هیچ عدالتی در توزیع یارانه با تعرفه های پلکانی/قابلیت جایگزینی برای برخی صنایع وجود ندارد.


ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۱
کد خبر: 1914788

یکی از اعضای کمیته تحریریه شورای اسلامی شهر با اشاره به عدم امکان تعویض منبع انرژی برای برخی صنایع و عادلانه بودن توزیع یارانه ها گفت: افرادی که بیش از حد معمول و بیش از حد معمول گاز مصرف می کنند باید بیشتر از سایرین با تعرفه های پلکانی پرداخت کنند. آنها مجبور به پس انداز هستند

علی اصغر عابستانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برخی در رابطه با شیوه های توزیع عادلانه یارانه ها و جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی اظهار داشتند: متأسفانه در دولت قبل سازه های تولید و افزایش انرژی به ویژه گاز به درستی تقویت نشد. بنابراین اکنون با مشکل استهلاک مواجه هستید پالایشگاه های گاز و نیروگاه های سیکل ترکیبی ما ایستاده ایم

وی ادامه داد: تاکنون دولت انقلاب برای حل این مشکل گام برداشته است و امیدواریم در دولت سیزدهم وزارت نفت بتواند این مشکل را حل کند و گاز بیشتری برای کشور تولید کند زیرا کشور ما رتبه دوم را دارد. سهام گاز دنیا هست و ما کمبود منابع نداریم. اما البته باید تولید را در پالایشگاه ها افزایش دهیم تا مشکل حل شود.

بیشتر بخوانید:
جبران عدم تعادل زمستانی با مبادله و فروش مازاد گاز روسیه/تبدیل به هاب انرژی، دروازه ای برای منافع اقتصادی پایدار

وی افزود: وزارت نفت باید برای کسانی که قصد به روز رسانی سیستم ها و دستگاه های خود را در زمینه تولید و بهسازی دستگاه دارند، تسهیلاتی فراهم کند تا بتوانند تولید را افزایش دهند.


تجدید ساختار پروپان بوتان در روز میز پیشنهاد مجلس

این نماینده مجلس ادامه داد: باید علاوه بر افزایش تولید، مصرف گاز را نیز کاهش دهیم. یعنی در حوزه مصرف خودرو، اگر شرکت نفت به توسعه پروپان، این نوع سوخت روی آورد، می تواند بخشی از مصرف خودرو را به سمت این سوخت سوق دهد که متاسفانه چند سالی است که متوقف شده است و مجلس پیگیر فعال شدن مجدد این مشکل است.

او طرح را نشان داد قیمت گذاری متمایز وی و تاثیرات آن در کاهش مصرف خانوارها تاکید کرد: در حوزه مصرف خانگی افرادی که مصرف گاز استفاده بیش از حد از گاز باید طبق برنامه باشد قیمت گذاری متمایز بیشتر از دیگران بپردازید تا مجبور شوید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

وی افزود: البته باید مراقب باشیم که استانداردها برای مصرف سرانه گاز ما معتقدیم هر خانواده دارای استانداردهای دقیق و واقع بینانه است تا در این شرایط اقتصادی فشار جدیدی بر خانواده های معمولی و متوسط ​​تحمیل نشود. در واقع هدف کاهش مصرف است نه از یک مکان قیمت گذاری متمایز گاز، کسب درآمد

وی تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی سرانه مصرف هر خانواده در شهرستان سردسیر را می دانیم باید برنامه را به گونه ای تنظیم کنیم که مصرف از سرانه مصرف بیشتر نشود تا بتوانیم پول بیشتری به دست آوریم. بنابراین تعرفه ها باید به گونه ای تنظیم شود که این آثار خطرناک را نداشته باشد و باعث نارضایتی مردم نشود.


انصاف در توزیع یارانه ها با تعرفه های متمایز

وی تصریح کرد: سال گذشته مدیریت دولت در عدم قطعیت گاز برای نیازهای داخلی بسیار قابل قبول بود و اجرای طرح تعرفه باعث شد مصرف خود را هم کاهش دهیم. در واقع با اجرای این طرح جدای از اصلاح قیمت و کاهش مصرف می توان شاهد عدالت در توزیع یارانه انرژی بود.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر در تابستان کمبود برق داشته باشیم، نمی توانیم برای جبران این کمبود برق منازل را قطع کنیم، بنابراین به سراغ صنایع می رویم و برق صنایع را قطع می کنیم. در زمستان اگر کمبود بنزین داشته باشیم، رویه یکسان است. گاز صنعتی برش طبیعتاً کارخانه ای که دو ماه در تابستان و دو ماه در زمستان تعطیل بود، خسارت زیادی به تولید وارد کردیم. در واقع همزمان با رکود تولید، رونق اشتغال نیز از کشور رخت بر می بندد و آسیب های زیادی به اقتصاد کشور وارد می شود.

عضو هیئت تحریریه افزود: استفاده از سوخت های جایگزین برای کشور آلاینده است و هزینه بالایی دارد. همچنین ممکن است برخی از کارخانه های فولاد کشور با استفاده از فناوری جدید ساخته شده و با گاز تغذیه شوند و توانایی جایگزینی چیزی به نام متان را نداشته باشند. در چنین شرایطی که نتوانیم سوخت دیگری را جایگزین کنیم، در نهایت باید این کارخانه را تعطیل کنیم.

مثلاً گفت: ما در سبزوار کارخانه ذوب آهن داریم که غذای آن گاز متان است و پارسال دو سه ماه تعطیل بود. متاسفانه علاوه بر این تعطیلی، اشتغال و شبکه حمل و نقل نیز آسیب دید و تعدادی از رانندگان و کارگران بیکار شدند.

دیدگاهتان را بنویسید