هورداد; ماه استقلال در داربی مبارک

دربی 101 در شرایطی برگزار می شود که پرسپولیس برای کسب دومین عنوان قهرمانی خود در لیگ این فصل می جنگد و استقلال هم برای جبران سقوط به رده سوم لیگ برتر دست و پنجه نرم می کند. دیدار این دو تیم 19 خرداد در ورزشگاه آزادی برگزار می شود.

با نگاهی به تاریخچه تقابل پرافتخارترین تیم های فوتبال ایران، متوجه می شویم که سومین ماه سال برای استقلال مساعدتر بوده است. در ماه ژوئن آبی ها چهار بار طعم پیروزی را چشیدند و دو شکست را متحمل شدند. یک مسابقه Magpies در این ماه با تساوی به پایان رسید.

اولین دیدار استقلال و پرسپولیس در خرداد به دربی هشتم در سال 1350 برمی گردد که دو تیم در رقابت های باشگاهی تهران به مصاف هم رفتند. غلامحسین مظلومی در دقیقه 31 برای استقلال گلزنی کرد و صفر ایرانپاک در دقیقه 90 گل تساوی را به ثمر رساند.

در خرداد 1352 آبی ها با هدایت رایکوف با گل دقیقه سوم رضا عادلخانی پرسپولیس را شکست دادند. این اولین دربی تهران در ورزشگاه آزادی بود که قهرمانی جام اتحاد را برای استقلال به ارمغان آورد. یک سال بعد در دربی شماره 15 استقلال با نتیجه یک بر صفر از سد پرسپولیس گذشت و حسن روشن تک گل این دیدار را به ثمر رساند و قهرمان دور دوم مسابقات جام تخت جمشید شد.

بیست و هفتمین دربی تهران در 25 خرداد 1365 در مرحله نیمه نهایی جام باشگاه های تهران برگزار شد. پرسپولیس در دیدار مقابل آبی پوشان با نتیجه 3 بر صفر به برتری رسید. شاهرخ بیانی در دقایق 12 و 52 و ناصر محمد هانی در دقیقه 62 گل سوم شاگردان علی پروین را به ثمر رساندند. پارسی ها در پایان این دوره از مسابقات قهرمانی پایتخت را به دست آوردند.

در 4 خرداد 1369، استقلال در فینال پنجمین دوره جام قدس به مصاف پرسپولیس رفت و با نتیجه 2–1 پیروز شد. نادر میراحمدیان در دقیقه 12 پرسپولیس را پیش انداخت اما عباس سرخاب و صمد مرفاوی در دقایق 46 و 72 گلزنی کردند تا آبی پوشان پیروز شوند.

دربی بعدی کرد ماهی در سال ۱۳۷۱ برگزار شد و باز هم صمد مرفاوی اولین بازیکن این بازی بود. او در دقیقه 48 موفق به گلزنی شد و استقلال با این گل پیروز شد.

آخرین دربی خرداد 20 سال پیش و در پایان دومین دوره لیگ برتر برگزار شد. یحیی گل محمدی، سرمربی فعلی پرسپولیس در دقیقه 11 دروازه استقلال را باز کرد. بهنام ابوالقاسم پور در دقیقه 60 گل دوم پرسپولیس را به ثمر رساند و تک گل علیرضا اکبرپور در دقیقه 53 دردی از آبی ها دوا نکرد. فصل کابوس آور استقلال در آن سال در رده دهم به پایان رسید و پرسپولیس چهارم شد.

دیدگاهتان را بنویسید