هیچ اطلاعی به وزیر کشور و رئیس مجلس از پروژه پتروشیمی داده نشد / اولویت های مدیرکل جدید محیط زیست مازندران


ساعت: 08:45
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823304

عسگر دانشیان با بیان اینکه متأسفانه وزیر کشور اطلاع رسانی درستی در خصوص موضوع اورهال پتروشیمی به وی نداده است؛ وی گفت: انتظار ما از مسئولان استانی به ویژه استاندار این است که به مجری طرح دستور دهند که بروند پای محیط زیست بنشینند و به دغدغه های سازمان محیط زیست رسیدگی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، مراسم معارفه عطاوله کاویان و ادای احترام به حسینعلی ابراهیمی کارنامی عصر سه شنبه با حضور عسگر دانشیان معاون توسعه منابع، حقوقی و مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شد. از نمایندگان دستگاه های اجرایی و فعالان محیط زیست استان سالن همایش های اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار شد.

ما با ایده آل فاصله داریم
حسینعلی ابراهیمی، مدیرکل سابق محیط زیست مازندران در این مراسم با بیان اینکه تشکل های مردمی و رسانه ها دو بال خط هافبک مازندران در دوران زمامداری 65 ماهه من بودند، اظهار کرد: این دو بال در خط هافبک مازندران بودند. وی گفت: هیچ دولتی در جهان بدون کمک مردم، فعالان و رسانه ها قادر به حفاظت از محیط زیست نخواهد بود.
وی افزود: از چیزی ناراحتم و ناراحتی ام این است که بنا به دلایلی و با انواع ناتوانی ها و محدودیت ها، آن چیزی که فکر می کردیم ایده آل بود، نیفتاد.
مدیرکل سابق محیط زیست مازندران گفت: هنوز جای کار زیاد است و با ایده آل فاصله داریم.

ابراهیمی ادامه داد: از مدیرکل جدید محیط زیست استان می خواهم به طور جدی روی پسماند، فاضلاب، جنگل خواری و زمین خواری تمرکز کند.
وی تاکید کرد: زباله های مازندران از اکولوژی مازندران و جانداران رنج می برد، با وجود قوانینی در زمینه جنگلداری و مصرف اراضی در استان مازندران شاهد اتفاقات عجیبی هستیم.
مدیرعامل سابق محیط زیست مازندران اعلام کرد: اما واقعیت این است که اکنون که منابع، فناوری و دانش را در اختیار داریم این موضوع باید سریعتر حل شود و قطعا با اقدامات فعلی کار به جایی ختم نمی شود و خود ما هم قبول داریم. نقطه . . “
ابراهیمی گفت: کارهای زیرساختی و علمی در این زمینه باید انجام شود و از استان مازندران برای انجام کارهایی که در این مدت انجام نشده است، مجوز می خواهم.

محیط ناپایدار مازندران امروز محصول چندین دهه بهره برداری از منابع زیستی است
عطولا کاویان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست مازندران در این مراسم گفت: امیدواریم با کمک دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استان بتوانیم مدیریت علمی محیط زیست استان را تقویت کنیم.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم راه های نیمه کاره را مدیریت کنیم و در صورت نیاز به بازنگری و بازنگری حتما باید انجام دهیم.
مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در جلسه بعدازظهر با مدیران شهری قصد دارم برنامه های تفصیلی را اعلام کنم و در این جلسه با شناسایی مهم ترین چالش های هر شهرستان، برنامه ریزی مناسبی برای رفع آنها خواهیم داشت.
کاویان ادامه داد: شعار و کلمه کلیدی ما در مدیریت محیط زیست مازندران عدالت محور و مردم سالارانه، قانون مدار و عفیف است.
وی گفت: قطعاً در دولت باید به گونه ای عمل کنیم که کسی فکر نکند فلانی به ما نزدیک است و محیطی که از چشم ما دور است از ما دور است و قطعاً این نگاه که در کنار ما خاص است ببینیم و نخواهیم کرد. باید دیگران از این دیدگاه استفاده کنند.
مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با کمک و حمایت مجموعه غنی و قدرتمند زیست محیطی استان، امیدواریم بتوانیم این مجموعه را به خوبی مدیریت کنیم.
این مقام مسئول اضافه کرد: به هر حال در استان مازندران کافی است سال هاست که بهره برداری از ذخایر زیستی آن ادامه دارد و در حالی که ظرفیت زیستی مازندران حدود 9 دهم است اما ردپای زیست محیطی ما سه برابر 2.8 است که نشان می دهد. که بیش از سه برابر ظرفیت محیط زیست استان استفاده کرده ایم.
کاویان گفت: “همه اینها نشان می دهد که محیط ما در حال حاضر ناپایدار است، بنابراین باید سخت کار کنیم.”

آمادگی سازمان محیط زیست برای پرداخت تسهیلات کم بهره به سرمایه گذاران ضایعاتی
عسگر دانشیان معاون توسعه، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت: امروز هیچ پروژه ای تعطیل نمی شود مگر اینکه بودجه آن از طریق برنامه و سازمان بودجه بر اساس مصوبه تصویب شود. سازمان محیط زیست».
وی افزود: همه ما بر اساس اصل قانون اساسی در این عرصه کوتاهی کرده ایم و باید دید سازمان صدا و سیما در چهار دهه پس از انقلاب تا چه اندازه تلاش و فرهنگ زیست محیطی داشته است. “
معاون وزیر کشور گفت: امروز زباله یکی از چالش های بزرگ کشور و استان های شمالی ما است و اگر مسئولان کشوری و استانی به این موضوع توجه جدی نکنند، زندگی شمالی ها سخت می شود. مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست.
این مقام مسئول ادامه داد: بدینوسیله اعلام می کنم که سازمان محیط زیست آمادگی کامل برای ارائه تسهیلات کم بهره به علاقمندان سرمایه گذاری در حوزه پسماند را دارد.

پیگیر افزایش حقوق محیط بانان هستیم
دانشیان گفت: در حوزه معیشتی همکاران به ویژه محیط بانان با اخذ مجوز از سازمان استخدامی کشور و شورای مزد به دنبال افزایش دستمزد و مزایا در سال جاری هستیم.
وی در ادامه پرهیز از مشکلات و تحولات اخیر در احداث پتروشیمی در شرق مازندران گفت: محیط زیست در حال انجام رسالت خود است و به نظر می رسد مداخله خارجی تعهد ذاتی محیط زیست را با مشکل مواجه کرده است.

دادن اطلاعات نادرست به وزیر کشور در صورت تعمیرات پتروشیمی در مازندران
معاون توسعه، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست باید کار فنی خود را بدون مرده و زنده انجام دهد؛ وی افزود: متاسفانه به نظر می رسد اطلاعات دقیقی از موضوع تعمیرات پتروشیمی به وزیر کشور داده نشده است.
این مقام مسئول افزود: متاسفانه به وزیر کشور اعلام شد که این پروژه مجوزهای لازم برای حفاظت از محیط زیست را دریافت کرده است و این مراسم در حالی برگزار شد که رئیس سازمان محیط زیست سلاژگه نیز در سفر رئیس جمهور به مازندران حضور داشت. برای عدم اخذ مجوزهای لازم، خودداری کردند و اعلام کردند که حتی پس از صدور مجوز باید اجازه دهند کار فنی در فضایی آرام انجام شود.
دانشیان تاکید کرد: همچنین اطلاعات نادرستی به رئیس مجلس داده شد و اظهارات اخیر وی نشان داد که اینطور نیست.
وی افزود: مسئولیت این موضوع بر عهده معاونت منابع انسانی سازمان محیط زیست است و تا زمانی که واحد ارزیابی تحت پوشش این معاونت طرح های تایید محیط زیست است، مجوز صادر نمی شود.
معاون مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: پس از دهه ها جلسات ارزیابی با سرمایه گذار، در نهایت شرایط چند برگه برای صدور مجوز توسط سرمایه گذار را صادر می کنند به شرطی که این شرایط در این پروژه کارساز باشد. با طرح کلی پروژه موافقت خواهد شد و در نهایت قید می شود که «این مجوز در صورت وجود هولوگرام و مهر قابل مشاهده سازمان محیط زیست معتبر است».
این مسئول گفت: در این پروژه مجوز آب، غذا و … را دریافت کرده اند. ما کاری به این مجوزها نداریم و هیچ جا مسئولان ارشد محیط زیست به مخالفت ما با احداث پتروشیمی اشاره نکرده اند «داده نشد».

سرمایه گذار پروژه باید به دغدغه های سازمان محیط زیست پاسخ دهد
دانشیان خاطرنشان کرد: زمانی که او اشتباه می کند، جداسازی بسیار سخت می شود، از مسئولان استان به ویژه استاندار انتظار داریم که به مدیر پروژه دستور دهند که برود و با محیط زیست بنشیند و به دغدغه های سازمان محیط زیست رسیدگی کند.

وی افزود: استاندار بزرگ و استاندار استان است، معاون رئیس جمهور هر استانی محسوب می شود و همه موظف به اطاعت از دستورات ایشان هستیم، اما در این بحث نشنیده ایم که سرمایه گذار پتروشیمی باشد. صنعت مورد انتقاد قرار گرفته است.

معاون توسعه، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: چهار مورد از سوی معاونت وزیر اعلام شده است تا سازمان محیط زیست متقاعد شود که این پروژه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. در هر صورت میانکاله ذخیره بیولوژیکی کشور است و اگر به این نقطه برسیم که آسیبی به میانکاله وارد نشود، قطعا با صدور مجوز موافقت خواهیم کرد.
این مسئول یادآور شد: بیکاری در مازندران را درک می کنیم و اجازه می دهیم در فضای کارشناسی به این موضوع رسیدگی شود تا نتیجه نهایی صادر شود و همه باید تابع قانون باشیم.

در پایان سخنان مسئولان استانی و کشوری، مراسم معارفه عطولا کاویان و ادای احترام به حسینعلی ابراهیمی کارنامی برگزار شد و دوران جدید مدیریت محیط زیست مازندران با حضور مدیر بدنه دانشگاه آغاز شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید