هوای اراک و شازند ناسالم است/ میانگین غلظت ذرات معلق در اراک 6 برابر میانگین سازمان جهانی بهداشت!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; بر اساس اطلاعات به دست آمده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، شاخص فعلی کیفیت هوای اراک در ساعت 8 صبح روز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه به عدد 118 رسید که نشان دهنده کیفیت هوای ناسالم برای گروه های آسیب پذیر است.

بر اساس اعلام مرکز پایش محیط زیست سازمان محیط زیست، آلاینده اصلی ذرات گرد و غبار با قطر کمتر از 2.5 و 10 میکرون است که ناشی از منابعی مانند سوخت های فسیلی، صنعت و در روزهای اخیر گرد و غبار است.

همچنین شاخص کیفیت هوای شازند دیگر شهر صنعتی استان مرکزی با شاخص 153 در حال حاضر در وضعیت ناسالم قرار دارد اما در حال حاضر اطلاعات ایستگاه سنجش کیفیت هوای ساوه وضعیت این شهرستان را در یک شرط قابل قبول

در عین حال بررسی های هواشناسی نشان می دهد که شرایط برای برافراشتن گرد و غبار در عراق و انتقال آن به کشور مهیا است که در صورت وقوع تا صبح سه شنبه، استان مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد. سرعت فعلی باد در برخی مناطق 80 کیلومتری بیش از ساعت است و می تواند باعث خیزش گرد و غبار محلی در مناطق مستعد استان شود.


60a9618a a631 4c97 bc0d f8a3f642e5d8 خبر خاکستری


از ابتدای امسال تاکنون 28 مورد ناسالم برای اراک به ثبت رسیده است این در حالی است که اراکی فروردین امسال را بدون روز صاف پشت سر گذاشت و اراکی با 18 روز ناسالم پس از اهواز و اصفهان، با بیشترین ناسالم ترین روزهای کشور در سال 1401 در رتبه سوم قرار گرفت.

در سال 1400 اما تعداد روزهای ناسالم در اراک به رقم بی سابقه 165 روز رسید که به این معناست که جمعیت اراک در سال گذشته بیش از سه برابر شده است (52 روز ناسالم به 99 روز). هوا مملو از آلاینده های شیمیایی خطرناک به ویژه گوگرد نفت کوره است. نیروگاه شازند تنفس پذیر است، شاخص کیفیت هوای اراک در سال گذشته حتی به ندرت قابل قبول بود و در اغلب موارد در طول روز ناسالم بود، در حالی که اراکی ها در سال گذشته تنها 8 روز هوای تازه داشتند. زنده ماندند.

چندی پیش معاون فنی مرکز بهداشت و محیط زیست وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه 4400 نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست می دهند، گفت: میانگین غلظت ذرات گرد و غبار در شهرهای تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز و … اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، خرم آباد، اراککرج و کرمانشاه 6 برابر میانگین سازمان بهداشت جهانی.

در سال 2019، سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که آلودگی هوای داخل و خارج از خانه در مناطق شهری و روستایی منجر به بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در سال می شود که به طور متوسط ​​حدود 54 درصد از مرگ های زودرس ناشی از آلودگی هوا است. هوای بیرون. به دلیل ایست قلبی و سکته. 7 درصد مرگ و میرها به دلیل سرطان ریه و 19 درصد به دلیل بیماری مزمن انسدادی ریه است.

به گفته معاون فنی مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت، نتایج نشان می دهد میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه منتسب به ذرات معلق در کشور 19.11 درصد است.

محسن فرهادی افزود: بسیاری از افرادی که بر اثر عوارض مزمن آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، از بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و ریوی رنج می برند. آلاینده ها ممکن است باعث مرگ فوری نشوند، اما عمر مفید آنها کاهش می یابد.

اکیدا توصیه می شود در صورت آلودگی هوا تا حد امکان گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و ریوی از خانه خارج نشوند و سایر افراد از انجام فعالیت های سنگین در فضای باز خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید