هیئت نگهبان؛ تبلور صیانت از مردم سالاری دینی مبتنی بر فقه و قانون/ ایجاد این نهاد عمق راهبردی جمهوری اسلامی را نشان می دهد.


ساعت: 08:01
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883685

احمدعلی مقدم گفت: شورای نگهبان; ولی بزرگی است که حاصل خون شهدا و زحمات علمای بزرگ اسلام است و نهاد دیرینه حکومتی است که به عنوان پاسدار نظام و ملت در صیانت از رای مردم شناخته می شود. ، شرع و قانون اساسی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمدعلی مقدم در گفتگو با راه آرمان; وی ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالگرد تاسیس شورای نگهبان در خصوص ضرورت تشکیل این نهاد مقدس اظهار داشت: پنجم تیرماه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سالروز تاسیس نهاد حیاتی این نهاد مقدس است. شورای نگهبان همانطور که یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد با فرمان امام خمینی (ره) توسط متخصصان و نخبگان برای پاسداری از شرع مقدس و قانون اساسی ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان بر اساس الگوی نهضت مشروطه ایجاد شد، افزود: بدون وجود شورای نگهبان، تاریخ مشروطه تکرار می شد، بنابراین این نهاد مقدس و حیاتی در قانون اساسی برای نظارت بر قانونگذاری، تفسیر و تفسیر ایجاد شد. قانون اساسی و به درستی نظارت بر انتخابات. بنابراین بدون وجود شورای نگهبان، یا استبداد حاکم است یا نفوذ. بنابراین یکی از وظایف مهم شورای نگهبان، جلوگیری از نفوذ غالیان و فرصت طلبان در نهادهای حاکمیتی است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان درباره جایگاه و اهمیت این شورا در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی گفت: شورای نگهبان متشکل از افراد دارای مدارج عالی علمی، فقهی و حقوقی است و در واقع شورای نگهبان است. تبلور صیانت از مردم سالاری دینی و پاسداری از جمهوری اسلامی مبتنی بر فقه و حقوق.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان نهادی است که بر اساس قانون عمل می کند چرا که در حفظ ارزش های انقلابی و نظام جمهوری اسلامی بسیار خوب عمل کرده و شورا همواره مورد هجمه و تهدید دشمنان و اعضای آن بوده است. آنها مورد تحریم استکبار جهانی قرار گرفته اند، لذا حمله به دشمنان و مجازات اعضا و نهاد شورای نگهبان نشان از نقش و نفوذ بسیار بالای این نهاد دارد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان عمق راهبردی جمهوری اسلامی است، مطرح کرد: شورای نگهبان; ولی بزرگی است که حاصل خون شهدا و زحمات علمای بزرگ اسلام است و نهاد دیرینه حکومتی است که به عنوان پاسدار نظام و ملت در حراست شناخته می شود. رای مردم، شرع و قانون اساسی، بنابراین حفظ و صیانت از حقوق مردم یکی از وظایف اساسی یک نظام دموکراتیک است. دینی است و دفاع شورای نگهبان دفاع از مردم سالاری دینی است.

مقدم با اشاره به سخنان امام راحل در خصوص شورای نگهبان اذعان داشت: امام خمینی (ره) می فرمایند: «شناخت شورای نگهبان خلاف قانون نیست، خلاف اسلام نیست، اقدامی است که همه باید بپذیریم. هشدار می دهم. که تضعیف اهانت به فقهای شورای نگهبان برای کشور و اسلام امری خطرناک است… به شورای نگهبان هشدار می دهم که در کار خود ثابت قدم باشید و با قاطعیت و دقت و توکل بر خداوند متعال عمل کنید.

وی با اشاره به جایگاه، وظایف و اختیارات این نهاد گفت: شورای نگهبان; این نهادی ضروری در زمینه ساختارهای حقوقی است. این نهاد در کنار نهاد مرجعیت دینی در حکومت اسلامی، مهمترین رکن تضمین اجرای شرع و رکن اصلی نظریه مردم سالاری دینی به شمار می رود که بر عهده فقهای ولی امر است. شوراي حصول اطمينان از رعايت موازين اسلامي در قوانين و مقررات مربوطه.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: اجرای دو وظیفه مهم این شورا یعنی . صیانت از شریعت اسلامی و همچنین تضمین حقوق مردم نیازمند الزاماتی است از جمله: شورای نگهبان باید انقلابی باشد و انقلابی بماند و شورای نگهبان که در 43 سال گذشته انقلابی عمل کرده تا به اهداف خود برسد. امروز باید در حد موازین انقلابی عمل کند و دائماً خود را با معیارهای اعلام شده بسنجد تا در مسیر انقلاب بماند و از شرع اسلام و قانون اساسی به بهترین نحو پاسداری کند و در راه انقلاب اسلامی کوشا و ثابت قدم باشد. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید