همه چیز درباره رتبه بندی معلمان پس از اعلام قوانین

رتبه بندی معلمان یکی از مطالبات مکرر جامعه فرهنگی است که پس از فراز و نشیب های فراوان طی 10 سال گذشته، سرانجام در 4 اسفند 1399 در قالب لایحه ای از سوی دولت وقت به مجلس فرستاده شد. و جزئیات آن در 18 خرداد 1400 به مجلس فرستاده شد و به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه در لایحه توسط نمایندگان مجلس و کمبود بودجه، ماهها در مجلس به تعویق افتاد و یک بار توسط شورای نگهبان رد شد. به مجلس بازگشت.

همه چیز درباره رتبه بندی معلمان پس از اعلام قوانین

با اصلاحاتی که مجلس در اوایل اسفند ماه انجام داد، رتبه بندی به تصویب شورای نگهبان و در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ توسط رئیس مجلس برای اجرای دولت و در ۲ اسفند به تصویب رئیس سازمان برنامه و آموزش و پرورش رسید. و بودجه کل کشور و سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد. دولت موظف بود ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون آیین نامه اجرایی را تنظیم و تصویب کند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز دوشنبه ۲۲ تیرماه در خصوص زمان اجرای رتبه بندی گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران، دستورالعمل نهایی قانون رتبه بندی معلمان تدوین می شود. این آیین نامه عملکرد شامل جزئیاتی است که کمیته های حسابرسی باید روی آن کار کنند. تلاش ما بر این است که انشالله با همکاری برنامه و بودجه و ستادی سازمان های اداری ظرف یک هفته آینده دستورالعمل اجرایی قانون نهایی ارزشیابی و رتبه بندی معلمان در داخل وزارتخانه اجرایی شود.

در زیر به بررسی مفاد مهم آیین نامه اجرایی ابلاغی می پردازیم:

بر اساس ماده 1 آیین نامه اجرای قانون فوق الذکر، ارزشیابی معلمان بر اساس قانون نظام ارزشیابی معلمان و این آیین نامه به منظور افزایش کیفیت فرآیند آموزشی، موجب افزایش منزلت می شود. و جایگاه اجتماعی معلمان، ایجاد نظام پرداخت، مبتنی بر تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی منابع انسانی، توسعه مستمر و سیستماتیک شایستگی های عمومی، تخصصی، حرفه ای و آموزشی و کیفیت کار معلمان، تقویت انگیزه و رضایت شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام می شود.

چه کسانی شامل رتبه بندی معلمان می شوند؟
سومین ماه این آیین نامه به موضوعات رتبه بندی می پردازد که بر اساس آن مشمولان این آیین نامه مشمولان طرح طبقه بندی پست های معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی هستند که در حال حاضر به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند. فقط در واحدهای آموزش و پرورش

موضوعات لایحه استفاده از کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان معلم منصوب می شوند مشمول طرح طبقه بندی پست های معلمی کشور و با در نظر گرفتن تجربیات آنان – مصوب شورای انقلاب اسلامی می باشد. جمهوری ایران در سال 1358 و اصلاحات بعدی آن.

کارکنان اداری شاغل در پست های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوطه به یکی از سرفصل های طرح طبقه بندی معلمان گمارده می شوند از لحظه تغییر سمت و شروع به کار معلمی در نظام رتبه بندی قرار می گیرند. . در صورت بازگشت به کار در پست های اداری، با توجه به شرایط مربوطه، دارای نمرات فوق العاده نخواهند بود.

همچنین نیروهای فاقد کد شناسایی کارگری مورد تایید سازمان اداری و کار کشور، کارکنان منصوب یا منتقل شده به سایر دستگاه های اجرایی (با یا بدون حفظ پست سازمانی)، کارکنان مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونینی که دریافت مزد از آموزش و پرورش)، نیروهای مازاد یا در اختیار آموزشگاه، مشمولان حقوق بگیران بیش از یک صندوق، مشمولان مرخصی بدون حقوق، انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد منصوب به تحصیل نمی‌شوند. در این آیین نامه

امتیاز لازم برای کسب پنج رتبه
در ماده 4 آیین نامه امتیازات لازم برای کسب رتبه های پنج گانه بیان شده و مشمولان مرحله استقرار با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر ارزیابی و درجه بندی می شوند و بر اساس امتیاز کسب شده در یکی از آنها قرار می گیرند. پنج رتبه

در تبصره 1 این ماده تصریح شده است که بسته های سنجش با معیارهای کیفی مختلف که با توجه به هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار است برای هر یک از رتبه ها به تفکیک و بر اساس سهم حداکثر امتیاز بر اساس توزیع از زبانه شماره 1 مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش وزارت با همکاری دستگاه های ارزشیابی مندرج در جدول شماره 2 انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید