همه تحریم ها علیه برجام باید فورا لغو شود/ توافق امکان پذیر است

ساعت: 20:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1792200

علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با گروه 1+5، گفت: در صورت تمایل طرف مقابل، امکان دستیابی به توافق در مذاکرات وین در مدت زمان کوتاهی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با گروه 1+4 و معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت و گو با شبکه پرستیوی درباره مذاکرات جاری در وین و مسائل مربوط به آن اظهار نظر کرد.

“دکتر بیل مکانیکی، مهمتر از همه، به وین خوش آمدید. از اینکه برای مصاحبه وقت گذاشتید متشکرم.” اولین سوالی که می خواهم از شما بپرسم این است که شما دور هفتم مذاکرات هسته ای را برای رفع تحریم ها از سر گرفته اید. این اولین باری است که شما در دولت جدید تیم مذاکره کننده ایران را هدایت می کنید. “در مقایسه با سلف خود در پنج ماه پیش، چه کاری متفاوت (در مذاکرات) انجام می دهید؟”

وی افزود: آنچه ما در این گفتگوها بر آن تاکید داریم و رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات ارشد نیز بر آن تاکید کرده‌اند، این است که مذاکرات وین اولویت اصلی ما در رفع تمامی تحریم‌های غیرقانونی و سرکوبگرانه علیه مردم ایران است. در طول سالها . . تحریم های اعمال شده و مجدد علیه مردم ایران مغایر با قوانین بین المللی، مقررات بین المللی، اصول بین المللی و همچنین به اصطلاح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است که این قطعنامه نیز مغایر با قطعنامه 2231 است. به ایران، سایر کشورهای 1+5 و حتی دولت جدید آمریکا در این موضوع اتفاق نظر دارند و می‌پذیرند که دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام غیرقانونی عمل کرده و بنابراین دولت جدید خواهان دولت بایدن است. از این اقدام اشتباه برگردید و آنها می خواهند به توافق 2015 برگردند.”

مجری به ارائه دو پروژه هیئت ایرانی به گروه 1+4 در مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: آیا پیشرفتی در پروژه ها حاصل شده است و چه زمانی باید منتظر ارائه پروژه سوم باشیم؟ “

باقری گفت: ببینید در شش دور مذاکرات در وین، دو کشور در نهایت متون را پس گرفتند، چند متن که دو تای آن مربوط به لغو تحریم ها و همچنین تعهدات هسته ای ایران بود. خب، ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرده و دولت جدیدی روی کار آمده است. دولت با رویکرد و اولویت جدید در عرصه های مختلف از جمله سیاست خارجی روی کار آمد. طبیعی بود که دولت جدید به متون تهیه شده در 30 خرداد امسال توجه کند. بر این اساس، طرف ایرانی مایل است در پیش نویس سند مربوط به لغو تحریم ها و تعهدات هسته ای که در تاریخ خلاصه شده است، موضع و دیدگاه خود را بیان کند. 20 ژوئن 2021 در یکی از پروژه های 20 ژوئن که مربوط به تعهدات هسته ای ایران بود، اختلافات زیادی بین دو کشور وجود داشت و متن پروژه مربوط به تعهدات هسته ای پر از پرانتز (جای خالی) بود که نشان می داد تفاوت رویکرد بین دو کشور تغییراتی که تیم ایران در متن تعهدات هسته‌ای ایجاد کرد، کمتر از تفاوت‌های متن اصلی سند 30 خرداد بود. از زمان آغاز مذاکرات در 9 نوامبر (دور جدید مذاکرات در وین در دولت آقای رئیسی)، جلسات و نشست های متعددی در سطح فنی و با کارشناسان ارشد سیاسی برای بحث در مورد این دو پروژه برگزار شده است. در چند روز اخیر جلسات بسیاری از کارگروه در خصوص تعهدات اصلی برای شناسایی اختلافات… برای کاهش اختلافات برگزار شده است. بر این اساس مذاکراتی بین دو طرف برای نهایی شدن اختلاف در حال انجام است تا بتوانیم وارد مرحله ای شویم که بتوانیم اختلاف را حل کنیم و در روزهای اخیر پیشرفت های بسیار خوبی حاصل شده است.»

مجری این شبکه با استناد به مقامات آمریکایی و غربی که نام و هویت آنها نامشخص است، درباره اظهارات منتشر شده از بیل مکانیکی پرسید. مقامات می گویند تیم ایرانی حاضر در مذاکرات وین در حال خرید زمان است.

بیل مکانیکی گفت: در حال حاضر با دو محیط و یک جو مواجه هستیم. یکی از این محیط ها محیطی است که در اتاق های گفتگو اتفاق می افتد و دیگری محیطی است که در خارج از اتاق مذاکره اتفاق می افتد. کشورهای خاصی در اتاق مذاکره هستند که در حال مذاکره هستند و مشخص است که طرف کدام طرف هستند. اما بیرون از اتاق مذاکره معلوم نیست هویت آنها چیست و چه می کنند. همان تنشی که در عملیات تروریستی و حملات تروریستی متوجه تاسیسات هسته ای ایران شده است، همین موجودی است که در تلاش جدی برای ایجاد موانع در مسیر پیشرفت مذاکرات است. این موجودات علاوه بر تلاش برای مسموم کردن فضای مذاکره در خارج از اتاق مذاکره، امیدوارند فضایی غیرسازنده در داخل اتاق مذاکره ایجاد کنند.»

مجری برنامه گفت: «اسرائیل در طول این سال ها دانشمندان هسته ای ایرانی را کشته، آنها اقداماتی مانند حملات سایبری، تروریسم هسته ای، خرابکاری در تأسیسات هسته ای انجام داده اند. آیا اینها در مذاکرات مطرح شد؟ زیرا آمریکا در این حملات با اسرائیل دست داشت. وی افزود: واکنش شما به اظهارات در روزهای اخیر مبنی بر اینکه اسرائیل اساساً برای طرح B یا طرحی جایگزین که در صورت شکست و شکست مذاکرات وین شامل اقدام نظامی می‌شود، آماده می‌کند، چیست؟

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با گروه 1+4 گفت: کاملا واضح است که صهیونیست ها به طور جدی در تلاش هستند تا بر فضای اتاق مذاکره تأثیر منفی، غیرسازنده و مخرب بگذارند. همانطور که قبلاً گفتم، آنها سعی دارند فضای منفی و مخربی را در خارج از اتاق مذاکره ایجاد کنند. به همین دلیل است که رژیم صهیونیستی در تلاش است تا این نقش را برای برخی از شرکت کنندگانی که ممکن است در اتاق مذاکره تأثیرگذار باشند، تسریع بخشد. برخی از این شرکت کنندگان رفتارهای متناقضی دارند. از یک طرف می گویند در حال مذاکره برای احیای توافق (برجام) و بازگشت آمریکا به توافق هستیم و از طرف دیگر یا مقاله یا یادداشت های مشترکی با این نهاد نامشروع منتشر می کنیم یا مشارکت می کنیم. در دیدارهای بلندمدت با آنها، مذاکره یا ایجاد موانع جدی برای پیشرفت مذاکرات».

در ادامه این گفت و گو، مجری در مورد رفتار و مواضع متناقض دولت جو بایدن در قبال ایران پرسید و نظر باقری را در مورد اقدامات آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران در مذاکرات وین برای رفع تحریم ها جویا شد.

باقری گفت: ما نیز معتقدیم که این رفتار ضد و نقیض و مبهم از سوی آمریکاست و معتقدیم دولت آمریکا باید رفتار خود را توضیح دهد.

باقری در ادامه گفت و گو درباره لغو تحریم ها گفت: هنوز روند جدی مذاکرات برای رفع تحریم ها در موضوع تحریم و لغو تحریم ها آغاز نشده است. البته چندین پروژه بین دو کشور رد و بدل شد. ، اما آنچه ما فکر می کنیم واضح است موارد زیر است. این که همه تحریم ها علیه بورژوا باید فورا لغو شوند، چه در زمان دولت اوباما، چه ترامپ یا بایدن، همه آنها باید برداشته شوند. این شامل تمامی تحریم های مربوط به برجام می شود. آنها نیز باید تعمیر شوند. بر این اساس، تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه به اصطلاح کمپین فشار حداکثری نیز باید برداشته شود زیرا به برجام مرتبط است.

حفاری ها به ادعای غربی ها و متحدان رژیم صهیونیستی درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران و گسترش برنامه هسته ای آن پاسخ دادند.

وی گفت: تمامی فعالیت های هسته ای ایران بر اساس توافقنامه های یونیسف و پادمان انجام می شود و تمامی فعالیت های هسته ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل بازرسی می شود. ایران هیچ فعالیت مخفی هسته ای ندارد. اقدامات هسته ای ایران در حال حاضر مطابق با برجام است، زیرا بندهای 26 و 36 برجام به ایران این حق را می دهد که در صورت عدم اجرای تعهدات خود، فعالیت های خود را به طور کامل یا جزئی تعلیق یا تعلیق کند. ما قبلاً گفتیم که اقدامات ما جبرانی است و یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، فعالیت های هسته ای خود را آغاز کردیم. زمانی که آمریکا تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند، زمینه را برای از سرگیری فعالیت های جبرانی ایران هموار می کند.»

مجری طرح گفت: دکتر باقری، برجام، مکانیزم راستی آزمایی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد که با پایبندی ایران به توافق مرتبط است. مکانیسم تایید پایبندی آمریکا به تعهدات چیست؟ ایران چگونه می تواند بررسی کند که آیا آمریکا واقعا تحریم ها را لغو می کند؟ وی افزود: چگونه می توان مطمئن بود که دولت بعدی آمریکا در سال 2024 نخواهد آمد و دوباره از برجام خارج نمی شود؟

باقری گفت: در بحث پادمان و راستی آزمایی اختلاف نظر وجود دارد، این مسائل چیزی است که هنوز حل نشده است و این اختلافات باید در جریان مذاکرات حل شود.

مجری گفت: بزرگترین مانع برای تحقق کامل برجام توسط همه چیست؟

حفاری ها پاسخ دادند: به نظر من اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد و عملاً آماده باشد بدون استثنا به تمام تعهدات خود در برجام عمل کند، واقعاً معتقدم که در مدت زمان کوتاهی می توانیم به توافق برسیم. اجازه دهید بین دو طرف توافق حاصل شود.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید