واردات برنج و چای هندی ممنوع شد

واردات برنج و چای هندی ممنوع شد

دبیر کمیسیون تامین کنندگان برنج کشور از توقف واردات برنج و چای هندی برای ایجاد تعادل در تجارت با آن کشور خبر داد.

مسیح کشاورتز با اعلام توقف واردات برنج از هند، تاکید کرد: این توقف موقت است و در صورت نیاز و فراهم شدن شرایط در آینده از سر گرفته می شود.

وی تصریح کرد: توقف واردات برنج از هند برای ایجاد تعادل در تراز تجاری با آن کشور است و در صورت تعادل یا حرکت در جهت مثبت، در صورت لزوم از سر گرفته می شود.

به گفته کشاورزی، تعلیق واردات از هند به برنج محدود نمی شود، بلکه شامل سایر محصولات کشاورزی مانند چای نیز می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توقف واردات برنج از هند تا زمانی که تراز تجاری متعادل شود خللی در تامین نیاز بازار برنج ایجاد نمی کند، گفت: در حال حاضر نیازی به واردات برنج از هند نداریم زیرا به اندازه کافی وارد می شود. برنج خارجی برای رفع نیاز کشور.

این کشاورز میزان واردات برنج خارجی را از ابتدای سال تاکنون از بخش دولتی بیش از 223 هزار تن و از بخش خصوصی 921 هزار تن اعلام کرد.

وی یادآور شد: با وجود اینکه ذخایر خارجی برنج نیاز بازار کشور را تامین می کند، برای اینکه در ماه های پایانی سال با افزایش تقاضای مصرف برنج در بازار این کالا خلاء ایجاد نشود، واردات 400 عدد عدد هزاران تن برنج خارجی از منابع دیگر پیش بینی شده است.

دبیر کمیسیون تامین کنندگان برنج کشور با اشاره به افزایش تولید برنج در کشور در سال جاری اطمینان داد که مشکلی در بازار برنج برای تامین نیاز کشور وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: البته با کمیسیون کشاورزی مجلس و وزیر جهاد کشاورزی جلسه ای داشتیم و از آنها خواستیم که اقدامات لازم را برای مثبت شدن تراز تجاری انجام دهند تا در آینده در صورت نیاز امکان این امر فراهم شود. واردات برنج از هند

گفتید شیگان ادیبی مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید برنج در سال جاری را بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن دانست و گفت: این میزان تولید نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته است. میانگین سالهای تولید عادی در مقایسه با سال گذشته که میزان تولید کمتر از حد نرمال بوده، حدود 30 درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید