هوای آلوده خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد

هوای آلوده خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد

نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان آکادمی نورولوژی آمریکا نشان می دهد که زندگی در مناطقی با سطوح بالاتر آلودگی هوا با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است.

در این مطالعه، محققان ذرات ریز PM2.5 را بررسی کردند. PM2.5 به دسته خاصی از ذرات با قطر 2.5 میکرون (میکرو متر) یا کمتر اشاره دارد. این ذرات ریز از گازهای خروجی وسایل نقلیه موتوری متصاعد می شوند و در اثر سوختن سوخت نیروگاه ها و سایر صنایع، آتش سوزی جنگل ها و چمن ها ایجاد می شوند.

آنها توضیح دادند: “ما یک ارتباط کلی بین بیماری پارکینسون و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا پیدا کردیم. بر اساس یافته های ما، افرادی که در معرض بالاترین سطوح آلودگی هوا قرار دارند، نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری پارکینسون هستند.”

برای این مطالعه، محققان داده های 83000 بیمار پارکینسون را تجزیه و تحلیل کردند. سپس محققان شرکت کنندگان را بر اساس میانگین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به گروه های مختلف تقسیم کردند.

پس از تعدیل سایر عواملی که ممکن است بر خطر پارکینسون تأثیر بگذارند، مانند سن، سیگار کشیدن و استفاده از مراقبت‌های پزشکی، محققان ارتباطی بین بیماری پارکینسون و متوسط ​​قرار گرفتن در معرض ذرات PM2.5 پیدا کردند. نتایج نشان داد: افرادی که در معرض غلظت بیشتری از هوای آلوده (19 میکروگرم بر متر مکعب) قرار داشتند، 25 درصد بیشتر از سایر گروه ها در معرض خطر ابتلا به پارکینسون قرار داشتند.

محققان بیان می‌کنند: امیدواریم یافته‌های ما آگاهی بیشتری نسبت به خطرات و اثرات منفی آلودگی هوا بر سلامتی ایجاد کند و رهبران و کارکنان را تشویق کند تا در جهت کاهش سطح آلودگی هوا و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها گام بردارند.

نتایج این مطالعه در هفتاد و پنجمین نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید