هنگامی که منابع طبیعی البرز 3000 پروژه زالزالک را در پروژه گازرسانی / بیابان زایی 12000 هکتاری نجات داد تا یک اکوسیستم پایدار در نظرآباد و استهارد ایجاد شود.

زمان: 09:32
تاریخ انتشار: 1400/07/26
کد خبر: 1776992

کاهش خطرات زیست محیطی در مراکز گرد و غبار نتیجه بیابان زایی خواهد بود ، زیرا مناطق بیابانی دارای آب و هوای شکننده هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکاجرای پروژه های بیابان زایی در مراکز گرد و غبار یکی از اقداماتی است که در سال های اخیر توسط منابع طبیعی انجام شده است.

این فعالیتها شامل کاشت سازگار با آب و هوا در منطقه استهارد و نظرآباد و 12000 هکتار عملیات بیابان زایی در 4 سال گذشته است.

مدیرعامل منابع طبیعی البرز در مصاحبه با تیتریک می گوید؛ این اقدامات نقش بسزایی در کاهش وسعت مناطق بیابانی داشته است.

حامد فرضی ادامه داد: آثار بیابان زایی استهارد و نظرآباد در ایجاد اکوسیستم پایدار و افزایش سطح پوشش گیاهی در مزارع زالزالک مثر است.

البته کاهش خطرات زیست محیطی در مراکز گرد و غبار نیز نتیجه بیابان زایی خواهد بود ، زیرا مناطق بیابانی دارای آب و هوای شکننده هستند.

1ed04893 e704 484e b718 4666d575c4a6 خبر خاکستری

نادیده گرفتن آنها منجر به توسعه و سرعت بخش بیابان می شود ، موضوعی که البرز ، رئیس اداره بیابان در اداره کل منابع طبیعی به آن اشاره کرد.

مجید رحمانی در مصاحبه با تیتریک می گوید؛ دو مرحله آموزش در استهارد و نظرآباد وجود داشت که مرحله اول آن به دهه 1970 برمی گردد.

وی ادامه داد: مرحله دوم مطالعات جامع آبخیزداری از سال 92 آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال 95 آغاز شد که مبارزه با بیابان زایی و کاشت گونه های فرخنده کلیدی بود.

رحمانی گفت: اتریپلکس ، طاق ، قره داغ و درمنه از جمله گونه هایی بود که در منطقه کاشته شد و این عملیات اجرایی ظرف 3 سال به پایان رسید.

البرز ، معاون اداره کل منابع طبیعی نیز اقدامات بیابان زایی را الگویی برای کشور می داند و می گوید این خط لوله در گذشته از مزارع زالزالک عبور کرده است.

مهدی فاطی ادامه داد؛ اگر عملیات انجام می شد 3000 درخت زالزالک از بین می رفت اما با مشورت شرکت گاز البرز خط برق جدید جایگزین شد.

وی گفت: به دلیل اشرافی که در منطقه داشتیم ، با وجود اصرار مشاور ، خط جدیدی برای به حداقل رساندن آسیب به منابع طبیعی معرفی شد.

در خاتمه ، باید گفت ؛ منابع طبیعی هرگز مانع اجرای پروژه های عمرانی نمی شوند ، اما باید کمترین خسارت را وارد کنند تا به محیط زیست و گونه های گیاهی آسیبی وارد نشود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید