همکاری ایران و روسیه در سوریه امنیت منطقه را تقویت می کند / ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و این سلاح ها جایی در استراتژی دفاعی ما ندارند

ساعت: 14:33
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802109

روابط و منافع ایران و روسیه بدون دخالت کشورهای ثالث تنظیم خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه در دومای روسیه گفت: اتحاد شیطانی آمریکا با تروریست ها برای جهان به ویژه برای مردم غرب آسیا از سوریه تا افغانستان روشن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (۳۰ دی) در دومای روسیه گفت: بسیار خوشحالم که فرصت حضور در دومای دولتی و دیدار با شما را دارم، نمایندگان مردم فراهم شده است. با فرهنگ و تمدن باستانی روسیه. در این راستا از جناب آقای والودین، رئیس محترم دومای دولتی روسیه، نایب رئیس دوما، رئیس کمیته روابط خارجی و سایر اعضای دومای دولتی برای سازماندهی این برنامه و فرصتی برای سخنرانی فراهم می کند.

وی ادامه داد: همانطور که در دیدار صمیمانه و گفتگوهای سازنده با آقای والودین، زمانی که هیئت سیاسی روسیه در مراسم تحلیف من شرکت کرد، اشاره کردم. جمهوری اسلامی ایران اراده و آمادگی لازم را برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه دارد.

تقویت روابط ایران و روسیه موجب رونق اقتصادی دو کشور و تقویت امنیت منطقه ای و بین المللی می شود.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه امروز افق های بسیار روشنی برای همکاری دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی وجود دارد. تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه ایران و روسیه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه ای و بین المللی می شود.

وی افزود: ظرفیت‌های فراوان و تکمیلی اقتصادی و تجاری دو کشور به همراه قدرت و نفوذ هر یک از دو کشور در حوزه‌های جغرافیایی خود می‌تواند انسجام منطقه‌ای را افزایش دهد.

رئیسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال «همکاری حداکثری» با همه کشورهای جهان به ویژه با کشورهای همسایه و متحدانش است. هدف و اساس این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت ها و تشکیل روزافزون «جامعه متمدن جهانی» است. این مسیر با همکاری دولت های مستقل با فرهنگ های متعالی و اصول «عدالت، اخلاق و معنویت» محقق می شود.

رئیس جمهور ادامه داد: بی شک ریشه آنچه امروز جامعه بشری از آن رنج می برد، جدایی سیاست از اخلاق و معنویت است. خشونت، تروریسم، فروپاشی خانواده و قاچاق مواد مخدر ناشی از تفکر معنوی نیست. هر ساختاری که بر اساس این تفکیک ایجاد شود، رنج بشریت را تشدید می کند و به جای ترویج عدالت، ظلم را ساختار می دهد و اسباب سلطه را ایجاد می کند.

رئیسی گفت: نمایندگان محترم تجربه یک نظام بین المللی مبتنی بر سلطه نشان می دهند که نتیجه آن چیزی جز جنگ، خشونت، ناامنی و تفرقه بین ملت ها نیست. شکست سیاست اشغال نظامی و اشغالگری و اجبار آمریکا به فرار از عراق و افغانستان ناشی از یک مفهوم است. مقاومت ملت ها ایده مقاومت در خدمت استقلال احزاب است. در دوران مدرن، مفهوم مقاومت نقش اصلی را در معادلات بازداری دارد.

همکاری ایران و روسیه در سوریه امنیت منطقه را تقویت کرده است

وی افزود: الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه تداوم مقاومت مردم و دولت سوریه، تضمین کننده استقلال کشورها و تقویت امنیت مناطق است. در این راستا ما همکاری فدراسیون روسیه با رهبری هوشمندانه آقای پوتین را داریم که قابل تقدیر است و می تواند الگوی موثری برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف تلقی شود.

وی گفت: «جنگ با تروریسم بخشی از جنگ با هژمونی است، زیرا تروریسم یکی از محصولات جانبی هژمونی است. استراتژی هژمونیک اکنون شکست خورده است و ایالات متحده در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد و قدرت دولت های مستقل در بالاترین حد خود در حال افزایش است.

رئیسی تاکید کرد: موضوع مهم در این دوره که نیازمند هوشیاری است این است که میل به هژمونی از بین نرفته و اشکال جدیدی از هژمونی در دستور کار است. مهمترین هدف این دستور کار تضعیف دولت های مستقل از درون است. که از طریق تحریم‌های اقتصادی، بی‌ثباتی، تحریک به ناامنی و گزارش‌های نادرست از رویدادها دنبال می‌شود. به گونه ای که تلاش می کنند جای ظالمان و مظلوم را در افکار عمومی عوض کنند.

اتحاد شیطانی آمریکا با تروریست ها برای جهان روشن است

وی گفت: اتحاد شیطانی آمریکا با تروریست ها برای جهان به ویژه برای مردم غرب آسیا از سوریه تا افغانستان روشن است. اکنون طرح های پیچیده ای برای اعزام تروریست ها به ماموریت های جدید از قفقاز به آسیای مرکزی در دست اجراست. تجربه نشان داده است که اندیشه ناب اسلامی می تواند از شکل گیری افراط گرایی و تروریسم تکفیر جلوگیری کند.

وی گفت: از سوی دیگر، ناتو به دنبال نفوذ در مناطق مختلف جغرافیایی با پوشش های جدید است که منافع مشترک کشورهای مستقل را تهدید می کند. «ترویج دولت‌های غربی و مقابله با دموکراسی‌ها.» مستقل و مبتنی بر هویت و سنت‌های ملی، بخشی از پروژه‌های فرهنگی ناتو است که ریاکاری را در این الگوی رفتاری رو به زوال نشان می‌دهد.

رئیسی افزود: تحریم ملت ها یکی از رایج ترین اشکال سلطه مدرن است و مقابله با آن مستلزم همکاری کشورهای مستقل و واکنش جمعی است در غیر این صورت تحریم ها به بهانه های مختلف گریبانگیر همه کشورها حتی متحدان آمریکا خواهد شد.

وی افزود: آمریکا می گوید تحریم ها به دلیل فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران است. همه می دانند که این فعالیت ها قانونی و تحت نظارت دائمی آژانس بین المللی انرژی اتمی است. اما واقعیت این است که در مقاطع مختلف تاریخی پیشرفت ایران که ملت ما پرچم ملی گرایی، استقلال یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه بوده است.

ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و این سلاح ها جایی در استراتژی دفاعی ما ندارند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که به دنبال سلاح هسته ای نباشیم و این سلاح ها جایی در استراتژی دفاعی ما ندارد، خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال این است که با حقوق ملت ما مخالفت کنیم فلسفه ما هم روشن است: «ما از حقوق ملت خود محروم نیستیم». کسانی که شعار «آمریکا بازگشته» را سر می دهند هنوز به توافق هسته ای خود برنگشته اند. ما به چیزی کمتر از حق خود راضی نیستیم. جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق جدی است در صورتی که سایر کشورها برای رفع موثر و کارآمد تحریم ها جدی باشند.

رئیسی تاکید کرد: سیاست تعامل حداکثری جمهوری اسلامی ایران با دولت های مستقل اصیل است و بدون توجه به توسعه فضای بین المللی ادامه خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران در دو میدان نبرد با تروریسم و ​​کمپین فشار حداکثری اقتصادی پیروز شده است. در عین حال ایران دارای ظرفیت های اقتصادی بسیار خوبی به ویژه در زمینه های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری است که زمینه را برای همکاری های مثمر برای هرگونه تعامل دوجانبه یا چندجانبه با کشورهای مختلف فراهم می کند.

وی ادامه داد: در این راستا توافقات کلیدی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه منعقد شده است که باعث جهش قابل توجهی در روابط اقتصادی دوجانبه به نفع دو ملت و همکاری موثر منطقه ای برای صلح خواهد شد. و ثبات ملت ها در مناطق مختلف.»

رئیس جمهور تاکید کرد: موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران به ویژه کریدور شمال به جنوب می تواند تجارت از هند به روسیه و اروپا را ارزان تر و رونق بخشد. تثبیت و بهره مندی روابط دو کشور مستلزم گسترش همکاری ها در عرصه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای است و ما آمادگی داریم با ثبات ترین و بلندمدت ترین روابط را توسعه دهیم.

روابط و منافع ایران و روسیه بدون دخالت کشورهای ثالث تنظیم خواهد شد

رئیسی افزود: برای این منظور معتقدیم روابط دو کشور باید به گونه ای طراحی شود که ضمن اطمینان از منافع متقابل، از دخالت شخص ثالث نیز مصون بماند.

وی گفت: خوشبختانه روابط خوبی بین مجالس دو کشور وجود دارد. روابط دوستانه دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی کمک زیادی می کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما نقش مجالس را برای توسعه روابط دو کشور بسیار مهم می دانیم و از آن چه دوجانبه و چه چند جانبه استقبال می کنیم.

رئیسی با اشاره به ابتکار روسیه برای برگزاری اجلاس مبارزه با تروریسم گفت: جمهوری اسلامی ایران ابتکار روسیه برای برگزاری اجلاس روسای مجالس ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان و چین در راستای مبارزه با تروریسم است. تروریسم را مهم می داند و از این ابتکار حمایت می کند.

وی افزود: امیدواریم با بهره گیری حداکثری از ظرفیت ها و تداوم همکاری های دو کشور، شاهد ارتقای روابط و منافع مردم دو کشور از مزایای این روابط و برقراری صلح و ثبات در منطقه باشیم. مسائل منطقه ای و بین المللی.”

سطح همکاری ایران و روسیه باید به سطح بالاتری برسد

رئیس جمهور گفت: در دیدار من با آقای پوتین که حدود 3 ساعت به طول انجامید، بر مواضع مشترک دو کشور در زمینه مسائل دوجانبه، چندجانبه، منطقه ای و بین المللی تاکید شد و من بیش از پیش متوجه شدم که در بسیاری از موارد مواضع دو کشور. مواضع مشترک دارند.

رئیسی ادامه داد: تصور جدی من این است که با اراده ای که امروز در مسئولان دو کشور وجود دارد و با ظرفیتی که در ایران و روسیه وجود دارد، زمینه برای توسعه همکاری های فراوان بین دو کشور فراهم می شود. “

وی افزود: مصمم به توسعه روابط در عرصه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و همه زمینه ها بین ایران و روسیه هستیم، زیرا این حجم از روابطی که تاکنون وجود داشته است اصلا کافی نیست و در دیدار دیروز با آقای پوتین تاکید کرد که این سطح از همکاری غیرقابل قبول است.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: قطعاً می توانیم برای توسعه روابط دو کشور گام های بلندی برداریم و مصمم به توسعه روابط دو کشور هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید