هیأت مناقصه با مخابرات برخورد نکرد!

هیأت مناقصه با مخابرات برخورد نکرد!

گروه اقتصادی: طی روزهای اخیر پیامکی کوتاه برای برخی از مشترکان تلفن ثابت که شماره همراه ثبت شده دارند ارسال شده است که حاکی از افزایش قیمت اشتراک تلفن در آذرماه امسال است.
پیامک مورد نظر با متن «مشتری گرامی طبق مصوبه جدید مورخ 01.06.1401 مبلغ ثابت 20 هزار تومان به عنوان «حداقل قیمت ماهانه تلفن ثابت» در قبض تلفن ثابت ماهانه شما منظور می شود. با این مبلغ می توانید 4444 دقیقه مکالمه محلی رایگان داشته باشید.» اگرچه برای برخی از شهروندان و نه برای همه مشترکان ارسال شده بود، اما برای اولین بار در آبان ماه سال جاری سر و صدای این مشکل به رسانه های کشور رسید و به طوری که بخش زیادی از مشترکان تلفن ثابت از تعرفه جدید مطلع شدند.

به گزارش اقتصاد 24، موضوع افزایش قیمت ماهانه تلفن ثابت که پاییز سال گذشته مطرح شده بود، سرانجام تابستان امسال به تصویب رسید و از ابتدای شهریورماه در مرحله اجرا قرار گرفت. با این حال، داستان اجرا از اواسط شهریور شروع شد. اواسط شهریورماه امسال ستاد تنظیم بازار افزایش آبونمان تلفن ثابت را تصویب کرد. مصوبه ای که بر اساس آن مشترکان تلفن ثابت باید هر ماه بدون توجه به اینکه از تلفن خود استفاده می کنند، مبلغ ثابتی را به مخابرات می پرداختند: در تهران 20 هزار تومان، در مراکز استان ها 15 هزار تومان و در شهرستان ها 10 هزار تومان.

در واقع جزئیات این طرح به این صورت است که کاربران تلفن ثابت استان تهران برای حفظ تلفن ثابت خود بر اساس جدول جدید تعرفه های جدید تلفن ثابت باید ماهانه 20 هزار تومان بپردازند. این شارژ تنها هزینه ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفاً به منظور حفظ آن خطوط باید پرداخت کنند.

این افزایش تعرفه در استان تهران برای 4444 دقیقه مکالمه معادل 20 هزار تومان، برای سایر مراکز استان ها حداقل 3333 دقیقه مکالمه 15 هزار تومان و برای 2666 دقیقه مکالمه برای شهرستان ها 10 هزار تومان تعیین شد. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار برای 5 مرداد 1401 در نظر گرفته شده است، بنابراین نرخ های جدید تلفن ثابت از ابتدای شهریور ماه اجرایی می شود. این افزایش قیمت نتیجه جلسه ای بود که در آذرماه 1400 توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برگزار شد.

شورای رقابت با طرح افزایش تعرفه ها مخالف است

با این حال، این روند و قطعنامه در حالی صورت گرفت که شورای رقابت در 519 امین جلسه خود در 17 نوامبر، شرکت مخابراتی را به دلیل عملکرد ضدرقابتی محکوم کرد. اگر مفاد مصوبه 509 شورای رقابت از 10 مهر 1401 در جلسه 519 شورای رقابت مطرح و مطرح شد. بر این اساس شورای رقابت با صدور حکمی شرکت مخابرات ایران را به اقدامات ضدرقابتی محکوم کرد.

در ماده 3 مصوبه چهارصد و شصت و ششمین جلسه شورای رقابت در خصوص «دستورالعمل نحوه تعیین هزینه های ماهانه تلفن ثابت»، شرکت مخابرات ایران موظف شد سیستم خود را به گونه ای اصلاح کند که هزینه های هر یک از خدمات شرکت با استقرار سیستم حسابداری بهای تمام شده ایجاد می شود و به صورت جداگانه و دقیق محاسبه و در صورتهای مالی حسابرسی شده آن شرکت درج می شود.

توجیه این افزایش اشتراک ما این بود که با توجه به کاهش استفاده مردم از تلفن ثابت، درآمد حاصل از مخابرات دیگر کفاف هزینه های نگهداری شبکه را نمی دهد، بنابراین همه مشترکان باید ماهانه مبلغ ثابتی را بین 10 تا 10 پرداخت کنند. 20 هزار تومان و البته تا این مبلغ مصوب. همچنین مبلغ مکالمه برای آنها رایگان خواهد بود. این مصوبه از ابتدا با انتقادات گسترده ای همراه بود و یکی از مصادیق آن انتشار گزارشی تحلیلی در رسانه ها بود که بر اساس آن درآمد ماهانه شرکت مخابرات از این افزایش آبونمان 700 میلیارد تومان در ماه بود، البته شرکت مخابرات آن را دروغ خواند.

اما فراگیر بودن تلفن ثابت در کشور با حدود 29 میلیون اشتراک فعال – بر اساس آمار مدیرکل مخابرات – وزیر ارتباطات را مجبور به پاسخگویی کرد که وزارتخانه تحت مدیریت وی شرایطی را برای افزایش تلفن ثابت تعیین کرده است. اشتراک تلفن؛ از جمله «نوسازی شبکه مخابراتی» و «توسعه فیبر نوری خانگی و تجاری». البته این شرایط برای مردم تکراری و آشنا بود، زیرا در زمان افزایش قیمت اینترنت ثابت، با وعده افزایش کیفیت و توسعه شبکه نوری، تعرفه ها را افزایش دادند و دست مشترکین در پوست مهره.

جدای از این ماجرا، قانونی بودن یا نبودن این اقدام مخابراتی البته مشکوک و بحث برانگیز بود، چرا که از یک طرف مخابرات اصرار داشت طبق مصوبات عمل کند، اما وزیر ارتباطات در اوایل آبان ماه گفته بود که این مصوبه باید انجام شود. از طریق کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اطلاع داده شد که این کار انجام نشده و افزایش اشتراک ما قبل از این اطلاعیه غیرقانونی بوده است.

وقتی تلفن های هیئت مسابقه را قطع کردند

اما اختلاف شورای رقابت و مخابرات ایران به این محکومیت و توجیهات شرکت مخابرات ختم نشد و کمی بعد شورای رقابت با انتشار خبری مدعی شد که پس از اعلام رای محکومیت شرکت مخابرات به حمل شرکت مخابرات با رویه ای ضدرقابتی برای افزایش تعرفه تلفن ثابت توسط شورای رقابت، تلفن های مرکز ملی رقابت را قطع کرد.

در 9 آبان ماه شورای رقابت اعلام کرد که شرکت مخابرات ایران به عنوان یک ایده تحریک آمیز تمام خطوط ارتباطی شورا و مرکز ملی رقابت را به دلیل اصرار شورای رقابت بر رعایت حقوق مردم در برابر افزایش غیرقانونی تعرفه تلفن ثابت قطع کرد. کمی بعد مدیر کل ارتباطات و روابط بین الملل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که این خبر منتشر شده صحت ندارد اما به نظر می رسد اختلاف مخابرات و شورای رقابت وارد مرحله جدیدی شده است.

در حالی که اختلاف طرفین در حال داغ شدن بود و از یک سو خبر اجرای تعرفه و از سوی دیگر اعلام می شد تعرفه به زودی اجرا می شود، ناگهان شهروندان با پیامک هایی مواجه شدند که بر اساس آن مشخص شد به طور عمده و در حالی که این تعرفه از 24 شهریور به تصویب رسیده است، نه تنها از اول شهریور بدون اطلاع قبلی اجرایی شده است، بلکه پس از ورود شورای رقابت به این پرونده و افشای اتفاقات و در هفته اول آذرماه، سه ماه پس از اجرای تعرفه جدید شرکت مخابرات ایران به تازگی اطلاع رسانی به شهروندان را آغاز کرده است. در واقع شرکت مخابرات ایران نه تنها نیازی به اطلاع رسانی به شهروندان ندید، بلکه حتی به صورت مخفیانه اقدام به دریافت این شماره از شهروندان کرد.

افزایش درآمد مخابرات با افزایش تعرفه ها

در عین حال در شرایطی که برآوردها بر اساس تعرفه جدید ماهانه حدود 700 میلیارد تومان از درآمد مخابرات ایران است، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات این رقم را تکذیب کرد و این در حالی است که اگر تعداد خطوط مصوب 37 میلیون است. اگر تعداد خطوط ثابت و تعداد خطوط ثابت کشور را حدود 29 میلیون در نظر بگیریم، به رقمی حدود 600 میلیارد تومان درآمد اضافی برای شرکت مخابرات در هر ماه می رسیم. اگر میانگین ارزش تعرفه جدید را به جای 20 هزار تومان 10 هزار تومان فرض کنیم به رقمی حدود 290 میلیارد تومان در ماه می رسیم.

در واقع با تمام تکذیب هایی که صورت گرفته، باید فرض کرد که درآمد شرکت مخابرات ایران با تصویب جدید تعرفه های جدید تلفن ثابت ماهیانه بین 200 تا 500 میلیارد تومان افزایش می یابد و آن هم تا زمانی که وزیر ارتباطات درباره اضافه شدن خط هزینه توضیح داد سرویس تماس صوتی قبض تلفن ثابت را که مورد اعتراض مشترکان قرار می گیرد، توضیح داد: اگر خط تلفن در شهرهای کوچک 10 هزار تومان کار کند، 10 هزار تومان بیشتر اضافه نمی شود. به صورت حساب خدمات تماس صوتی.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با فارس، با بیان اینکه این رقم مصوب شده قیمت ثابتی نیست و یک ویژگی حداقلی است. یعنی اگر فردی در شهرهای کوچک ۱۰ هزار تومان قبض تلفن ثابت بگیرد همان ۱۰ هزار تومان را می پردازد (۱۰ هزار تومان تماس صوتی دیگر به صورت حسابش اضافه نمی شود). اما اگر تلفن ثابت او 10 هزار تومان کار نمی کند، باید حداقل 10 هزار تومان برای کار پرداخت کند. این رقم در مراکز استان ها 15 هزار تومان و در تهران 20 هزار تومان است. زارع پور همچنین گفت: این ارقام در حالی تایید شد که هزینه نگهداری خط تلفن ثابت برای شرکت مخابرات ایران بیش از این ارقام بوده است.

گزارش وضعیت وجود ندارد

این افزایش تعرفه در حالی انجام شد که نکات خوانده نشده و گزارش های ناتمام زیادی از روند اجرای آن وجود دارد، لازم به ذکر است که شرکت مخابرات ایران تقریبا هیچ گزارشی از محاسبات خود به شورای رقابت ارائه نکرده است و در ابتدا این شرکت گزارشی از محاسبات خود ارائه نکرده است. خودسرانه و بدون هیچ گونه تایید قانونی که در صورت قانونی منجر به اعتراض برخی از مسئولان و شورای رقابت نمی شد، مبلغ 20 هزار تومان را به عنوان هزینه نگهداری به مدت 3 ماه محاسبه کرده است، علاوه بر این هزینه تماس و سایر هزینه ها مشتریان .

اگرچه این مصوبه در 24 شهریور به مرحله تصویب رسید، اما مخابرات ایران چگونه از اول شهریور این مصوبه جدید را برای مشترکان اعمال کرد و بر اساس چه قانونی توانسته است مصوبه 24 شهریور را به ماسبق اعمال کند؟ زمانی که تصمیم گرفته اند 4444 دقیقه مکالمه محلی رایگان را برای مشتریان در نظر بگیرند، تکلیف 3 ماه پیش چیست و چگونه می خواهند این مبالغ را به مشتریان برگردانند؟

عجیب‌تر این است که شرکت مخابرات ایران اساساً رقم 20 هزار تومان را در تعرفه محاسبه می‌کند، هرچند مشترکان هنوز تماسی برقرار نکرده‌اند و مهم‌تر از آن، هزینه نگهداری 2 هزار تومان برای تلفن ثابت افزایش یافته است. به 20 هزار تومان در حالی که گزارشی وجود ندارد درآمد و هزینه ها به شورای رقابت ارائه نشده است. این شرکت به عنوان یکی از دلایل تنها هزینه های بالای شرکت مخابرات و کمبود درآمد و هزینه را عنوان کرد.

البته یکی از مهم ترین سوالات مطرح شده این است که چگونه شرکت مخابرات ایران پس از گذشت سه ماه از افزایش تعرفه و برداشت این پول از حساب شهروندان و دریافت آن، تازه به یاد آورده است که به آنها اطلاع دهد؟ بار دیگر از خصوصی سازی شرکت مخابرات و روند آن انتقاد کرد. خصوصی‌سازی که در دهه اخیر همواره با شبهه‌هایی همراه بوده و اکنون بار دیگر نشان داده شده است، آیا این مدل خصوصی‌سازی همیشه قابل اجراست یا باید بازنگری جدی صورت گیرد و حداقل سازوکاری ایجاد شود که مشترکان و مصرف‌کنندگان کمتر متضرر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید