هیئت دیپلماتیک امارات لبنان را ترک کرد

در همین راستا، وزارت امور خارجه امارات اعلام کرد که با توجه به شرایط امنیتی و سیاسی کنونی جمهوری لبنان و همزمان با تصمیمات وزارت امور خارجه، روند بازگشت دیپلمات ها و مقامات دیپلماتیک به لبنان و اتباع این کشور تکمیل شده است. . خالد عبدالله بالاحول، معاون وزیر امور خارجه امارات گفت: «این گام با توجه به اینکه امارات از زندگی شهروندان خود در خارج از کشور حمایت می کند و وزارت امور خارجه با شهروندان لبنانی برای هماهنگی بازگشت آنها در تماس است، برداشته شده است. بلخول افزود: تمامی موارد عودت اتباع تا ورود آنها به کشور رصد شده است.

منابع خبری چند روز پیش از تصمیم امارات برای اخراج دیپلمات های خود از لبنان پس از بحران ناشی از مواضع جورج کرداحی وزیر اطلاعات لبنان در قبال جنگ یمن خبر دادند. منابع افزودند که امارات تصمیم به ممنوعیت سفر گرفته است. شهروندان نیز به لبنان نقل مکان کرده اند.

خلیفه شاهین المر، وزیر امور خارجه امارات گفت: «تصمیم به دعوت دیپلمات‌ها به منظور همبستگی با عربستان سعودی، در مواجهه با رویکرد غیرقابل قبول برخی از مقامات لبنانی در قبال ریاض اتخاذ شد».

جورج کرداحی، وزیر اطلاعات لبنان و از رهبران برجسته جهان عرب، اخیراً در یک برنامه تلویزیونی از جنبش انصارالله یمن حمایت کرد و در آن جنگ عربستان سعودی علیه یمن را “بی فایده” خواند.

آنچه سعودی ها را نسبت به سخنان کرداحی بیشتر حساس کرد، موقعیت وی به عنوان یک مقام عرب و مسئول در وزارت اطلاعات لبنان بود.

این حساسیت از آنجا تشدید می شود که لبنان به دلیل شرایط خاص خود همواره برای سعودی ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و آنها در سال های اخیر به طرق مختلف در امور داخلی این کشور دخالت کرده و با اتخاذ یک یا چند مورد سیاسی، تعادل داخلی آن را بر هم زده اند. گروه‌ها علیه سایر گروه‌ها تلاش کردند و در عین حال با پرداخت هزینه‌های مالی هنگفت و افزایش نفوذ رسانه‌ای خود سعی کردند چهره خوب خود را به نمایش بگذارند و مداخلات خود را در حمایت از مردم لبنان معرفی کنند.

اکنون با توجه به این وضعیت، سیاستمدارانی در این سطح مانند کرداحی، علیرغم فشارهای سعودی ها، حقیقتی را گفته اند که دوست ندارند و واکنش تندی به جذب نیروهای سیاسی و رسانه ای از دیگر کشورهای عربی نشان داده اند. در اردوگاه ریاض تحت نفوذ یا تحت نفوذ او هستند، رهبری می کند. این را می توان از موضع شورای همکاری خلیج فارس که عمدتاً تحت تأثیر عربستان سعودی است به وضوح مشاهده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید