هویت و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با شناسه فرهنگی / 300 کارگاه در زاهدان فعال است


ساعت: 14:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916385

بی شک سوزن دوزی سیستان و بلوچستان را باید یکی از اصیل ترین صنایع دستی کشور دانست که هویت و نقشه فرهنگی این استان است و به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 300 کارگاه در زاهدان فعال است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، سوزن دوزی یکی از صنایع دستی سیستان و بلوچستان است که بیشتر در میان مردم بلوچ رونق دارد. سوزن دوزی را در اصطلاح محلی «سوزن دوزی» نیز می گویند.

سوزن دوزی به عنوان یکی از صنایع دستی زنان سیستانی و بلوچستان با ظرافت و هنرمندی دستان زنان هنرمند و پشتکار مستمر آنان و پیشینه و پیشینه این هنر و گسترش آن در تمامی مناطق این کشور ایجاد شد. استان به قدری بزرگ است که هویتی به شمار می رود، وجود و گواهی فرهنگی تولد این مرز و بوم ذکر شده است.

سوزن دوزی یکی از شیوه های کهن تزیین جامعه و بسیاری از منسوجات با سابقه ای به درازای تاریخ سرفراز بلوچستان است که مهد این هنر اصیل یکی از تمایزات بزرگ صنایع دستی و هنرهای ایران است. بلوچ دوزی نیز نامیده می شود.

این هنر سنتی مجلل دارای مهر اصالت سازمان یونسکو است و در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

نقوش به کار رفته در اقلام سوزن دوزی برگرفته از واقعیت های زندگی و تجلی آرزوهای زنان هنرمند است.

خاستگاه این نقوش ذهن و تخیل هنرمند، باورهای قومی، گل و گیاه، ابزار کار و وسایل زندگی، عناصر طبیعت و جانوران منطقه است.

در زاهدان نیز مانند دیگر شهرها و روستاهای دورافتاده این منطقه، سوزن‌زنان و دخترانی را می‌بینید که بدون ترسیم نقشه‌ای برای آن‌ها، از ذهن خلاق خود استفاده می‌کنند و با انتخاب نخ و پارچه، نقش‌هایی جسورانه و بدیع خلق می‌کنند.

300 کارگاه سوزن دوزی در زاهدان فعال است

سید محمدرضا واعظی مقدم رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: 300 کارگاه سوزن دوزی در شهرستان زاهدان فعال است و بیش از 3000 هنرمند سوزن دوزی این محصول را توزیع می کنند. تولید و ارائه اشیای ارزشمند، شناسایی، ساماندهی و توانمندسازی هنرمندان در دستور کار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زاهدان قرار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه سوزن دوزی یک هنر صنعتی خلاق و پویا است، در سال های اخیر علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و ارائه گواهینامه های مهارتی برای ایجاد شرایط ایجاد اشتغال پایدار، تلاش های چشمگیری در جهت توانمندسازی و ارتقای مهارت ها انجام شده است. از فعالان و تلاشگران این حوزه انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زاهدان گفت: ارائه آموزش های تکمیلی تجاری سازی، بازاریابی، بسته بندی و تبلیغات، اصول طراحی محصول، کارآفرینی، راه اندازی کسب و کار و اطمینان از حضور صنعتگران در نمایشگاه های داخلی. و در خارج از کشور و عرضه محصولات در فضای مجازی یکی از این اقدامات در سوزن دوزی است.

واعظی مقدم گفت: مردادماه امسال با هدف تقویت زنجیره ارزش صنایع دستی دوره های حرفه آموزی در این زمینه با مشارکت و حمایت سازمان توسعه ملل متحد (یونیدو) در زاهدان برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری اولین همایش گلدوزی سنتی در شهرستان زاهدان در سال 95 و راه اندازی خانه صنایع دستی خلاق در محل دادگستری قدیم زاهدان از دیگر اقدامات حمایتی از توسعه طرح ها و ایده های نو و خلاقانه در حوزه های مختلف است. سوزن دوزی است

معرفی 2 سوزن زن جوان خلاق در اولین جشنواره شهروند جوان زاخدانی

این مسئول ادامه داد: جایگزینی سبک های قدیمی با سبک های مدرن برای کاربردی شدن هر چه بیشتر محصولات، نوآوری در بسته بندی و تحول در نگرش سنتی نسبت به ترویج محصولات صنایع دستی در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و آموزش هایی در این زمینه انجام شده است. داده شده است به خصوص در زمینه رنگ و طرح به صنعتگران ارائه می شود.

واعظی مقدم بیان کرد: امسال 2 بانوی جوان دوز و خلاق در اولین جشنواره شهروند جوان زاهدانی از سوی اداره میراث، گردشگری و صنایع دستی زاهدان معرفی شدند. ظهور نسل جدید هنرمندان در این عرصه است.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از صنایع دستی به ویژه سوزن دوزی توسط سازمان ها و ادارات دولتی سیستان و بلوچستان به عنوان هدایای سازمانی و تبلیغاتی می تواند در حمایت از تولید داخلی و انتقال بخشی از هویت مردم این دیار بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید