همه چیز درباره نرخ سود بانکی جدید و الزامات سپرده

پیش از این آخرین تصمیم هیات پول و اعتبار تیرماه 1398 بود که در آن نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت 10 تا 18 درصد تعیین شد. اما این نرخ در مصوبه هیأت پول و اعتبار که شب گذشته اعلام شد از پنج درصد به 22.5 درصد اعلام شد.

سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی به سپرده هایی گفته می شود که ماهانه بوده و دوره سپرده و برداشت ندارند. نرخ سود این سپرده ها تا دیشب 10 درصد بود و فقط این نوع سپرده ها با کاهش سود مواجه شد و به نصف یعنی پنج درصد رسید.

نرخ سود سه ماهه سپرده‌های کوتاه‌مدت که در مصوبه دو سال اخیر هیات پول و اعتبار ۱۲ درصد تعیین شده بود، بدون تغییر باقی ماند و در آخرین جلسه هیات پول و اعتبار نیز همین نرخ به تصویب رسید. این در حالی است که نرخ سود سپرده های کوتاه مدت شش ماهه سه درصد افزایش یافت و از 14 درصد به 17 درصد رسید.

افزایش 4.5 درصدی سود سپرده های بلندمدت یک ساله از دیگر موارد مصوب هیات پول و اعتبار است. یعنی از امروز سود 20.5 درصدی از سپرده های بلندمدت یک ساله مردم گرفته می شود که البته نباید برداشت شود.

سپرده‌های بلندمدت دو ساله تا دیشب 18 درصد بود که از امروز به 21.5 درصد رسیده است و سپرده‌های بلندمدت سه ساله نیز براساس مصوبه جدید از 22.5 درصد بهره می‌گیرند که نشان‌دهنده سیاست فشار بر نقدینگی است. هدف سپرده های بلندمدت است.

افزایش 5 درصدی سود وام بانکی

البته نرخ سود تسهیلات بانکی که 18 درصد بود به 23 درصد افزایش یافته است، یعنی اگر از بانک وام بگیرید باید پنج درصد بیشتر از قبل به بانک سود بدهید.

البته مصوبه دیشب تفاوت های زیادی با مصوبات قبلی دارد، یعنی دستورالعمل های دقیقی برای سپرده ها و تسهیلات وجود دارد.

در یکی از این بخشنامه ها آمده است که در صورت برداشت از حساب سپرده ثابت قبل از سررسید، یک درصد سود کسر می شود. یعنی به عنوان مثال اگر فردی قبل از سررسید از سپرده مدت دار یک ساله خود برداشت کند، نرخ سود از 20.5 درصد به 19.05 درصد افزایش می یابد.

اما نرخ سود سپرده های مدت دار بسته به مدت سپرده گذاری و نرخ سود مصوب برای آن متفاوت خواهد بود، به این معنی که تمامی سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت در صورت باقی ماندن کمتر از سه ماه، تنها مشمول آن می شوند. بهره چهار درصد یعنی یک درصد. این کمتر از سود عادی سپرده کوتاه مدت خواهد بود.

به سپرده های کوتاه مدت شش ماهه و انواع سپرده های بلندمدت سه تا شش ماهه سود 11 درصد تعلق می گیرد. سپرده های بلندمدت یک ساله، دو ساله و سه ساله در صورتی که بین شش ماه تا یک سال باشد، سود 16 درصدی را به همراه خواهد داشت.

نرخ سود سپرده های دو ساله و سه ساله با سررسید بین یک تا دو سال 19.5 درصد و در نهایت نرخ سود سپرده بلندمدت سه ساله با سررسید بیش از دو سال خواهد بود. سال و کمتر از سه سال، 20 می شود. این 5 درصد است.

سایر بندهای مصوبه اخیر هیات پول و اعتبار مربوط به تخلفاتی است که برخی بانک ها در سال های اخیر در خصوص همین نرخ سود و عدم رعایت و دور زدن مصوبات قبلی داشته اند. لذا در این مصوبه تاکید شده است که بانک ها به هیچ وجه این نرخ سود را نقض نکنند و در تبلیغات خود به غیر از مصوبه مذکور اشاره نکنند.

به عنوان مثال، واریز هرگونه وجه در حساب های مختلف سپرده تحت عنوان سود مازاد ممنوع است، زیرا گاهی اوقات بانک ها برای اینکه توسط بانک مرکزی و بازرسان آن شناسایی و شارژ نشوند، این کار را انجام می دهند و از طرفی می توانند سپرده های بیشتری را جذب کنند.

شرط سپرده جدید

البته اگر در حال حاضر سپرده ای در بانک دارید که قبل از این مصوبه لینک شده است، تا سررسید مشمول نرخ سود جدید نخواهد بود و در این مصوبه آمده است که اگر افراد بخواهند با جدید سپرده گذاری کنند. با نرخ سود، ابتدا باید حساب سپرده قبلی خود را باز کنند. با قبول نرخ سود شکست، بسته شده و دوباره سپرده گذاری می کنند.

رسیدگی، رد تایید صلاحیت و عزل مدیران بانکی از جمله تذکرات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در مصوبه اخیر در مورد بانک‌هایی که نرخ سود مصوب را رعایت نمی‌کنند.

اما در مورد تسهیلات بانکی به یک نکته در این مصوبه اشاره شد و آن اینکه اخذ هرگونه وثیقه نقدی قبل یا بعد از اعطای تسهیلات یا مسدود کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به هر نحو توسط بانک ها ممنوع است.

البته این ممنوعیت در سال های اخیر نیز وجود داشته است اما برخی بانک ها همواره از این روش وام دهی به مردم استفاده کرده اند و باید دید برای جلوگیری از این تخلف چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید