همه بازیگرانی که نقش میرزا کوچ خان را بازی کردند


زمان: 09:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۱
کد خبر: 1914819

شخصیت کاریزماتیک میرزا کوچوک خان جنگلی در طول تاریخ به قدری جذاب و سینمایی بوده که فیلم ها و سریال های زیادی ساخته شده که برخی از فراز و نشیب های میرزا را به تصویر می کشد. امروز 20 آذر و سالگرد درگذشت این مرد بزرگ است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میرزا یونس، استاد نویسندگی معروف به «میرزا کوچوک خان جنگلیاو از مبارزان مشروطه بود که در این مراسم به انقلابیون خطه شمال پیوست و در فتح قزوین شرکت کرد. اما روسها او را تبعید کردند و میرزا پس از آزادی به رشت بازگشت تا با دوستان جدیدش شمال کشور را از وجود بیگانگان روسی پاکسازی کند.

میرزا دوباره با حمایت و حرکت و شورش جنگل را سامان داد تا این بار علاوه بر جنگ با روس ها به جنگ با انگلیسی ها برود و در سراسر کشور جمهوری تشکیل دهد; اما با به وجود آمدن دو جناح و نفاق بین اصحاب جنگل و از یک سو به قدرت رسیدن رضاخان با عنوان سردار سپه که اکنون می خواست جغرافیای تحت نفوذ خود را گسترش دهد، به عنوان جنگل با دولت های مستقل مبارزه کرد. حرکت کرد و آنها را نابود کرد. از این رو جنگ و درگیری رضاخان با یاران جنگل باعث شد که بتدریج عده ای تسلیم شده و عده ای کشته و عده ای به مناطق مختلف شمال کشور پناه ببرند.


82c64379 dcce 43ba 94ff fab268764e6d خبر خاکستری

سرانجام در اواخر آبان 1300 نیروهای حکومتی رضاخان شورش جنگل را شکست دادند و نیروهای جنگلی مجبور به عقب نشینی در جنگل های آلیان شدند. پس از ده روز مخفی شدن، میرزا به همراه تنها دوست وفادارش هوشنگ، قصد دارند با حمایت حاکم آنجا به خلخال پناه ببرند، اما در راه برف و طوفان آنها را گرفت و در روز جمعه 20 آذرماه میرزا هوشنگ را نگه می دارد، بود، شکسته است و از سرما یخ می زنند.

شخصیت کاریزماتیک میرزا در طول تاریخ به اندازه این سال ها جذاب و سینمایی بوده است فیلم و سریال با به تصویر کشیدن برخی از فراز و نشیب های زندگی میرزا داستان های مختلفی خلق شده است. به مناسبت سالگرد درگذشت این شخصیت تاریخی کشور، در این گزارش از بازیگران نقش میرزا در فیلم ها و سریال های مختلف یاد می کنیم.


c305c87a b2e1 4b97 beae 730ef9ca0889 خبر خاکستری


اما خداوند مؤمن است

امیر کاویدل در سال 1362 دو فیلم ساختمیرزا کوچ خان“و”رئیس جنگلبه کارگردانی و نویسندگی ولی الله مومنی که در هر دو فیلم نقش میرزا را بازی می کند، هر دو فیلم به تهیه کنندگی هادی مشکوه و بر اساس کتاب سردار جنگل نوشته ابراهیم فخرایی ساخته شده است.


5882dd65 2a9d 4567 b75f d4e2275cce1f خبر خاکستری

مومنی قبل از ایفای نقش میرزا به صورت حرفه ای در تئاتر و دوبله فعالیت می کرد و با این نقش به بازیگری جدی تری پرداخت و سپس در فیلم هایی چون عروس حلبچه، افعی، آخرین ضربه و «بشارت منجی» به ایفای نقش پرداخت. مومنی به غیر از سینما، در سریال‌های تاریخی متعددی مانند «سرداران، پهلوانان نعیمی میران»، «ولایت عشق»، «سال‌های مشروطه»، «تبریز در مه»، «مختارنامه»، «جلال‌الدین» و «معمایی‌شاه» به ایفای نقش پرداخته است.


cb405620 baff 436e b6f2 1c5b80f7d21f خبر خاکستری


علیرضا مجلل

سریال کوچک جنگلی در سال 66 از شبکه اول سیما پخش شد. سریالی که قرار بود ناصر تقوایی بر اساس کتاب مردی از جنگل نوشته احمد احرار جلوی دوربین برود که ظاهرا مدیران تلویزیون را به سمت جایگزینی بهروز افخمی به عنوان کارگردان این سریال سوق داده است. افخمی با کنار گذاشتن فیلمنامه تقوایی، نسخه جدیدی را بر اساس کتاب سردار جنگل نوشته ابراهیم فخرایی می نویسد و همین کار را جلوی دوربین نعمت حقیقی می زند.

در این سریال علیرضا مجلل در نقش میرزا ظاهر شد. به نظر می رسد ناصر تقوایی این نقش را به داریوش ارجمند قول داده که با آمدن افخمی این نقش مجلل شود و در پخش بهرام زند درباره او صحبت کرد.

علیرضا مجلل که متولد رشت و سال ها در سوئد زندگی می کرد، در اوایل انقلاب مدیر تئاتر شهر بود و قبل از بازی در نقش میرزا در سریال «کوچک جنگلی» در سریال هایی چون «سربداران». افسانه سلطان و شعبان» و چندین فیلم و تله سینا منتشر کرد.


67d94954 3f87 461e 9c42 fa8babfce848 خبر خاکستری


مجید گداچی

سریال الف «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی به شرح وقایع تاریخی-اجتماعی سال های 1300 تا 1360 می پردازد و اولین بار در سال 1387 از شبکه اول سیما پخش شد. داستان این سریال از آنجا شروع می شود که میرزا کوهچ خان اعلام می کند. یک جمهوری در گیلان و داستان روی خانواده ای متمرکز است که پدر یکی از دوستان نزدیک میرزا است.

مجید قداچی در این سریال نقش میرزا را بازی می کند. شاد بر خلاف سایر بازیگرانی که نقش میرزا کوچوک خان جنگلی را بازی کرده اند، زهداچی به دلیل شباهتش به میرزا برای این نقش انتخاب شد و جوزانی حاضر شد این بازیگر را با کمی گریم جلوی دوربین ببرد. گداچی در دهه 80 مدیر امور تئاتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود و این سریال اولین کار جدی تجسمی او محسوب می شود. اما بعدها در سریال تاریخی «خاتون» که از شبکه نمایش خانگی پخش شد، بار دیگر نقش «دیلمی» را بازی کرد.


46a7a399 4165 44c7 9bc6 e4754e296970 خبر خاکستری


محمد صادقی

محمدرضا ورزی در سال 1387 سریال «آمارت فرنگی» را از شبکه دوم سیما پخش کرد. سریالی که خط اصلی داستان آن وقایع سلطنت رضاشاه از سال 1296 تا 1320 را روایت می کند. داستان با امضای عهدنامه 1919 شروع می شود که وثوق الدوله آن را تکمیل می کند، اما سید حسن مدرس به شدت با آن مخالفت می کند و این مخالفت باعث ایجاد یک عهدنامه می شود. موجی از اعتراضات که وثوق الدوله را مجبور به لغو معاهده کرد..

در بخشی از این سریال قیام و مبارزات جنگل میرزا کوچ خان همچنین ذکر شده است که محمد صادقی در این پروژه میرزا ملک فرنگی می شود. محمد صادقی کارشناسی تا دکترا را در رشته های مختلف علوم ارتباطات در آمریکا گذراند و دوره های بازیگری را در همان کشور در مدارسی مانند سن فورد مایسنر و لی اشتراوس برگا گذراند و در سال 1970 ایران برگشت.

صادقی در فیلم ها و سریال های مختلفی به ایفای نقش پرداخته است که از جمله نقش های او که در ذهن و خاطر مخاطبان باقی مانده است می توان به نقش افسر نیروی انتظامی در سریال خواب و بیداری، نقش حضرت ابراهیم در فیلم ابراهیم خلیل الله اشاره کرد. نقش امیرکبیر در سریال سال های مشروطه، نقش عبدالله بن مطیع در سریال مختارنامه، نقش مامون عباسی در سریال ولایت اسخ و بسیاری از فیلم ها و سریال های دیگر.


f78e5dc6 36cf 4498 b804 0f94ea1d48b1 خبر خاکستری


بهروز شعیبی

مجموعه تلویزیونی «گیله وا» به کارگردانی اردلان عشوری و تهیه کنندگی امیر بنان در آبان 1397 از شبکه سوم سیما پخش شد. سریالی با بازی حمیدرضا پگا، ستاره اسکندری، امیرحسین صدیق، مهدی زمین پرداز، مهران رجبی و علی عطایی. بهروز شعیبی در این مینی سریال نقش میرزا کوچوک خان جنگلی را بازی می کند.

شعیبی که تجربه کارگردانی و همچنین بازیگری را نیز دارد، تاکنون فیلم ها و سریال های زیادی را بازی و کارگردانی کرده است که از مهمترین آنها می توان به بازی در فیلم های آژانس شیشه ای، طلا و مس، مهمانداریم، تنهایی لیلا، سیانور، گیله وا و حناس اشاره کرد. ذکر شده . شعیبی به عنوان کارگردان نیز در این سال ها آثار مهمی ساخت که می توان به هالیز، پردانشین، سیانور، دارکوب، روز بلا و بدون قید و شرط اشاره کرد.


بیشتر بخوانید؛


علی دهکردی با بازی شیخ مفید جاودانه شد


به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته ای

دیدگاهتان را بنویسید