هیئت های حسینی «امیدوار» باشند/ رسالت سخت جامعه مداحی در «گفتمان سازی» انقلاب اسلامی


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886424

صاحب نظران بر این باورند که مدا می تواند در یک جلسه مداحی و عبادت، مسائل روز را با شعر خوب «نقد» یا «تبیین» کند; یعنی هیئت باید در دل جوانان جای امیدواری باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ محرم فرا رسید، ماهی که بهار ایمان سست شده و نماد آگاهی، ایثار و ایثار است، برای رسیدن به کربلا باید اراده آهنین، دل شجاع و عشق سوزان داشت و این ممکن نیست. جز در مجلس اباعبدالله (ع). که در آن حقایق به درستی توسط مداحان و مداحان تبیین شده است.

مقام معظم رهبری در دیدار با ایثارگران در خصوص جذب جوانان به این هیئت فرمودند: مراقب باشید به هر قیمتی اقدام به جذب جوانان نکنید. اینطوری نباشد، برای خوشایند این جوان، فلان آهنگ نامناسب را مثلاً در شعر مداحی یا شعر فاجعه به کار ببریم. یادگیری لازم است، اجباری است، مفید است، اما با حفظ ساختار صحیح. مراقب باشید ترکیب مداحی و حقیقت و هویت مداحی را از دست ندهید به دلیل اینکه مردم می خواهند جوانان را جذب کنند.


b8e3dfdd ca36 4771 b24a 2e88c28cf357 خبر خاکستری

در همین راستا میزگرد توجیهی «ماموریت زینبی مداحان برای جلوگیری از تحریف عاشورا» با حضور تعدادی از مداحان اهل بیت (ع) در دفتر پایگاه خبری گلستان ما برگزار شد که مشروح آن به اطلاع می رسد. چشمانت.


زنگویی: جهاد تبیین باید از هر فرصت رسانه و منبری انجام شود

در این میزگرد رئیس سازمان بسیج ماداگان استان گلستان با اشاره به نقش ماداگان در جهاد گفت: در آستانه ماه محرم هستیم.

محمد زنگویی; وی مدح و ثنای اهل بیت علیهم السلام را مربوط به زمان خلقت حضرت آدم دانست و بیان کرد: شیعه از گلهای فراوان اهل بیت علیهم السلام آفریده شده است.

وی ادامه داد: نقش حضرت زینب(س) در تبیین واقعه عاشورا و زنده نگه داشتن قیام اباعبدالله الحسین(ع) موثر بود.


aa2f93d1 2e7a 4d7a 8b35 3491edcde115 خبر خاکستری

مسئول مدرسه مدغی محتشم گفت: کسانی که در روز عاشورا در برابر فرزندان اهل بیت (علیهم السلام) ایستادند ناشی از فریبکاری و فضای روانی حاکمیت بود زیرا بسیاری از این افراد در جنگ های مختلف زیر پای امیرالمومنین بودند.

زنگویی با اشاره به نقش موثر املاک در روشنگری جامعه گفت: این نقش در سال 88 و اتفاقات پیش روی کشور احساس شد.

وی ادامه داد: با توجه به واقعه عاشورا درسی که باید گرفت این است که خواص را باید با روشنگری جامعه مشخص کرد.

رئیس سازمان بسیج ماداگان استان گلستان افزود: تبیین جهاد همان زبان شیوای حضرت زینب(س) و سخنرانی طوفانی حضرت سجاد(ع) در مسجد اموی و امروز هر فرصت و رسانه، منبر و از گردهمایی ها باید به طور موثر و برای توضیح رویدادهای پرداخت استفاده شود.


* جهاد تبیین نباید ضعیف و نامنظم باشد

زنگویی با اشاره به اینکه تبیین و روشنگری راه نجات جامعه است، ابراز داشت: به مرور زمان آگاهی عمومی حوادث تاریخ را فراموش می کند.

وی نقش جامعه مداحی را در تربیت مردم موثر دانست و گفت: مداحی، مداحی و صاحبان تریبون و مخاطب باید در تبیین پیشقدم شوند و این رسالت مهم نباید ضعیف و مزاحم باشد. “

رئیس سازمان بسیج ماداگان استان گلستان؛ وی مقوله تبیین جهاد را از نکات برجسته مقام معظم رهبری می داند و می افزاید: دشمن مصمم است به انقلاب اسلامی حمله کند زیرا این انقلاب خیمه امام حسین (ع) است و دشمن خیمه نمی خواهد. امام حسین (ع) پابرجا بماند، زیرا انقلاب اسلامی انقلاب‌های دیگری را در جهان آغاز کرد و برای تحقق آرمان‌هایی که منجر به ظهور حضرت خوجت (عج) می‌شد، هژمونی انقلابی ایجاد کرد.


* پیاده روی اربعین جلوه ای از گفتمان مقاومت جهانی است

حلقه وی پیاده روی اربعین را جلوه ای از گفتمان مقاومت جهانی ارزیابی کرد و گفت: در این رویداد فرهنگی 30 میلیون نفر برای آموختن درس آزادگی و ذلت از امام حسین(ع) قدم می گذارند، این مراسم از ملتی صحبت می کند که شهادت آزاد است، اما تسلیم ذلت نمی شود.

وی تصریح کرد: امروز به عنوان ذاکر اهل بیت وظیفه داریم راه سیدالشهدا را در این مسیر ادامه دهیم که دشمنان انقلاب دست به دست هم داده اند تا جامعه مداحی و مداحی را رهبری کنند. هیئت های داغدار گمراه شده اند، باید با جهاد حیله های دشمن را خنثی کنیم و کار این نظام را دنبال کنیم.

زنگویی با اشاره به اینکه اینجا خیمه امام حسین است و ما اهل امام حسین هستیم، گفت: نباید در این مسیر کوتاهی کنیم، مدا نباید نسبت به اتفاقات جامعه از جمله حجاب، گرانی و دغدغه های مردم بی تفاوت باشد. سیستم و بیان آنها.


99ab3664 5f56 41a1 9f14 ad95c8fed7c9 خبر خاکستری


آلوستانی: مدا مشکلات روز را با شعر خوب «نقد» یا «تبیین» می کند.

یکی دیگر از مداحان گلستانی که مشاور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز هست با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم درباره بایدها و نبایدهای مداح گفت: شهادت امام حسین (ع) گرم است. در قلوب مؤمنان که هرگز سرد و خاموش نمی شود، نمی شود کرد و می بینیم که سخنان و احادیث پیامبر صحت دارد، چون واقعه عاشورا می گذرد، تعداد شیفتگان و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) می گذرد. (ص) .ج) زیاد می شود.

علیرضا الستانی با اشاره به تبلور عشق حسینی در دل مردم جهان، ابراز داشت: حتی کسانی که شیعه، مسیحی و ارمنی نیستند به حرم امام حسین (ع) می رسند و این گرما در دل مؤمنان است. روز به روز رشد کرده است.

و افزود: شاعران و مداحان در جامعه تریبون هایی دارند و مورد حمایت مردم به ویژه جوانان و جوانان هستند، این فرصتی را که خداوند در اختیار ما قرار داده نباید از دست بدهیم.


* هیئت باید محل امید باشد

رئیس هیئت مداح استان گلستان تصریح کرد: مداح می تواند در جلسه مداح و روضه با شعر خوب مشکلات روز را «نقد» یا «تبیین» کند.

آلوستانی درباره آهنگ ها و سبک های مداحی گفت: از آهنگ های بد نباید استفاده کرد، در کنار ترانه های معمول می توان از سبک های سنتی به صورت ترکیبی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در جلسات هیئت این طرح را دارم که علاوه بر تشریفات، در ذهن مخاطب و شنونده گفتمان ایجاد کنم، زیرا دشمن گفتمان غلطی را ایجاد کرده است، مثلاً در بحث حجاب، ایشان را مطرح کرده است. این شبهه و سوال را در ذهن مخاطب باقی می گذارد که چرا باید در محیط زنان حجاب داشت و با این روش وارد بحث های دیگری می شود و امروز می بینیم که از حجاب اختیاری یا اجباری صحبت می کنند.

این مداح گلستانی با بیان اینکه شورا باید محل امید باشد، ادامه داد: باید امید را در دل جوانان شعله ور کنیم. بریم بدویم.

آلوستانی ادامه داد: هیئت باید محلی برای بیان مشکلات مردم باشد، نگاه انتقادی را تقویت کنیم، مداحی زبان مردم باشد، صحبت از اقتصاد شود، گفتمان گروه های جهادی در فضای هیئت تقویت شود. .

وی ادامه داد: مداحی باید به اخلاق و نوع پوشش احترام بگذارد، متاسفانه در برخی از هیئت ها این موارد رعایت نمی شود و این یکی از آسیب های مداحی محسوب می شود، زیرا رفتار مداحی برای مردم موثر است. حرم متعلق به اهل بیت است و آداب آن باید رعایت شود.


882a8cf0 d88d 4ae1 8f55 e2705177ec73 خبر خاکستری


حاتم نژاد: زمینه جذب جوانان در هیئت های حسینی باید تقویت شود

حمید حاتم نژاد در میزگرد بایدها و نبایدهای هیئت و مداحی در آستانه ماه محرم اظهار داشت: امام حسین (علیه السلام) موجی ایجاد کرد تا همه حقیقت را بدانند حتی اهل بیتش هم فوت کردند. .

این قاری اهل بیت با بیان اینکه امام با این کار موفق شد راه درست را به جهانیان نشان دهد، خاطرنشان می کند: در هیئت ها وظیفه مداحان و سخنرانان و حتی شنوندگان فقط گریستن نیست، هیئت ها. باید برای تبیین و روشنگری تلاش کنند تا بتوانند با دوستی و همدلی مشکلات را حل کنند

وی افزود: مردم بدانند که هیئت فقط جای گریه نیست، وظیفه مداح نیز بیان نکات اصلی جامعه بر اساس نیاز روز است و این کارها باید ثمره خود را داشته باشد.

رئیس انجمن اشکه شهرستان گرگان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات امروز هیئت ها جذب جوانان و جوانان است، بیان کرد: اگر این موارد به خوبی شکل نگیرد تا چند سال دیگر هیئت ها با مشکلاتی مواجه خواهند شد. جوانان نیز بدانند که هیئت فقط برای عزاداری نیست و نباید اجازه ورود آفات و منحرفین به هیئت را بدهند.

این مداح اهل بیت تصریح کرد: دشمن برای خواندن رفتار انحرافی با زمزمه ای نادرست به این هیئت ها نگاه می کند و می خواهد هیئت و مداحی را از مسیر اصلی منحرف کند و در این زمان وظیفه مدیران هیئت ها نظارت است. رفتاری که در دهه محرم تأثیرات بیشتری داشته باشد

حاتم نژاد گفت: امسال نیز باید بتوانیم به عزاداران امام حسین خدمات رسانی کنیم تا شور و شعور حسینی را در سطح شهر و کشور گسترش دهیم.


b8d36bc6 784d 441f a628 ba3f59e6f186 خبر خاکستری


* شافعی: امام عصر (عج) بر حسب نیاز زمان نیاز به مده دارد

حمیدرضا شفیعی نیز گفت: در این مسیر امام حسین (ع) که وارد می شود باید یک راهنما و یک بزرگ پیش خود داشته باشد، او امام عصر است.

این مداح اهل بیت با بیان اینکه نباید در مسیر عزاداری و راه انقلاب به دنبال دو قطبی شدن باشیم، خاطرنشان کرد: مداحی صرفاً گرفتن میکروفن نیست، باید دید مداحی تا کجا در این موضوع پیش می رود. از معروف ها که اگر این اتفاقات نیفتد با چالش هایی مثل حجاب مواجه خواهیم شد.

وی افزود: بچه های حزب الله باید در کف میدان باشند، مداح و هیئت در وسط میدان جهاد باشند. اینکه مداح و هیئت فقط پیرو نظام و سبک های عزاداری باشد کمکی به امام عصر نمی کند. امروز امام عصر به اقتضای زمان مده می خواند».

شفیعی با اشاره به اینکه مداح باید از طریق سکوهای موجود با ذهن مخاطب بازی کند، تصریح کرد: دشمن به طرق مختلف تلاش می کند ستون خیمه عزا را به زمین بزند اما همه ما در عزاداری امام حسین (ع) فعال هستیم. . ما وظیفه داریم با دل مردم صحبت کنیم. مدا باید بداند در کشور چه می گذرد.

این مداح اهل بیت با بیان اینکه تاریخ تکرار می شود، گفت: روزی زنان را به کوفه آوردند تا قیام امام حسین و مسلم بن عقیل را خاموش کنند و اکنون دشمن از همین حربه استفاده می کند.

وی خاطرنشان کرد: مداح باید اسلام را در همه ظواهر و اعمالش بپذیرد تا همه بفهمند که مداح است، این خصلت ها نباید در مداحی وارد شود زیرا باعث انحراف مداحی و سبک های مداحی، مداحی می شود. باید شجاعت استفاده از کلمات کلیدی تولید شده برای اسلام را نیز داشته باشد.

شفیعی; وی تبیین جهاد را مهم ترین وظیفه هیئت ها دانست و گفت: هیئت نباید دنیایی باشد و در عصر حاضر باید دردسر امام زمان خود باشد، دخالت در کار دیگری و خسته کننده. می توان مخاطب را برای هیئت ها فاجعه دانست، زیرا جلسه نباید خسته کننده باشد و نتیجه کار از بین برود.

این مداح اهل بیت اذعان دارد: سوال من از همه مداحانی که وارد سبک تخلیه یا سبک های رقص شدند این است که آیا خروج آنها از هیئت هایشان حافظ حرم حضرت زینب یا حافظ اسلام و امنیت بوده است یا خیر؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید