هیچکس در عابر بانک برنده نمی شود! / اتصال حساب با گردش مالی زیاد به کارت بانکی; ممنوع

ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798121

علیرغم هشدارهای مکرر، کلاهبرداری از کارت های بانکی و دستگاه های خودپرداز همچنان باعث آزار سایر کلاهبرداری ها می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا، یکی از مواردی که پرونده های پلیسی و قضایی افزایش چشمگیری داشته است سرقت یا کلاهبرداری از کاربران خودپرداز بانک ها است که عمدتاً به دلیل عدم اطلاع یا عدم اطلاع مردم از نحوه استفاده صحیح از این دستگاه ها بوده است. با توجه به ضرورت اجتناب ناپذیر استفاده از این فناوری و این ویژگی مفید سیستم بانکی کشور، سارقان فرصت طلب به سوء استفاده از این قابلیت ها روی آورده اند.

رایج ترین روش کلاهبرداری این است که سارقان در کمین دستگاه هستند و وقتی افراد بی سواد یا بی سواد برای دریافت پول حضور دارند به بهانه اینکه دستگاه معیوب است و می خواهند آن را امتحان کنند، کارت نقدی خود را با رمز دریافت می کنند. و پس از تامین موجودی، پس از تحویل کارت، آن را با کارت دیگری جایگزین می کنند و بلافاصله از محل فرار می کنند و در اسرع وقت از کارت مفقود شده وجه نقد برداشت می کنند.

البته این افراد ابتدا باید اعتماد قربانیان را جلب کنند، آنها با ظاهر جذاب خود و استفاده از جملات مؤدبانه و در عین حال صمیمانه نقش خیرخواه را بازی می کنند.

دستکاری دستگاه به کمک تاریکی شب نیز یکی دیگر از ترفندهای دزدان بانک است. این افراد با استفاده از چسب عملاً دستگاه را فقط برای پرداخت پول متوقف می کنند و سپس در مکان های دور افتاده کمین می کنند. پس از اینکه مشتری از پول ناامید شد و محل را ترک کرد، به دستگاه خودپرداز مراجعه می کند و با استفاده از ابزارهایی مانند انبردست یا پیچ گوشتی، پول گیر کرده در دستگاه را می دزدد.

70165738 67bb 4197 a05f f5499a3ea387 خبر خاکستری

کلاهبرداران گاهی از طریق خطوط تلفن همراه اعتباری با صاحبان خدمات تجاری تماس می گیرند و با جعل عناوین حقیقی و حقوقی تحت نظارت یک مهندس و خریدار یک شرکت معتبر یا سازمان دولتی از آنها می خواهند خدمات ارائه دهند یا کالا را به صورت عمده خریداری کنند.

شهروندان یزدی بی شک از این کلاهبرداری ها در امان نیستند و بارها در ترفندهای مختلف فریب خورده اند، کلاهبرداری ها توسط دستگاه های خودپرداز صورت می گیرد.

ترفندهای سارقان به قدری وسوسه انگیز است که فرصت تفکر را از شما می گیرد و دام سودجویان را برای سرقت می گسترانند، آگاهی کامل و هوشیار بودن با پلیس مهم است.

44e0ecad 21df 43fb a283 8c4749342ca0 خبر خاکستری

*** اتصال حساب با گردش مالی زیاد به کارت بانکی. ممنوع

سرهنگ مرتضی اتولبی رئیس پلیس فتا استان یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا بارها بر صحت دستگاه های خودپرداز و حواله وجه تاکید کرد و گفت: برای دریافت پول کافی است شماره حساب یا شماره کارت را به سپرده گذار بدهید و در آنجا کافی است. نیازی نیست برای دادن کد اول و دوم، CVV2 مدت اعتبار نیست، اما شهروندان همچنان مورد سوء استفاده کلاهبرداران و فرصت طلبان قرار می گیرند.

ابوطالبی افزود: برای تضمین سپرده نیازی به ورود به قسمت انتقال وجه نیست و دارنده کارت تنها با گرفتن موجودی در حساب خود می تواند از واریز یا عدم واریز در حساب و کارت خود مطلع شود.

وی افزود: شهروندان برای انجام تراکنش های جزئی از کارت بانکی خود استفاده کنند و از الصاق حساب های پر گردش به کارت بانکی خودداری کنند.

سرهنگ اتولبی ادامه داد: کارت بانکی نباید در اختیار افراد ناشناس قرار گیرد و در صورت مفقود شدن در اسرع وقت با شعبه بانک صادرکننده کارت تماس گرفته و یا از طریق خدمات بدون کارت در دستگاه خودپرداز، اینترنت، بانک یا تلفن، بانک شما تماس بگیرند. باید کارت را مسدود و لغو کند. برای جلوگیری از سوء استفاده اقدام کنید.

رئیس پلیس فتا استان یزد با بیان اینکه اگر افراد ناشناس مایل به استفاده از خدمات بانکی با کارت شما هستند، آن را نپذیرید، افزود: در هنگام استفاده از خدمات بانکی دقت کنید که اطلاعات و مشخصات کارت برای دیگران قابل رویت نباشد.

33135ca5 2d87 42ff 8e88 3885019d8135 خبر خاکستری

وی تاکید کرد: متاسفانه میزان کلاهبرداری و سوء استفاده از کارت های بانکی مردم و برداشت آنها از دستگاه های خودپرداز قابل توجه است و مردم به ویژه افراد بی سواد باید در استفاده از این دستگاه ها دقت بیشتری داشته باشند و از روش های کلاهبرداری آگاهی بیشتری داشته باشند. بودن.

*** تراکنش های بانکی را رها نکنید

ابوطالبی اذعان داشت: ما همواره تاکید می کنیم که تراکنش ها را با صندوقدار بانک ها نگذاریم زیرا بسیاری از اطلاعات بانکی مربوط به همین تراکنش ها است. همچنین، تحت تأثیر تبلیغات قرار نگیرید. هر شهروندی باید پلیس خودش باشد. وی همچنین با بیان اینکه روزانه حدود سه یا چهار نفر برای جرایم مالی به پلیس فتا مراجعه می کنند، می افزاید: برخی از شهروندان با این وعده که جایزه برده اید و می گویند بس است، به بانک کشیده شده اند. از کارت گرفته می شود تا بتوانیم پول را واریز کنیم و به این ترتیب فرد به دستگاه خودپرداز کشیده شده و مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

رئیس پلیس فتای یزد درباره این اپلیکیشن‌ها که یکی از سرفصل‌های کلاهبرداری‌های شبکه‌های اجتماعی است، گفت: کلاهبردار پیشنهاد دانلود نرم‌افزار در منطقه را داد و گفت این نرم‌افزار با واریز هزار جلد فعال می‌شود. سپس شهروند اطلاعات حساب بانکی خود را وارد می کند و در نهایت هیچ نرم افزاری برایش اتفاق نمی افتد و اطلاعات حسابش برای فرد کلاهبردار ارسال می شود. به همین دلیل است که شهروندان باید نرم افزار را از سایت های معتبر خریداری کنند، زیرا شبکه های اجتماعی به هیچ وجه منبع مطمئنی برای دانلود نرم افزار نیستند.

وی با بیان اینکه کلاهبرداران اقشار مختلف حتی افراد دارای تحصیلات کامپیوتری از وی سوء استفاده می کنند، بیان می کند: شهروندی با مدرک کارشناسی ارشد نرم افزار با مراجعه به پلیس فتا مدعی است کلاهبرداران فریب فضای مجازی را خورده اند. هنگام تولد فرزندش پیامی با این مضمون ارسال می شود که او پول زیادی به دست آورده است. این مرد به گمان اینکه با تولد دخترش به این شانس رسیده است به دستگاه خودپرداز رفت و مورد آزار یک کلاهبردار قرار گرفت و سه میلیون از حسابش برداشت شد.

cb3ac5a0 7ebc 45cc a883 706d5ed4a7a3 خبر خاکستری

*** مراقب اطلاعات بانکی خود باشید

رئیس پلیس فتای یزد گفت: در خرید اینترنتی دقت کنید و یک بار شماره حساب را وارد کنید و برای اولین بار رمز را وارد کنید، ممکن است کلاهبرداری باشد و رمز نداشته باشید.

وی ادامه داد: شهروندان باید دانش فنی خود را ارتقا دهند و کارت بانکی و رمز عبور خود را به صورت دوره ای تغییر دهند. از شبکه های اجتماعی خرید نکنید والدین باید فرزندان خود را در مورد استفاده از فضای مجازی آگاه کنند.

اتلبی گفت: بخشی از پلیس فتا پیش مسئولیت رصد و پیشگیری از جرایم سایبری را بر عهده دارد که این اداره کل کشف و پیشگیری از جرایم سایبری است. سیگنال های سایبری و کلاس های آموزشی در این زمینه برگزار می کنیم، شهروندان نیز به توصیه های پلیس توجه می کنند، این فضا نامحدود است و پلیس نمی تواند تک تک موارد را رصد کند، بنابراین باید ویژگی های فضای مجازی را که یکی از ویژگی های فضای مجازی است، بشناسند. هویت پنهان مردم است.

اینکه دزدها و کلاهبرداران برای فریب مردم تله می گذارند و دستشان را از جیب مردم در نمی آورند داستان جدیدی نیست و در هر دوره ای از تاریخ سرقت وجود داشته است، اما مهم این است که مردم با شش مالیات بر روی آن تمرکز کرده اند. برای حفظ اموال خود و تدابیر امنیتی، امنیت لازم را برای جلوگیری از هرگونه سرقت فراهم می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید