مراجع قضایی و محاکم قضایی» نیز بسیار مهم و برجسته است. بدون شک، یک قبیله و خانواده به لطف درک بهتر و گسترده تر از شرایط و ساختار گروه ها و اقوام نسبت به یک قاضی ماهر و با تجربه می توانند اختلافات و درگیری هایی را که در درون آن قبیله و خانواده ایجاد می شود حل و فصل کنند.

محسنی آجی با اشاره به خبری مبنی بر فوت اعضای خانواده یک قربانی که شیعیان شهرستان دلفان لرستان بودند، رئیس مرکز توسعه دعاوی کشور، گفت: در نعمت و حلاوت شکی نیست. و ارزش مقوله صلح و سازش بسیار بیشتر از حکم عدالت از سوی مقام قضایی است.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص گفت: قوه قضائیه آمادگی کامل دارد تا زمینه ها و امکانات لازم را برای علما و بزرگان اهل سنت نقاط مختلف کشور برای مشارکت بیشتر آنان در دو مقوله «اختلاف و پیشگیری از وقوع جرم» فراهم کند. حل و فصل اختلافات و خصومت های خانوادگی، قومیتی و گروهی و جلوگیری از ارجاع آنها به مراجع قضایی و دادگاه ها.

قتل عمد

وی همچنین با اشاره به موضوع قتل عمد گفت: در قتل عمد که حکم به پرداخت دیه و اجرای حکم حبس از جنبه عمومی جرم صادر می شود، علما و بزرگان اهل سنت نیز می توانند با رضایت وارد شوند. اولیای دم و شاکی خصوصی، موجبات اعطای صلح برای محکومین و محبوس قانون.

رئیس دادگاه در خصوص جرایمی مانند مواد مخدر و جرایمی که مجازات قانونی آنها حبس ابد است، تصریح کرد: یکی از شرایط عفو محکومان و تخفیف مجازات آنها این است که محکوم علیه اخطار شده و جرم را تکرار نکند. از طرف او E; علما و بزرگان اهل سنت می توانند در این دسته قرار گیرند و با حضور در زندان ها و گفتگو با محکومان جرایم مواد مخدر و سایر جرائم که مجازات های سنگینی دارند، زمینه را برای دوستی قانونی با این محکومان و تخفیف مجازات آنها فراهم کنند.

رئیس دادگاه همچنین تصریح کرد: برخی از محکومان نیز به دلیل انحرافات فکری نسبت به به خطر انداختن امنیت اقدام کرده اند; برای این گونه محکومان می توان از ظرفیت علما و بزرگان اهل سنت برای هدایت آنان استفاده کرد و ما در قوه قضائیه نه تنها از آن ظرفیت و دخالت استقبال می کنیم، بلکه زمینه و امکانات آن را نیز فراهم می کنیم.

دستگیرشدگان شورش های اخیر در سه مرحله جمع آوری می شوند

محسنی اژی همچنین با اشاره به موضوع «دستگیران اغتشاشات اخیر» اظهار کرد: افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر در زمره عناصر کمتر مقصر قرار می‌گیرند، سه مرحله نزدیکی را شامل می‌شوند. این افراد در مرحله اول با تعیین قرارها و جابجایی های تعیین شده تا زمان برگزاری دادگاه آزاد می شوند. در مرحله دوم، اگر در مدت آزادی و در انتظار محاکمه از کاری که انجام داده اند پشیمان شوند و اخطار شوند و این را در اقدامات خود نشان دهند، در مرحله صدور حکم با آزادی مشروط آزاد می شوند. در مرحله سوم پس از صدور حکم و صدور حکم، چنانچه حسن رفتاری از خود نشان دهند و ضمانت بر عدم ارتکاب مجدد جرم داشته باشند، به مراجع قضایی معرفی می شوند.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص خطاب به علما و بزرگان اهل سنت گفت: از مشارکت فعال شما برای تذکر به کم گناهان اغتشاشات اخیر و بازگرداندن آنها به آغوش خانواده استقبال می کنیم و بدانیم که این خواسته نظام است.

وی در این رابطه اظهار داشت: اکنون زمینه برای اعزام گروه های فرهنگی به زندان های کشور برای تذکر و گفتگو با عوامل کم گناه اغتشاشات اخیر به ویژه جوانان و در برخی نقاط کشور این اعزام ها فراهم شده است. برگزار شد و این برنامه ادامه دارد و در حال گسترش است.

رئیس قوه قضائیه همچنین بر ایجاد سازوکارهای عملیاتی برای ایجاد ارتباط نزدیک بین علما و بزرگان اهل سنت با دستگاه های مختلف قضایی از جمله پژوهشکده قوه قضائیه تاکید کرد.

وی در خاتمه به مشکلات و آسیب های موجود در دستگاه قضایی تجهیزات پرسنلی اعم از قضات و کارمندان و همچنین شیوه کار کمیسیون انتقال قضات اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در کمیسیون انتقال قضات ملاک ترفیع قاضی فقط کنترل وظایف قضائی اوست و شیعه یا سنی بودن هیچ تاثیری در ارتقای مقام قضایی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید